LähiTapiola Pohjoinen10.6.2024

Tuumantarkkaa-Heidi haluaa antaa lasten elää ja kokea – ”Et voi kaikelta suojellakaan.”

Vinkkejä arkielämään ja kodin askareisiin, aktiivista perhe-elämää ja matkustamista. Näistä on Tuumantarkkaa tehty. Oulussa järven rannalla asuva Heidi haluaa, että perheen elämä kaikkine puolineen on turvattu – ja eläminen on rentoa.

Heidi aloitti Tuumantarkkaa-sometiliensä päivittämisen pian neljä vuotta sitten taloprojektin myötä. Sittemmin somesta on kehittynyt aineenopettajana toimivalle Heidille sivutyö. Aluksi tilin sisältö painottui taloprojektin seurantaan, mutta on kasvanut ikuistamaan perhe-elämää kokonaisuudessaan. Heidi on huomannut, että kiinnostavinta monelle somessa onkin ihan tavallinen arki miehen sekä 4- ja 6-vuotiaiden lasten kanssa.

”Vilisi silmissä jo kaikki, että miten tässä käy”

– Vaikka yrittää olla tosi varovainen lasten kanssa ja suojella niitä kaikelta, niin se on ihan pieni hetki, kun sattuu joku vahinko.

Tällainen hetki kohtasi Heidin perhettä, kun kuopus oli noin 2-vuotias. Perhe oli viettämässä päivää kauppakeskuksessa, kun Heidi lähti kiertämään itsekseen liikkeitä jättäen miehen ja lapset taaemmaksi. Yllättäen kuopus juoksi äitinsä perään, mutta kääntyikin äkisti liukuportaisiin. Poika kompastui ja heitti matkallaan kuperkeikan.

– Vilisi silmissä jo kaikki, että miten tässä käy. En ajatellut yhtään, että itselle voisi sattua siinä mitään. Syöksyin vain perään. En muista siitä muuta, kuin että minulla oli hirveät adrenaliinihöyryt siinä ja nappasin lapsen tyyliin ilmasta kiinni.

Ilmalennon myötä lapsen kasvoihin kerkesi tulla haavoja ja kulmakarvan päälle yksi isompi. Järkyttyneet vanhemmat halusivat viedä lapsen heti tarkistettavaksi. Onnekseen he pääsivät nopeasti läheiselle lääkäriasemalle, jossa lapsi tutkittiin muun muassa aivotärähdyksen ja sisäisten vammojen varalta. Välikohtauksesta selvittiin pelkällä haavan liimauksella ja kotiin päästiin hyvillä mielin.

– Korvauspuolikin hoitui siinä tosi hyvin. Ei tarvinnut mitään sen kummempaa, kuin ilmoittaa tästä tapahtumasta ja se oli sillä selvä.

Lapsi ei saanut kammoa liukuportaista, mutta nykyisin pitää visusti kädestä kiinni niihin mentäessä.

Mielenrauhan saaminen on hyvä syy lääkärikäyntiin

Nauraen pessimistiksi itseään kuvaileva Heidi on ottanut lapsille vakuutukset jo odotusaikana, sillä on halunnut varautua kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.

– Lapsilla on ollut vakuutusten tuoma turva heti alusta alkaen, niin asiaa ei ole tarvinnut sitten enää miettiä. Siinä mielessä on monta kertaa taputtanut itseä olalle, että on ottanut vakuutuksen.

Vaikka lasten kanssa ei tapahtuisikaan suurempia tapaturmia tai vahinkoja, sisältää lapsiperhearki sairasteluita ja allergioita, jotka toisinaan tuottavat huolta.

Heidi on kokenut, että vakuutusten myötä on ollut helppoa tarkistuttaa niin lasten oireilevat korvat kuin selvittää sairastapauksiakin nopeasti. Perheen esikoisella on ollut pienestä pitäen allergioita, joihin on tarvittu testejä ja asiantuntijoilta saatu apu on ollut tuoreille vanhemmille korvaamatonta.

– Kun ensimmäinen lapsi tuli, ei ollut varmuutta mikä on normaalia ja mikä ei.

Lasten sairastamisaika lyhenee ja arki helpottuu, kun hoitoon pääsee suoraan.

– Kyllähän se vähentää ihan käytännössäkin stressiä ja tuo mielenrauhaa. Mielenrauhan saaminen on myös lääkäreiden mielestä hyvä syy lääkärikäyntiin tai chat-keskusteluun. Usein lasten sairastumisiin liittyvät asiat onneksi hoituvat jo etälääkärin kanssa asioimalla eikä lääkäriin tarvitse lähteä paikanpäälle.

Tutustu lapsivakuutukseemme.

Ei tarvitse huolehtia, kun koko paketti on kunnossa

Heidi on ollut LähiTapiolan asiakkaana jo vuosia ja ajan myötä perheen kaikki vakuutukset on siirretty saman yhtiön alle. Toisinaan hektisen arjen keskellä Heidi suosii asioinnissa verkkopalvelua ja chat-viestittelyä, mutta jos mahdollista, hän hoitaa vakuutusasiansa mielellään myös toimistolla.

– Ehkä oon vähän vanhanaikainen, mutta mielestäni on kiva istahtaa saman pöydän ääreen.
Jotenkin kiva jutustella niistä asioista, koska siinä tulee helposti sellainen ”ihminen ihmiselle” -tunnelma.

Heidi perheineen on ajatellut, että elämän jokaisen osa-alueen tulisi olla turvattuna. ”Koko pakettiin” heillä kuuluvat laajasti niin omaisuuden, kodin ja terveydenkin vakuutukset. He huolehtivat myös siitä, että vakuutukset ovat päivitetty aina silloiseen elämäntilanteeseen sopivaksi. Esimerkiksi perheenlisäyksen ja talonrakennusprojektin myötä vakuutustarpeet ovat muuttuneet ja kasvaneet.

– Tilanne oli eri, kun elimme vielä miehen kanssa kahdestaan. Nyt perhe-elämän puitteet ovat sellaiset, että esimerkiksi henkivakuutuksen tulee olla kunnossa.

Varaa aika elämänturvatapaamiseen. Tapaamisessa kartoitamme perheesi elämänturvan ja tarjoamme tilanteeseen sopivaa kokonaisratkaisua.

”Meitä ei ole tehty neljän seinän sisälle istumaan”

Myös Lumilautailuopettajana toimivan Heidin perhe suuntaa talvisin laskettelukeskuksiin, joissa myös perheen lapset kulkevat vanhempien mukana isoissakin rinteissä. Perhe on aktiivinen ja Heidi kertoo, ettei heitä ole tehty neljän seinän sisälle istumaan. Laskettelureissujen lisäksi perhe suuntaa matkoillaan ulkomaille ja heillä onkin takanaan retkeilyautolla tehty pidempi matka Keski-Eurooppaan.

Tutustu matkavakuutukseemme. Omalla vakuutuksella katat myös mukana matkustavien alaikäisten lasten reissaamisen.

Heidin vinkit rentoon reissuun lasten kanssa:

1. Panosta matkaeväisiin:

”Eväät on viimeisen päälle, meillä on niitä mukana kunnon repertuaari. Aina voi vähän lahjoa herkuilla reissussa.”

2. Ota löysemmin:

”Jos on tosi pitkä lento tai junamatka, älä lähde toteuttamaan niitä tiukimpia kasvatusmetodeja. Saa antaa vähän löysää esimerkiksi ruutuaikojen kanssa. Reissussa myös jätetään syödyt jäätelöt laskematta.”

3. Varaa tekemistä lapsille:

”Varaa lapsille puuhapelejä ja värityskirjoja matkustamisen ajaksi. Jos näyttää siltä, ettei mikään enää tehoa, niin sitten voit antaa elokuvan katsottavaksi ja loppumatka menee oikein hyvin. Lataa elokuvat ja sarjat valmiiksi digilaitteeseen ennen reissua.”

4. Muista matkustaa lasten ehdoilla:

"Mieti lasten näkökulmasta, mikä matkallanne olisi heille spesiaalia ja mukavaa. Varaa matkan varrelle tarpeeksi pysähdystaukoja ja tarkista etukäteen, onko lähistöllä leikkipaikkoja. Näin lapset pääsevät välillä purkamaan energiaa esimerkiksi kaupunkilomien aikana.”

Lisää vinkkejä lapsiperhearkeen, kotiin ja matkustamiseen löydät Heidin tileiltä:

Instagram tuumantarkkaa

TikTok tuumantarkkaa