LähiTapiola Uusimaa27.6.2024

Liikennevakuutuslaki uudistui – mitä siitä tulisi tietää?

Mitä liikkumisvälineitä uudistus koskee ja millaisia käytännön vaikutuksia sillä on? Lue LähiTapiola Uusimaan asiantuntijan vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Liikennevakuutuslaki uudistui 1. kesäkuuta tavalla, joka muuttaa ajoneuvon määritelmää ja esimerkiksi vuokrakäyttöisten sähköpotkulautojen vakuuttamista. Lakiesitys pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin muutokseen. LähiTapiola Uusimaan ajoneuvovakuutusten asiantuntija Janne Toivanen vastaa nyt uudistuksesta heränneisiin olennaisimpiin kysymyksiin.

Mitä olisi syytä huomioida 1.6.2024 voimaan tulleen liikennevakuutuslain muutoksen osalta?

”Erilaiset kevyet sähköiset liikkumisvälineet ovat viime vuosina yleistyneet katukuvassa. Väistämättä niillä sattuu myös vahinkoja, esim. kaatumisia ja törmäyksiä. Uudistunut liikennevakuutuslaki tuo osan näistä laitteista liikennevakuuttamisvelvollisuuden ja sitä myötä myös korvattavuuden piiriin: sellaiset kevyet sähköiset liikkumisvälineet, joiden nettopaino on enemmän kuin 25kg, tai joiden rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25km/h, tulee liikennevakuuttaa. Voi helposti testata oman liikkumisvälineesi vakuutustarpeen Liikennevakuutuskeskuksen testillä.”

Minkälaisia ajoneuvoja vakuuttamisvelvollisuus pääasiassa koskee?

”Tavallisia liikennevakuutettavia kohteita ovat nyt senioriskootterit, erilaiset cruiserit ja vastaavat sähkömopot, jos niiden nettopaino on enemmän kuin 25 kg, tai rakenteellinen nopeus enemmän kuin 25 km/h. Suurin osa kuluttajakäyttöön myytävistä skuuteista/potkulaudoista sen sijaan jää vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle niiden alhaisen painon ja hitaan nopeuden perusteella.”

Sähköisiä liikkumisvälineitä on voinut ennen uudistusta vakuuttaa LähiTapiolan kotivakuutuksessa. Voiko jatkossa?

”Jatkossa laite kuuluu kotivakuutukseen vain, jos sen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja paino enintään 25 kiloa. Nopeammat ja painavammat sähköiset liikkumisvälineet tulee liikennevakuuttaa, vapaaehtoinen vakuutus esimerkiksi palon ja varkauden varalle voidaan toteuttaa kaskovakuutuksella.

Sähköavusteiset polkupyörät ovat jatkossakin liikennevakuutusvelvollisuuden ulkopuolella painosta riippumatta, jos niiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 kilometrin tuntinopeudessa. Nämä kuuluvat edelleen kotivakuutukseen.

LähiTapiolan kotivakuutuksen vakuutusehtoja päivitetään ensi vuoden alusta alkaen siten, että liikennevakuuttamisvelvollisten laitteiden uudet painorajat tulevat voimaan ehtoihin asiakkaan vakuutukseen vakuutuskauden vaihtuessa. Suosittelemme vahvasti tarkistamaan oman laitteen painon ja nopeuden heti, ennen kuin se otetaan käyttöön ja tarvittaessa tiedustelemaan vakuuttamistarpeet LähiTapiolasta.”

Käytän vuokrasähköpotkulautaa, mitä minun pitää huomioida?

”Vuokrattavat sähköpotkulaudat on pääsääntöisesti liikennevakuutettu vuokralle antajan toimesta. On erittäin tärkeää kuitenkin huomioida, että näiden kohdalla liikennevakuutus korvaa kuljettajan osalta vain välittömät sairaanhoitokustannukset. Käytännössä tällöin esim. mahdollisen pysyvän haitan, vammautumisen ja työkyvyttömyyden varalle on tärkeää varmistaa oman vapaaehtoisen vakuutusturvan riittävä kattavuus."

Kuinka paljon liikennevakuutus maksaa?

”Liikennevakuutuksen hintaan vaikuttavat korvausmenon ohella mm. erilaiset tekniset ominaisuudet ja muut tiedot, joilla pyritään arvioimaan kohteen vahinkoriskiä. Vakuutusmaksujen suuruusluokka on samaa tasoa kuin rekisteröidyissä mopoissa, tarkan hinnan saat jättämällä meille tarjouspyynnön. Tuotteessa on käytössä ns. vuodenaikahinnoittelu, jossa maksu painottuu kesäkauteen. ”

Onko liikennevakuuttamisvelvollisuuden laiminlyömisestä jotain seurauksia?

”Kyllä on, esim. vakuuttamattomuusmaksu, joka on tuntuvasti normaalia vakuutusmaksua korkeampi. Se peritään koko vakuuttamattomalta ajalta takautuvasti. Lisäksi mahdollisessa vahinkotilanteessa vahingon aiheuttanut kuljettaja voi jäädä kokonaan ilman korvauksia. Myöskään mahdollinen tapaturmavakuutus ei tällaisessa tilanteessa ole voimassa.”

Pyydä vakuutustarjous

Täytä kaikki kentät ellei toisin mainita.