Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola PääkaupunkiseutuTurvallisuus25.5.2021

Leppävaaran VPK:n törmäysvaimenninajoneuvo ensimmäinen pelastusalalla Suomessa – LähiTapiola tukee hanketta

Leppävaaran VPK Espoossa ottaa käyttöön törmäysvaimenninajoneuvon, jonka tehtävä on suojata tieliikenneonnettomuuksissa mahdollista ajoneuvoon törmääjää sekä pelastustoimintaa. LähiTapiola tukee hanketta 40 000 eurolla.

Leppävaaran VPK on rakentanut TMA- eli törmäysvaimenninajoneuvon tarpeettomaksi jääneen sammutusauton runkoon. VPK sai viime vuonna pelastuslaitokselta uuden auton, jolloin vanha ajoneuvo jäi vaille käyttöä. Jälleenmyyntiarvo autolla ei ole kovin suuri, joten VPK:ssa ryhdyttiin miettimään uutta käyttötarkoitusta entiselle sammutusautolle. Ajatus törmäysajoneuvosta tuli VPK:n jäseneltä.

- Pyörittelimme ajatuksia erilaisista käyttötarkoituksista koura-autosta nuoriso-osaston koulutusautoon. Ajatus törmäysajoneuvosta tuli jäseneltämme, joka on ollut vuosia mukana hinaushommissa. Tiesimme suoja-autolle olevan tarvetta pelastustilanteissa, joten päätimme rakentaa autosta törmäysajoneuvon. sanoo Leppävaaran VPK:n hälytysosaston varapäällikkö Ilkka Taivassalo.

Näin törmäysvaimenninajoneuvo toimii

TMA-ajoneuvo on törmäysvaimennintyynyllä varustettu ajoneuvo, jolla suojataan paitsi pelastustoimintaa liikenneonnettomuuspaikalla, myös sitä, joka sattuisi suoja-autoon törmäämään. Auton perässä on törmäysvaimennintyyny, jossa on alumiininen hunajakennorakenne. Leppävaaran VPK:n ajoneuvon törmäysvaimennintyyny on 4-metrinen, joka on riittävän pitkä moottoritiekäyttöön.

TMA-ajoneuvo ajetaan liikenneonnettomuuspaikan ensimmäiseksi suojaamaan onnettomuuspaikkaa. Parisataa metriä ennen onnettomuuspaikalle saapumista auton tyynyt lasketaan ja valot ohjautuvat automaattisesti, jolloin auto on toimintavalmiudessa heti pysähtyessään onnettomuuspaikalle. Jos joku ajoneuvo ei ehdi pysähtyä ennen onnettomuuspaikkaa ja törmää TMA-ajoneuvoon, törmäysvaimennin ottaa vastaan kaiken törmäysvoiman perään ajavasta ajoneuvosta, jolloin henkilövahingot jäävät todella pieniksi verrattuna tilanteeseen, jossa auto törmäisi normaalisti suojana käytettävään kuorma-autoon, joka ei anna lainkaan periksi.

- Suomessa on esimerkiksi tapahtunut tilanne, jossa auto on törmännyt 120 kilometrin tuntinopeudella törmäystyynyyn, eikä kuljettajalle ole käynyt mitään. Alas laskettava törmäysvaimennintyyny ottaa vastaan kaiken energian, havainnollistaa Taivassalo.

- Peruskäytäntö on, että maantienopeuksilla ennen liikenneonnettomuuspaikkaa jätetään raskas pelastusajoneuvo, eli käytännössä säiliöpaloauto tai nostolava-auto, jotka ovat tarpeeksi painavia ottamaan mahdollisen iskun vastaan, jotta pelastustoimi ei vaarannu. Jos suoja-autoon törmää raskas ajoneuvo, menee suoja-auto lunastukseen ja on näin pois vahvuudesta, sanoo Taivassalo.

Parhaillaan VPK käy keskusteluja pelastuslaitoksen kanssa siitä, miten ajoneuvon toiminta onnettomuustilanteissa järjestetään ja millaisissa tilanteissa ajoneuvo hälytetään paikalle.

- Meille oli alusta asti selvää, että teemme tätä viranomaisyhteistyönä. Sopimusta ei vielä ole, mutta todennäköisesti käytäntö tulee menemään niin, että meidän törmäysajoneuvolla mennään vapauttamaan säiliöauto liikenneonnettomuuspaikan suojaamistehtävistä, kertoo Taivassalo.

Monikäyttöinen ajoneuvo on herättänyt kiinnostusta

TMA-ajoneuvolle on onnettomuustilanteiden suojaamisen lisäksi paljon muutakin käyttöä.

- Ajoneuvo on varustettu laajalla liikenteenohjaamisvälineistöllä, joten sitä voidaan käyttää liikenteen ohjaamiseen missä tahansa tilanteessa ja sillä voidaan sulkea kaistoja. Lisäksi ajoneuvossa on kalusto myrskyvauriokeikoille, eli voimme yksikön voimin hoitaa myrskyvauriotilanteita, kuten kaatuneita puita ja irronneita kattoja. Ajoneuvossa on opetuspolkimet, joten sitä voi käyttää myös kuorma-autokortin ajokoulutukseen. Aiomme tarjota ajoneuvoa opetuskäyttöön myös muille palokunnille, joilla on tarve ajaa C-kortteja, kertoo Taivassalo.

Suomessa TMA-ajoneuvoja on ollut tähän saakka tienrakentajilla, mutta pelastustoimen käytössä Leppävaaran VPK:n törmäysvaimenninajoneuvo on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Ajoneuvo on herättänyt jo paljon mielenkiintoa ja keskustelua.

- Luulen, että teemme tässä nyt jonkinlaista historiaa ja TMA-ajoneuvoja tulee pelastusalalle jatkossa enemmänkin, vähintäänkin alueellisesti pelastuslaitosten tasolla. Kun ajoneuvon tyynyyn joku törmää, saadaan ajoneuvo uudelleen toimintavalmiuteen muutamassa päivässä. Säiliöauto voi pahimmillaan olla lopullisesti pois pelistä. Törmäysajoneuvo on huomattavasti edullisempi ratkaisu, Taivassalo sanoo.

Ruotsissa törmäysvaimenninajoneuvoja on runsaasti. Siellä ajoneuvot omistaa tieliikennelaitos, jolla on yhteistyösopimus pelastuslaitoksen kanssa.

LähiTapiola Pääkaupunkiseutu ja LähiTapiola Vahinkoyhtiö ovat tukeneet TMA-ajoneuvon rakentamista 40 000 eurolla.

- Tavoitteena lahjoituksella on vähentää liikenneonnettomuuksia. Hyvin näkyvä onnettomuuspaikan suoja-auto vähentää itsessään uusien lisävahinkojen riskiä. Mikäli kaikesta näkyvyydestä huolimatta ajoneuvo törmää pelastusajoneuvoon, vähentää törmäyssuoja merkittävästi henkilövahinkojen riskiä. LähiTapiola on huolissaan kuljettajien keskittymisen heikkenemisestä esimerkiksi matkapuhelimien käytön johdosta, sanoo LähiTapiola Pääkaupunkiseudun toimitusjohtaja Harri Mattinen.

VPK tekee ajoneuvolle parhaillaan viimeisiä kalustuksia ja kouluttaa jäsenistöä ajoneuvon käyttöön. Toimintavalmiudessa törmäysvaimenninajoneuvo on 1.6.2021 alkaen.

Leppävaaran VPK on aktiivinen kaupunkipalokunta Espoon itärajalla, yli 60 000 asukkaan Suur-Leppävaarassa. VPK on toiminut jo 1920-luvulta lähtien. Vuosittain hälytystehtäviä Leppävaaran VPK:lle tulee noin 50. Palokunnassa toimii hälytys-, nuoriso- ja järjestöosasto, joiden lisäksi toimintaa tukee erillinen kannatusyhdistys. Jäseniä on yhteensä noin 80.