Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Elämäntapamuutos mielessä? Valmentaja listaa 5 yleistä kompastuskiveä ja auttaa pääsemään niiden yli

4.1.2021 - Terveys

Vuodenvaihde on perinteisesti aikaa, jolloin moni hakee uutta vaihdetta elämässään. Elämäntapamuutoksilla pyritään lisäämään hyvinvointia tai pääsemään irti huonoista tavoista. Usein uudenvuodenlupaukset jäävät kuitenkin lunastamatta. Kysyimme valmentajalta, mitkä ovat yleisiä syitä elämäntapamuutoksen epäonnistumiseen ja kuinka näitä esteitä voisi taklata.

Uudenvuodenlupaus lunastettavana? Tuhannet suomalaiset pyrkivät jälleen tammikuussa ottamaan itseään niskasta kiinni ja muuttamaan jotain harmittavaa asiaa elämässään. Kun LähiTapiola vuosi sitten kartoitti suomalaisten uuden vuoden suunnitelmia, yli puolet kertoi yrittävänsä jonkinlaista muutosta elintavoissaan alkuvuonna. Arjen katsaus -kyselyn mukaan yleisimpiä pyrkimyksiä ovat lisätä liikuntaa, pudottaa painoa, syödä terveellisemmin, stressata vähemmän tai nukkua enemmän.

Hyvistä aikomuksista huolimatta moni muutos jää puolitiehen. LähiTapiola Keski-Suomen hyvinvointivalmentaja Elias Huhtinen on seurannut montaa yritystä läheltä. Hänen työtään on tukea toisten hyvinvointia ja auttaa parantamaan elintapoja.

- Jokainen ihminen ja tilanne on toki erilainen, mutta elämäntapamuutosprojekteissa nousevat usein esiin samat ongelmat ja hankalat vaiheet. Jos näitä pystyy välttämään tai osaa niihin ainakin varautua, ovat mahdollisuudet pitkäjänteiseen onnistumiseen paljon paremmat.

Pyysimme Huhtista kertomaan viisi yleistä kompastuskiveä elämäntapamuutoksissa ja kuinka niistä voi päästä yli.

1) Tavoite ei kerro, mitä oikeasti haluat

Yleistä on Huhtisen mukaan, että ihminen asettaa itselleen jonkin määrällisen tavoitteen, johon hän haluaa päästä. Päämääränä voi esimerkiksi olla pystyä juoksemaan puolimaraton, laihduttaa 15 kiloa tai nukkua tunti enemmän yössä. Jo varsin nopeasti tavoite voi kuitenkin alkaa karata ja sitten ”vain jäädä tekemättä”.

- Jotta itseään saa sitoutettua muutokseen, kannattaa miettiä, mitä tavoitteeseen pääsy itselle todella merkitsisi. Mitkä ovat ne syyt, joiden takia haluat kohottaa kuntoa tai parantaa jaksamista? Tässä päädytään usein aika perimmäisiin kysymyksiin: mitkä asiat ovat sinulle elämässä tärkeitä?

Huhtinen kehottaa miettimään, kuinka jatkaisi omalla tavoitteella alkavaa väitelausetta. Esimerkiksi: ”Haluan laihduttaa 15 kiloa, koska…”

- Onko se sinulle tärkeää, koska haluat jaksaa leikkiä enemmän lastesi kanssa tai esimerkiksi voida paremmin eläkkeellä kuin nyt työelämässä? Arvoihin pohjaava peruste voi jo paremmin auttaa pitämään kiinni uusista tavoista ja pyrkimään muutokseen pitkällä tähtäimellä.

2) Liian iso pala kerralla

Yleinen epäonnistumisten syy elämäntapamuutoksissa on se, että koetamme muuttaa liian montaa asiaa kerralla. Arjen täysremontti ei kuitenkaan usein onnistu käytettävissä olevan ajan, voimavarojen ja kenties myös taloudellisten resurssien puitteissa. Huhtinen kannustaa realismiin.

- Jos tammikuussa alkaa yhtäkkiä harjoitella viisi kertaa viikossa maratonia varten, voi into loppua jo parin viikon päästä. Ihminen ei yksinkertaisesti jaksa liian rajua muutosta, eikä elämäntilannekaan välttämättä tue sitä. Kannattaa ennemmin lähteä liikkeelle pienin askelin ja yksi elämänalue kerrallaan.

Voit esimerkiksi heti alussa realistisesti päättää, kuinka paljon aikaa oman voinnin parantamiseen voi käyttää viikoittain: ensimmäisen kuukauden aikana vaikkapa kolme tuntia viikossa ja seuraavassa kuussa neljä. Tärkeää on saada itseään liikkeelle, ei heti miettiä kehitystuloksia.

- Jo pienet muutokset tavoissa voivat antaa sellaisen olon, että teen nyt jotain asian eteen. Se vahvistaa uskoa itseen.

Tutkimusten mukaan jo pienetkin kohennukset elintavoissa, kuten pieni painonpudotus tai vähentynyt päihteiden käyttö, voi merkittävästi vähentää monien sairauksien riskiä.

Lue lisää: Lääkäri neuvoo tarkastelemaan erityisesti näitä elintapoja – ”jo pienetkin muutokset ovat merkittäviä ja lisäävät terveitä elinvuosia”

3) Retkahdus lannistaa

Uuden oppiminen tai jostain paheesta poisoppiminen käy harvoin vaivatta, joten pienten takapakkien ei kannata antaa lannistaa. Huhtinen kertoo, että vaikeita hetkiä tulee elämäntapamuutoksissa lähes kaikille – etenkin jos on asettanut itselleen hyvin tiukat tavoitteet.

- Kannattaa kuitenkin aina miettiä sitä kokonaiskuvaa. Jos kerran repsahtaa herkuttelemaan tai lenkkeily jää viikoksi, mieti, millaisia muutoksia elämässä on jo tapahtunut aiempina kuukausina. Voimme olla hyvin kriittisiä ja jopa tuomitsevia itseämme kohtaan, mutta ei ole syytä manata itseään aiheetta epäonnistujaksi.

Armollisuus on paljon käytetty sana, mutta se kätkee Huhtisen mukaan paljon.

- Mitä sanoisit ystävällesi vastaavassa tilanteessa? Jos hän ei olisi jaksanut pitää kiinni uudesta ruokavaliosta tai harjoitussuunnitelmasta, tuskin moittisit epäonnistumisesta, vaan ennemmin kannustaisit eteenpäin. Saman voit sanoa itsellesi.

4) Yksin yrittäjä voi kaivata tukea

Sosiaalinen paine tai tuki on ristiriitainen palanen elämäntapamuutoksissa, koska kaikilta ei löydy sopivaa henkilöä läheltä. Aina oma sisäinen motivaatio ei kuitenkaan kanna, joten silloin ulkoista tukea voi hakea monista eri lähteistä.

- En luultavasti olisi itsekään jaksanut lähteä tänä aamuna aamu-uinnille, ellemme olisi eilen sopineet kaverin kanssa, että menemme. En yksinkertaisesti kehdannut jättää menemättä ja jättää häntä yksin. Tapa se on motivoida tämäkin.

Huhtinen muistuttaa, että vertaistuki voi, paitsi sitouttaa tekemään, myös innostaa. Kun näkee, että toinen kehittyy tai pääsee tavoitteisiinsa, voi haluta samaa myös itselleen. Jos lähi- tai tuttavapiiristä ei löydy sopivaa kaveria tsemppariksi, voi liittyä esimerkiksi paikallisiin vertais- tai harjoitusryhmiin. Myös verkosta löytyy nykyisin monenlaisia valmennuksia ja teemaryhmiä.

5) Selitysten mestari, ole rehellinen itsellesi

Saatamme yllättää itsemme sillä, miten hyviä selityksiä osaamme keksiä tilanteissa, kun ei jaksaisi lähteä ulos tai käydä ajoissa nukkumaan. Monesti perustelut kuulostavat myös ihan järkeviltä – mutta Huhtinen kannustaa miettimään, huijaako niillä välillä itseään.

- Jos jatkuvasti vakuuttelee itselleen, ettei minulla ole muulloin omaa aikaa kuin iltakymmeneltä ja tarvitsen sen rentoutuakseni päivästä tv:n ääressä, saattaa olla, ettet lopulta tee niitä asioita, joita oikeasti haluaisit tehdä. Haluaisitko ennemmin kuitenkin nukkua vähän paremmin ja olla virkeä päivän aikana?

Kyse on lopulta juuri siitä, mikä on itselle tärkeintä – mikä oli se tekijä, joka laukaisi halun pyrkiä elämäntapamuutokseen.

- Onneksi hyvinvointi ei ole lopulta kovin monimutkainen asia. Vähintä, mitä voimme tehdä itsellemme, on liikkua riittävästi, syödä terveellisesti ja nukkua noin 8 tuntia yössä. Oman voinnin parantamiseen ei tarvita HIIT-treenejä tai superfoodeja.

Elias Huhtinen työskentelee hyvinvointivalmentajana LähiTapiolan alueyhtiössä Keski-Suomessa. Hänen työtään on tukea henkilöstön hyvinvointia. Huhtinen on aiemmin työskennellyt urheilijoiden fysiikkavalmentajana ja työhyvinvointiyrityksessä. Hän on yksi Voittavat Tavat -kirjojen kirjoittajista ja viimeistelee liikuntapedagogiikan maisteriopintoja Jyväskylän yliopistoon.

Vakuuta tärkein eli itsesi ja läheisesi

Jos elämä yllättää ikävästi, on tärkeää voida keskittyä täysillä paranemiseen. Sen lisäksi, että sairaus tai tapaturma tuovat mukanaan terveyshuolia, on niillä usein myös vaikutuksia talouteen.

Laske hinta ja osta