Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Loimi-Häme14.2.2024

LähiTapiola Loimi-Hämeen vuosi 2023: Korvausmenot kasvoivat tuntuvasti - joka neljäs asiakas kohtasi vahingon

LähiTapiola Loimi-Häme korvasi vuonna 2023 lähes 34 000 vahinkoa. Vahingoista korvattiin 94 prosenttia, ja hakemuksista 72 prosenttia ratkaistiin samana tai seuraavana päivänä.

LähiTapiola Loimi-Hämeen vakuutusmaksutulo kasvoi viime vuonna 5,3 prosenttia edeltävästä vuodesta ja oli yhteensä 48,8 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde säilyi erinomaisella tasolla ollen 291 prosenttia. Olemme edelleen alueemme markkinajohtaja ajoneuvovakuuttamisessa 32,7 prosentin markkinaosuudella. Yhtiön liiketulos oli 7,6 miljoonaa euroa ja kokonaistulos nousi 8,9 miljoonaan euroon johtuen sijoitustoiminnan positiivisesta kehityksestä.

Vakavaraisuutemme luo turvaa sekä meille että omistaja-asiakkaillemme, pystymme kehittämään palveluitamme sekä edistämme turvallisuutta ja hyvinvointia toiminta-alueellamme erilaisin vastuullisuusteoin.

  • Vahvan vakavaraisuutemme johdosta pystymme turvaamaan omistaja-asiakkaidemme elämää ja liiketoimintaa myös epävarmoina aikoina, kertoo LähiTapiola Loimi-Hämeen toimitusjohtaja Lauri Riekkola.

Lähes 34 000 vahinkoa – kolme neljästä sai ratkaisun samana tai seuraavana päivänä

Vuonna 2023 LähiTapiola Loimi-Hämeen omistaja-asiakkaille sattui noin 34 000 vahinkoa. Näistä yhtiö maksoi korvauksia noin 32,9 miljoonaa euroa, kasvaen 21,4 prosenttia edellisestä vuodesta. Korvauskulun kasvuun vaikuttivat kasvaneet korvausmäärät, inflaatio sekä kohonneet kustannukset. Suurin yksittäinen palovahinko alueellamme oli 2,5 miljoonaa euroa.

  • Meille tulleista korvaushakemuksista korvasimme 94 prosenttia. Kolme neljästä sai ratkaisun samana tai seuraavana päivänä, kertoo LähiTapiola Loimi-Hämeen korvauspäällikkö Hanna-Leena Ikonen.

LähiTapiola Loimi-Hämeellä on omistaja-asiakkaita 65 200, joista reilut 12 000 on yritys- ja maatila-asiakkaita.

  • Asiakasmäärämme nousi vuoteen 2022 verrattuna lähes kolme prosenttia, erityisesti yritysasiakkaiden määrä on kasvanut jo usean vuoden ajan ilahduttavan paljon. Yritys- ja maatila-asiakkaamme arvostavat paikallista läsnäoloa ja omaa yhteyshenkilöä, toimitusjohtaja Riekkola sanoo.

Asiakaspysyvyytemme on ollut viime vuosien ajan hyvällä tasolla kaikissa asiakasryhmissä.

  • Laadukas puhelin- ja verkkopalvelu sekä mahdollisuus tavata kasvotusten näkyivät kasvaneena tyytyväisyytenä. Viime vuonna panostimme asiakaskokemukseen kehittämällä palveluprosessejamme ja lisäämällä paikallista asiakasviestintää. Työmme tulos näkyi asiakastyytyväisyyttä mittaavan NPS luvun nousuna neljä prosenttiyksikköä, kertoo Riekkola.

Asiakkaiden omistama yhtiö tukee alueensa elinvoimaisuutta

Vuonna 2023 LähiTapiola Loimi-Häme lahjoitti yhteensä 45 000 euroa toiminta-alueensa turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Järjestimme sammutintarkastuksia tarkastaen 1600 sammutinta sekä 5.-luokkalaisten Sankarikoulutuksia 400 oppilaalle. Sponsoroimme paikallisia toimijoita 70 000 eurolla.

Lahjoitimme Kanta-Hämeen alueelle Välkky suojatievaroittimia ja jatkamme työtä Etelä-Pirkanmaan alueella tänä vuonna. Kasvavat peurakannat ovat ongelma Loimaan Seudun liikenteelle. Tulemme tänä vuonna yhteistyökumppaneidemme kanssa parantamaan liikenneturvallisuutta älykkäiden hirvieläinkarkoittimien avulla.

Yhtiön asiakkaille kertyi 4,3 miljoonaa euroa keskittämisetuja. Lisäksi maksoimme asiakkaillemme S-ryhmän bonuksina 1,7 miljoonaa euroa. LähiTapiola Loimi-Häme maksoi erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja yhteensä miltei 14 miljoonaa euroa.

  • Meidät omistavat 65 000 asiakastamme, eivät ulkopuoliset sijoittajat. Siksi tuloksemme pitääkin näkyä asiakkaille sekä rahallisena hyötynä että jatkuvasti parantuvina palveluina, toimitusjohtaja Riekkola sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Lauri Riekkola, 050 053 5917, lauri.riekkola@lahitapiola.fi
Korvauspäällikkö Hanna-Leena Ikonen, 040 761 9579, hanna-leena.ikonen@lahitapiola.fi