Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Hyvä tietää

Asioi turvallisesti kanssamme. Lue, mitä me teemme turvallisuuden hyväksi ja kuinka voit itse vaikuttaa verkkoasiointisi turvallisuuteen.

Saavutettavuusseloste

Verkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi käyttää digitaalisia palveluita helposti. Digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta on hyötyä kaikille, mutta se on usein välttämätöntä henkilöille, joilla on jokin vamma tai toimintarajoite. Saavutettavaa verkkopalvelua voi käyttää esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla tai näppäimistöllä. Saavutettavan verkkopalvelun käyttöliittymä on selkeä ja sen sisältö on helposti ymmärrettävää.

LähiTapiola pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja mobiilisovellustensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta asetetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste kattaa LähiTapiolan henkilö-, yritys- ja maatila-asiakkaiden verkkopalvelut, lahitapiola.fi-sivuston kieliversioineen sekä LähiTapiolan mobiilisovellukset. LähiTapiolan mobiilisovelluksia ovat LähiTapiola Elämänturva, TerveysHelppi ja LemmikkiHelppi. Saavutettavuusseloste on laadittu 9.9.2020 ja sitä on päivitetty elokuussa 2021.

LähiTapiolan verkkopalvelut ja lahitapiola.fi-sivusto on otettu käyttöön ennen digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain voimaantuloa, joten saavutettavuusvaatimukset koskevat palveluiden sisältöjä 23.9.2020 alkaen.

Arvio palveluiden tilasta perustuu LähiTapiola Palvelut Oy:n omaan arviointiin ja toimivuus on varmennettu pääasiallisesti Windows-käyttöjärjestelmällä, Chrome-selaimella sekä NVDA-näytönlukulaitteella.

Saavutettavuuden tila LähiTapiolassa

Kehitämme LähiTapiolan verkkopalveluiden saavutettavuutta jatkuvasti. Teknisen saavutettavuuden lisäksi pyrimme parantamaan palveluiden helppokäyttöisyyttä ja sisältöjen ymmärrettävyyttä.

  • LähiTapiolan maksamisen palvelut ovat saavutettavia. Maksamisen palveluita ovat mm. osto, laskun maksu ja lisäsuoritukset.
  • Henkilöasiakkaan vakuutus- ja korvauspalvelut sekä säästämisen ja sijoittamisen palvelut ovat pääosin saavutettavia. Näytönlukulaitetta käytettäessä sähköinen korvaushakemus toimii parhaiten Firefox-selaimella. Lisäksi joidenkin lomakkeiden elementtien rooli ei ole selvitettävissä ohjelmallisesti oikein, liikkuminen radiopainikeryhmissä ei toimi oletetulla tavalla ja päivämääräkenttien täyttöohje on saatavilla ainoastaan katoavana placeholderina. Henkilöasiakkaan viestien lähettämisessä ja lähetettyjen viestien tarkastelemisessa on saavutettavuuspuutteita. Puutteita korjataan syksyllä 2021.
  • Olemme uudistamassa yritysten verkkopalvelua kokonaisvaltaisesti. Olemassa oleva yritysten verkkopalvelu on pääosin saavutettava, mutta palvelussa on yhä joitakin saavutettavuuspuutteita. Puutteita on esimerkiksi viestien lähettämisessä ja lähetettyjen viestien tarkastelemisessa. Puutteita korjataan syksyllä 2021. Lisäksi taulukkorakenteita on käytetty sisällön muotoilemiseen, mikä vaikeuttaa näytönlukulaitekäyttöä.
  • Kaikki sivustolla ja verkkopalveluissa julkaistut videot ja äänitiedostot eivät ole tekstitettyjä.

Tiedostojen saavutettavuus

Verkkoasioinnissamme käytössä olevat lomakkeet ovat saatavilla verkkolomakkeina tai pdf-lomakkeina muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Verkkolomakkeet ovat saavutettavia lukuun ottamatta lomakkeiden kuvavarmenteita (CAPTCHA). Pdf-lomakkeiden lisäksi saatavilla on pdf-muotoisia tuoteselosteita, myyntidokumentteja ja erilaisia arkistoista näytettäviä tiedostoja. Pdf-muotoisista tiedostoista tuote- ja myyntidokumentit ovat pääasiallisesti saavutettavia. Muut pdf-tiedostot, kuten pdf-lomakkeet, eivät täytä kaikkia saavutettavuuskriteerejä.

Korjaamme saavutettavuuspuutteet tiedostoissa, jotka on julkaistu 23.9.2018 ja sen jälkeen. Tavoiteaikataulu puutteiden korjaamiselle on alkuvuonna 2022. Asiakas voi pyytää myös ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja saavutettavassa muodossa. Pyynnön täytyy olla kohtuullinen.

Mobiilisovellusten saavutettavuus

Mobiilisovelluksiamme ovat LähiTapiola Elämänturva, TerveysHelppi ja LemmikkiHelppi. Nämä sovellukset täyttävät saavutettavuuskriteerit osittain. Sovellusten kriittisiä saavutettavuuspuutteita on jo korjattu kevään 2021 aikana, mutta sovelluksiin on jäänyt seuraavia puutteita:

  • Kaikkia sovellusten otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi
  • Jotkut sovellusten ilmoitukset, kuten vahvistusviestit, eivät ole selvitettävissä ohjelmallisesti
  • Fokus ei ole kaikilla sivuilla looginen
  • Joidenkin elementtien roolit ovat puutteellisia, ja jotkin elementit toimivat epäloogisella tavalla
  • Kaikki elementit eivät ole selvitettävissä ohjelmallisesti
  • Kaikista chat-toimintojen tapahtumista ei tule automaattista ilmoitusta ruudunlukijakäyttäjälle
  • Jotkut chat-toimintojen elementit toimivat epäloogisesti, eikä chatin arvosanakomponentti ole saavutettava
  • LemmikkiHelpin kartan klinikkahakutoiminto ei ole saavutettava
  • TerveysHelppi-sovelluksessa hyvinvointihelpin graafit sekä uni- ja askeldatan muokkauskomponentit eivät ole saavutettavia.

Osa TerveysHelppi- ja LemmikkiHelppi-mobiilisovellusten saavutettavuuspuutteista on korjattu iOS-versioihin. Jäljelle jääneet saavutettavuuspuutteet korjataan syksyllä 2021.
Elämänturva-mobiilisovelluksen nykyinen versio ei ole saavutettava. Saavutettavuuspuutteita ei korjata, sillä sovellus poistetaan käytöstä vuoden 2021 loppuun mennessä.

Sosiaalisen median saavutettavuus

LähiTapiolan käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn. Alueyhtiöillämme on omat sosiaalisen median tilinsä Facebookissa.

Pyrimme huomioimaan saavutettavuuden sosiaalisessa mediassa käyttämällä saavutettavia kontrasteja ja fonttikokoja sekä lisäämällä tallennettaviin videoihin tekstitykset. Tuottamissamme sosiaalisen median sisällöissä on kuitenkin edelleen saavutettavuuspuutteita. Kaikilla videoilla ei ole tekstitystä, videoilla ei ole kuvailutulkkausta ja kuvilta puuttuu alt-tekstejä. Olemme päivittäneet graafista ohjeistoamme saavutettavuusvaatimusten mukaisiksi, ja tuotamme johdonmukaisesti saavutettavampaa sisältöä syksystä 2021 alkaen.

Viittomakielisten asiakkaiden palvelut

LähiTapiola tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 08001-52400. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.

Saavutettavuuspalaute

Jos huomaat LähiTapiolan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuuspalaute (at) lahitapiola.fi.

Vastaamme palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.