LähiTapiola Pohjoinen1.5.2024

Kokit ja potit -Hannele valitsi laajan kaskovakuutuksen – Löydä sopiva autovakuutus näillä kolmella kriteerillä

Ruokavaikuttaja Hannele Hyvärinen nauttii hapanjuurileivän tekemisestä, sillä sen leipomisprosessia ei voi täysin kontrolloida. Omaa elämänturvaansa Hyvärinen ei halua jättää arvailujen varaan, vaan pitää huolen siitä, että vakuutukset ovat juuri hänelle sopivat. Laaja kaskovakuutus on liikkuvalle monialayrittäjälle luonteva valinta.Tutustu autovakuutukseen

Monialayrittäjänä toimivan Kokit ja potit -ruokavaikuttaja Hannele Hyvärisen arki on liikkuvaa. Sometyönsä lisäksi hän toimii puheterapeuttina Oulun seudulla ja valmistuu pian myös työnohjaajaksi. Työnteon paikat vaihtelevat, sillä Hyvärinen tekee terapiatyötä asiakkaidensa luona, kun taas eri reseptejä hän testailee kotikeittiöstään käsin. Liikkuvana toimistona toimii Hyvärisen auto.

Koska Hyvärisellä on mahdollisuus saada tarvittaessa sijaisauto lainaan lähipiiristä eikä hänellä siten ole tarvetta sijaisautolle, hän valitsi autolleen liikennevakuutuksen lisäksi LähiTapiolan laajan kaskovakuutuksen. Laajaan kaskoon sisältyy lasivakuutus-, lunastusetu- ja pysäköintivakuutus sekä bonusturva, muttei oikeutta sijaisautoon.

Vuodessa Hyvärinen ajaa citymaasturillaan noin 35 000 kilometriä. Hänelle auton tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat turvallisuus ja soveltuvuus pohjoisiin ajo-olosuhteisiin.

– Näillä leveyksillä pitää olla sellainen auto, että minä en häviä ekana.

Pohdi, paljonko haluat kantaa riskiä korjauskuluista

Vapaaehtoinen autovakuutus, eli kasko korvaa omalle autolle esimerkiksi kolarissa sattuneita tai ilkivallan aiheuttamia vahinkoja, joita lakisääteinen liikennevakuutus ei korvaa. Pakollinen liikennevakuutus korvaa onnettomuustilanteissa henkilövahingot ja vastapuolen autolle tai muulle omaisuudelle aiheutuneet vahingot. Tärkeimmät kriteerit kaskovakuutusten valintaan ovat:

• Oma riskinsietokyky

• Auton ikä

• Auton arvo

Uusi auto kannattaa yleensä vakuuttaa Loisto-kaskovakuutuksella, johon sisältyy Laajan kaskovakuutuksen ominaisuuksien lisäksi mahdollisuus sijaisautoon.

– Kaskoa valitessa pitää pohtia, paljonko on halukas itse kantamaan riskiä oman auton vahinkojen korjauskuluista. Jos uusi auto kustantaa esimerkiksi oman vuosipalkan verran, minkä lisäksi on vaikkapa asuntolainaa päälle, on fiksua vakuuttaa autonsa kattavalla kaskovakuutuksella, jotta mahdolliset korjauskulut vahingon sattuessa eivät sotke omaa taloutta, sanoo LähiTapiola Pohjoisen ajoneuvokorvauksiin keskittyvä korvauspäällikkö Pekka Väisänen.

Käytetyn auton kaskovakuutuksen valinta

Eri-ikäisten käytettyjen autojen kohdalla on ehkä eniten pohdittavaa siinä, kuinka laajasti oman auton vakuuttaa. Uudempaan, esimerkiksi alle viiden vuoden ikäiseen käytettyyn autoon sopii laajempi kasko. Kaskoturva kannattaa tarkistaa uudelleen vuosien kuluessa, Väisänen neuvoo.

Käytetylle autolle, jolla on jo enemmän ikää ja kilometrejä mittarissa, sopii usein kolarointivakuutuksen sisältävä Peruskasko. Suppeimpaan kaskovakuutukseen Osakaskoon ei kuulu kolarointiturvaa, mutta edelleen turva esimerkiksi ilkivallan, matkan keskeytymisen tai tulipalon varalle. Näitä vakuutuksia suositellaan vanhemmille, yli 15-vuotiaille autoille.

– Jos auton myyntiarvo on hyvin alhainen, niin voi olla järkevää ottaa liikennevakuutuksen lisäksi pelkkä Osakasko ja säästää erillistä korjauskassaa kolarivahingon varalta. Korjauskustannukset voivat kuitenkin olla yllättävän suuria ja yleensä suomalaiset arvostavat autovakuutuksissaan matalaa omavastuuta ja kattavuutta, jolloin vahinkotilanteessa ei tule suuria yllätyksiä omalle taloudelle, Väisänen kertoo.

Onni onnettomuudessa – Nopea toiminta säästi ketjukolarilta

Hyväriselle laajan kaskovakuutuksen tuoma turva on tullut tarpeeseen, sillä hän joutui nopeaan vaaratilanteeseen ajaessaan Kuusamontiellä joulukuussa, keskellä aivan kirkasta päivää.

– Rekan renkaita oli räjähtänyt ja näistä irronneita osia sinkosi tielle. Edellä ajava auto jarrutti väistääkseen, kun minä saavuin paikalle Jäälin ainoan kummun takaa. Onneksi kerkesin ohjata auton ojaan.

Hyvärinen kertoo tehneensä päätöksen auton ohjaamisesta ojaan sekunnin kymmenesosassa: toisena vaihtoehtona olisi ollut ketjukolariin joutuminen, mistä hänellä on myös aiempaa kokemusta.

– Siinä oli pehmeä hanki ja hyvä tuuri, onni onnettomuudessa. Hetki kuitenkin piti hengitellä.

Ojan pohjalta hän soitti LähiTapiolan matkahätäpalveluun. Hinaajan tulossa kesti noin 20 minuuttia.

– Sain ystävällistä ja rauhoittavaa palvelua, sellaista millaista ajattelen vakuutusyhtiön voivan parhaimmillaan antaa. Minun ei tarvinnut huolehtia, kerroin vain sijaintini, Hyvärinen kertoo.

Tutustu LähiTapiolan vakuutuksiin ja vertaile henkilöauton kaskovakuutuksia. Osta kaskovakuutus verkosta 31.5.2024 mennessä ja osallistut uusien renkaiden arvontaan.