Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Hyvä tietää

Asioi turvallisesti kanssamme. Lue, mitä me teemme turvallisuuden hyväksi ja kuinka voit itse vaikuttaa verkkoasiointisi turvallisuuteen.

Saavutettavuusseloste

Verkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi käyttää digitaalisia palveluita helposti. Digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta on hyötyä kaikille, mutta se on usein välttämätöntä henkilöille, joilla on jokin vamma tai toimintarajoite. Saavutettavaa verkkopalvelua voi käyttää esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla tai näppäimistöllä. Saavutettavan verkkopalvelun käyttöliittymä on selkeä ja sen sisältö on helposti ymmärrettävää.

LähiTapiola pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja mobiilisovellustensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta asetetun lain (306/2019) mukaisesti. Saavutettavuusvaatimukset koskevat kaikkia LähiTapiolan yhtiöryhmän verkkosisältöjä, pois lukien LähiTapiola Rahoituksen tarjoamat palvelut.

Tämä saavutettavuusseloste kattaa LähiTapiolan henkilö-, yritys- ja maatila-asiakkaiden verkkopalvelut, lahitapiola.fi-sivuston kieliversioineen sekä TerveysHelppi- ja LemmikkiHelppi-mobiilisovellukset. Saavutettavuusseloste on laadittu 9.9.2020 ja sitä on päivitetty heinäkuussa 2022.

LähiTapiolan verkkopalvelut ja lahitapiola.fi-sivusto on otettu käyttöön ennen digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain voimaantuloa, joten saavutettavuusvaatimukset koskevat palveluiden sisältöjä 23.9.2020 alkaen.

Arvio palveluiden tilasta perustuu LähiTapiola Palvelut Oy:n omaan arviointiin ja toimivuus on varmennettu pääasiallisesti Windows-käyttöjärjestelmällä, Chrome-selaimella sekä NVDA-näytönlukulaitteella.

Saavutettavuuden tila LähiTapiolassa

Kehitämme LähiTapiolan verkkopalveluiden saavutettavuutta jatkuvasti. Teknisen saavutettavuuden lisäksi pyrimme parantamaan palveluiden helppokäyttöisyyttä ja sisältöjen ymmärrettävyyttä.

  • Yritys- ja henkilöasiakkaan vakuutus- ja korvauspalvelut sekä säästämisen ja sijoittamisen palvelut ovat pääosin saavutettavia. Verkkoviestien lähettämisessä ja lähetettyjen viestien tarkastelemisessa on saavutettavuuspuutteita. Puutteita korjataan syksyllä 2022.
  • LähiTapiolan maksamisen palvelut ovat saavutettavia. Maksamisen palveluita ovat mm. osto, laskun maksu ja lisäsuoritukset.
  • Yhteismetsän Metsänarvolaskuri on saavutettava.
  • Terveys- ja LemmiHelppien webbisovellusten saavutettavuuspuutteiden korjausaikataulu on syksy 2022.
  • Kaikki sivustolla ja verkkopalveluissa julkaistut videot ja äänitiedostot eivät ole tekstitettyjä.
  • Verkkolomakkeilla käytetty CAPTCHA-kuvavarmenne ei täytä saavutettavuuskriteerejä.

Tiedostojen saavutettavuus

Korjaamme saavutettavuuspuutteet tiedostoissa, jotka on julkaistu 23.9.2018 ja sen jälkeen. Asiakas voi pyytää myös ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja saavutettavassa muodossa. Pyynnön täytyy olla kohtuullinen. Verkkoasioinnissamme on käytössä pdf-muotoisia lomakkeita, tuoteselosteita, vakuutusehtoja, myyntidokumentteja ja erilaisia arkistoista näytettäviä tiedostoja. Pdf-muotoisista tiedostoista tuote- ja myyntidokumentit ovat pääasiallisesti saavutettavia. Muut pdf-tiedostot, kuten pdf-lomakkeet, eivät täytä kaikkia saavutettavuuskriteerejä. Puutteita korjataan syksyllä 2022. Arkistotulosteet eivät toistaiseksi täytä saavutettavuuskriteerejä, mutta asiakas voi pyytää ne saavutettavassa muodossa sähköpostitse osoitteesta saavutettavuuspalaute (at) lahitapiola.fi.

Mobiilisovellusten saavutettavuus

Mobiilisovelluksiamme ovat TerveysHelppi ja LemmikkiHelppi. Sovellusten keskeiset saavutettavuuskorjaukset, jotka pystytään tekemään kohtuudella, on korjattu.

Sosiaalisen median saavutettavuus

LähiTapiolan käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn. Alueyhtiöillämme on omat sosiaalisen median tilinsä Facebookissa.

rimme huomioimaan saavutettavuuden sosiaalisessa mediassa käyttämällä saavutettavia kontrasteja ja fonttikokoja sekä lisäämällä tallennettaviin videoihin tekstitykset. Ryhmän sosiaalisen median videosisällöissä on vuoden 2022 alusta poikkeuksetta tekstitys kaikissa videoissa, joissa kuuluu puhetta. Tuottamissamme sosiaalisen median sisällöissä on kuitenkin edelleen saavutettavuuspuutteita. Kaikilla videoilla ei ole kuvailutulkkausta ja kuvilta puuttuu alt-tekstejä. Tilanne pyritään korjaamaan syksyllä 2022.

Viittomakielisten asiakkaiden palvelut

LähiTapiola tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 08001-52400. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.

Saavutettavuuspalaute

Jos huomaat LähiTapiolan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuuspalaute (at) lahitapiola.fi.

Vastaamme palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.