LähiTapiola Pohjanmaa1.2.2024

Tukea lasten ja nuorten henkiselle hyvinvoinnille – uusi lahjoitushaku avattu

Huoli lasten ja nuorten henkisestä hyvinvoinnista lisääntyy vuosi vuodelta. Tämä käy esimerkiksi ilmi Pohjanmaan hyvinvointialueen julkaisemassa ”Miten Pohjanmaa voi?” -raportissa, jossa muun muassa lisääntynyt yksinäisyys, kiusaaminen ja sosiaaliset paineet nousevat esille huolenaiheina. LähiTapiola Pohjanmaa haluaa olla mukana tarjoamassa konkreettisia ennaltaehkäiseviä ratkaisuja näihin haasteisiin.

Yritys on jo usean vuoden ajan tehnyt menestyksekästä yhteistyötä MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n kanssa. LähiTapiola Pohjanmaan lahjoitusten avulla yhdistys on kyennyt palkkaamaan tarvittavia henkilöresursseja tekemään töitä lasten ja nuorten mielenterveyden parissa. Yhteistyö saa nyt uuden ulottuvuuden, kun LähiTapiola Pohjanmaa avaa uuden lahjoitushaun, joka on suunnattu alueen urheilujoukkueille.

Suorittamalla MIELI ry:n tarjoaman ”Nuori mieli urheilussa” -verkkokurssin, joukkueen johto voi tienata joukkueelleen rahaa.

MIELI ry tarjoama ”Nuori mieli urheilussa” -verkkokurssi on noin 30 minuutin nettikurssi, joka sopii niin aloitteleville kuin kokeneille valmentajille ja ylipäätään kaikille, jotka ovat lasten ja nuorten urheiluseurantoiminnassa mukana, kuten seuran johto ja huoltajat. Kurssin kautta päästään tutustumaan toimintatapoihin, joiden avulla valmentaja voi harjoituksissa tukea ja vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia. Yhdistykseltä on muutenkin saatavissa apua näiden asioiden kanssa.

- Me MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:ltä voimme tarjota konkreettista tukeamme, kuten koulutusta, seurojen valmennukselle ja näin tukea lasten ja nuorten hyvinvointia, kertoo MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n erityisasiantuntija Piia Hägen.

Suoritetusta kurssista saa todistuksen. Toimittamalla valmentajien, joukkueenjohtajien ja muiden samassa asemassa olevien joukkueen edustajien todistukset LähiTapiola Pohjanmaan sähköisen hakemuslomakkeen kautta joukkueelle maksetaan muuten vastikkeeton rahallinen tuki. Lahjoitus määräytyy joukkueen koon mukaan. Hakemuksia käydään läpi neljä kertaa vuodessa ja haku on auki aina 10.11.2024 asti.

- Urheilussa korostuu usein fysiikan, pelillisten taitojen ja taktisen osaamisen kehittäminen. Samaan aikaan henkinen hyvinvointi on ehkä tärkeämpi kuin koskaan. Lahjoitushaun avulla pyrimme kannustamaan joukkueiden valmentajia ja muita johtoasemassa olevia perehtymään lasten ja nuorten henkiseen hyvinvointiin ja löytämään uusia keinoja sen tukemiseen omassa toiminnassa. Kurssi toimii hyvänä sisäänajona tähän ja sen suoritettua on varmasti helpompi myös kysyä oikeita kysymyksiä ja pyytämään tarvittaessa apua, sanoo LähiTapiola Pohjanmaan toimitusjohtaja Joel Sunabacka.

KPV Juniorit ry on yksi seuroista, jossa tämä uutinen on otettu ilolla vastaan. Urheiluseuratoiminnalla on merkittävä rooli niin fyysisen kuin henkisen hyvinvoinnin ja sosiaalisten suhteiden rakentajana. Seurassa tahdotaan jatkossa panostaa näihin entistä enemmän ja uusi lahjoitushaku on sopiva osa sitä.

- Lasten ja nuorten henkisen hyvinvoinnin tukeminen on toimintamme keskiössä, ja hallituksen päätöksellä toteutamme koulutuksen kaikissa juniorijoukkueissamme, kertoo KPV Juniorit ry:n halliuksen jäsen Tuomas Rinne.

Sponsorointitukea ja käyttörahasto-lahjoituksia voi nyt myös hakea

Samalla LähiTapiola Pohjanmaa on avannut vuoden 2024 haut sponsorointituelle ja käyttörahastolahjoituksille, joiden kautta edistetään pohjalaista hyvinvointia ja alueen elinvoimaisuutta. Molemmille hauille löytyvät omat sähköiset hakemuslomakkeet LähiTapiola Pohjanmaan verkkosivuilta. LähiTapiola Pohjanmaa sponsoroi ensisijaisesti sellaista jatkuvaa, ei voittoa tavoittelevaa toimintaa, joka kohdistuu lasten ja nuorten toimintaan sekä yleisesti edistää ihmisten hyvinvointia alueella. Käyttörahastosta tehtävien lahjoitusten pääteemat ovat arjen turvallisuus ja pelastustoiminta, kestävä ja elinvoimainen lähiympäristö, ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen ja mielenterveys. Näiden lisäksi liikenneturvallisuuden edistäminen korostuu niin käyttörahastolahjoituksissa kuin muissa ennaltaehkäisevissä toimenpiteissä. Vuonna 2023 LähiTapiola Pohjanmaa lahjoitti paikallisille yleishyödyllisille yhdistyksille ja muille siihen rinnastettaville toimijoille yhteensä 400 000 euroa käyttörahastostaan. Tänä vuonna lahjoituksille varattu määrä kasvaa jopa 500 000 euroon.

- Me haluamme olla mukana edistämässä omistaja-asiakkaidemme terveyttä, turvallisuutta ja taloudellista menestystä. Olemme myös sitoutuneita kantamaan laajempaa yhteiskuntavastuuta toiminta-alueellamme tukemalla paikallisia toimia, joilla edistetään pohjalaisten hyvinvointia. Sponsorointituki, käyttörahastolahjoitukset ja muut ennaltaehkäisevät toimenpiteet ovat konkreettisia esimerkkejä tästä, toteaa LähiTapiola Pohjanmaan vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Lauri Laaksonen.

Lisätietoa kaikista LähiTapiola Pohjanmaan avoinna olevista hakemuksista löytyy täältä.