LähiTapiola Pohjoinen23.10.2024
Kokit ja potit -Hannele valitsi laajan kaskovakuutuksen – Löydä sopiva autovakuutus näillä kolmella kriteerillä Tutustu autovakuutukseen
Koska Hyvärisellä on mahdollisuus saada tarvittaessa sijaisauto lainaan lähipiiristä eikä hänellä siten ole tarvetta sijaisautolle, hän valitsi autolleen liikennevakuutuksen lisäksi LähiTapiolan laajan kaskovakuutuksen. Laajaan kaskoon sisältyy lasivakuutus-, lunastusetu- ja pysäköintivakuutus sekä bonusturva, muttei oikeutta sijaisautoon.
Vuodessa Hyvärinen ajaa citymaasturillaan noin 35 000 kilometriä. Hänelle auton tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat turvallisuus ja soveltuvuus pohjoisiin ajo-olosuhteisiin.
– Näillä leveyksillä pitää olla sellainen auto, että minä en häviä ekana.
Oma riskinsietokyky
Auton ikä
Auton arvo
– Kaskoa valitessa pitää pohtia, paljonko on halukas itse kantamaan riskiä oman auton vahinkojen korjauskuluista. Jos uusi auto kustantaa esimerkiksi oman vuosipalkan verran, minkä lisäksi on vaikkapa asuntolainaa päälle, on fiksua vakuuttaa autonsa kattavalla kaskovakuutuksella, jotta mahdolliset korjauskulut vahingon sattuessa eivät sotke omaa taloutta, sanoo LähiTapiola Pohjoisen ajoneuvokorvauksiin keskittyvä korvauspäällikkö Pekka Väisänen.
Käytetylle autolle, jolla on jo enemmän ikää ja kilometrejä mittarissa, sopii usein kolarointivakuutuksen sisältävä Peruskasko. Suppeimpaan kaskovakuutukseen Osakaskoon ei kuulu kolarointiturvaa, mutta edelleen turva esimerkiksi ilkivallan, matkan keskeytymisen tai tulipalon varalle. Näitä vakuutuksia suositellaan vanhemmille, yli 15-vuotiaille autoille.
– Jos auton myyntiarvo on hyvin alhainen, niin voi olla järkevää ottaa liikennevakuutuksen lisäksi pelkkä Osakasko ja säästää erillistä korjauskassaa kolarivahingon varalta. Korjauskustannukset voivat kuitenkin olla yllättävän suuria ja yleensä suomalaiset arvostavat autovakuutuksissaan matalaa omavastuuta ja kattavuutta, jolloin vahinkotilanteessa ei tule suuria yllätyksiä omalle taloudelle, Väisänen kertoo.
– Rekan renkaita oli räjähtänyt ja näistä irronneita osia sinkosi tielle. Edellä ajava auto jarrutti väistääkseen, kun minä saavuin paikalle Jäälin ainoan kummun takaa. Onneksi kerkesin ohjata auton ojaan.
Hyvärinen kertoo tehneensä päätöksen auton ohjaamisesta ojaan sekunnin kymmenesosassa: toisena vaihtoehtona olisi ollut ketjukolariin joutuminen, mistä hänellä on myös aiempaa kokemusta.
– Siinä oli pehmeä hanki ja hyvä tuuri, onni onnettomuudessa. Hetki kuitenkin piti hengitellä.
Ojan pohjalta hän soitti LähiTapiolan matkahätäpalveluun. Hinaajan tulossa kesti noin 20 minuuttia.
– Sain ystävällistä ja rauhoittavaa palvelua, sellaista millaista ajattelen vakuutusyhtiön voivan parhaimmillaan antaa. Minun ei tarvinnut huolehtia, kerroin vain sijaintini, Hyvärinen kertoo.