LähiTapiola Länsi-Suomi17.4.2024

Kevättulvat ovat jo ehtineet yllättää Satakunnassakin – Vahingon korvaamisessa on syytä varautua odotteluun

Tulvien vaikutukset ovat alkaneet jo näkyä vakuutusyhtiön tilastoissa. Asiantuntija kehottaa toimimaan vahingon sattuessa nopeasti, sillä korvauksen maksamiseen tarvittavien ulkopuolisten lausuntojen valmistumista voi nyt joutua odottelemaan pitkäänkin.

Vesi on saavuttanut rakennuksen tulvivan Noormarkunjoen varrella. Kuva: Essi Kallio

Vaikka Satakunnassa on vielä vältytty pahemmilta kevättulvilta, varoittaa Tulvakeskus jokien mahdollisesta tulvimisesta alavimmille alueille lähipäivinä. Erityisen tarkkana on syytä olla Porissa ja Huittisissa, joissa sijaitsevat Satakunnan merkittävät tulvariskialueet.

Merkkejä tulvien aiheuttamista vahingoista on kuitenkin jo alkanut nousta esiin.

– Olemme tähän mennessä saaneet muutamia ilmoituksia tulvavahingoista Siikaisista ja Huittisista. Nämä ovat olleet enimmäkseen pienten vesistöjen lähistöltä, eli monessa suhteellisen pienessäkin joessa vesi on päässyt nousemaan korkealle, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti.

Viimeisin paha tulva koettiin Satakunnassa talvella 2018–2019, kun vedennousu kasteli vapaa-ajanrakennuksia Porissa ja Huittisissa. Sampolahti muistuttaa, että kuluvan tulvakevään maltillisuus ei ole tae tulevasta.

– Ilmaston lämpenemisen mukanaan tuomien sään ääri-ilmiöiden myötä niin tulva-, myrsky- kuin maastopalovahinkojenkin riski mitä todennäköisimmin kasvaa tulevaisuudessa. Tähän varautumista joudumme pohtimaan sekä me että satakuntalaiset ylipäätään.

Poikkeuksellisen tulvan aiheuttamat vahingot korvataan – Edellytyksenä ulkopuolinen lausunto

Jos tulvavahinko sattuu, on syytä olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiön heti. Samalla kannattaa kuitenkin varautua siihen, että korvauspäätöstä voi joutua odottamaan normaalia pidempään. Syynä on se, että vahingot korvataan kotivakuutuksesta vain, jos tulva on ollut poikkeuksellinen.

– Vakuutusehtojen mukaisen poikkeuksellisuuden määrittää Suomen ympäristökeskus. Pyydämme heiltä asiasta jokaisen vahingon kohdalla lausunnon, jonka valmistuminen voi näin ruuhka-aikana kestää viikkojakin. Kosteuskartoitus voidaan tilata heti ja suorittaa kun vesi on laskenut, mutta mahdollisen korvauksen pystymme maksamaan vasta lausunnon valmistuttua, Sampolahti kertoo.

Nopeus on Sampolahden mukaan valttia myös lisävahinkojen ehkäisemisessä.

– Vahinkojen minimointi ja lisävahinkojen torjunta ovat omaisuuden omistajan ja haltijan vastuulla. Veden noustessa rakennukseen on erityisen tärkeää katkaista pääkatkaisimesta sähköt ja pyrkiä rajaamaan veden leviämistä. Taloyhtiössä vahingosta pitää lisäksi ilmoittaa heti isännöitsijälle ja huoltoliikkeelle.

Helpoin tapa välttyä harmeilta on mahdollisimman hyvä varautuminen.

– Tulvat ovat etenkin kellareiden riesa, joten yksinkertaisimmillaan tavaroiden siirtäminen lattialta korkeammille hyllyille voi säästää isoilta vahingoilta. On myös hyvä muistaa, että arvokasta omaisuutta ei kannata säilyttää kellarissa.

Toimi näin tulvatilanteessa

1. 1.

Estä lisävahinkojen syntyminen.

2. 2.

Kuvaa vaurioitunut omaisuus.

3. 3.

Tee vahinkoilmoitus tulvan aiheuttamista omaisuusvahingoista. Huomioi kuitenkin, että mahdollinen korvaus voidaan maksaa vasta, kun Suomen ympäristökeskukselta on saatu lausunto tulvan poikkeuksellisuudesta.

4. 4.

Huolehdi, että vahinkojen korjaaminen aloitetaan mahdollisimman pian vahingon havaitsemisesta. Näin on mahdollista estää ja rajoittaa lisävahinkoja sekä pelastaa vahingoittumatonta omaisuutta.