Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus14.11.2018Menikö puhelin rikki - näin vakuutus korvaaSuomalaiset rikkovat vuosittain noin 600 000 älypuhelinta. Rikkoutuneista puhelimista noin puolet korjataan. Laaja kotivakuutus korvaa esimerkiksi puhelimen rikkoutuneen näytön huollon.
Vaikka puhelimia rikkoutuu paljon, on niiden käyttöikä kuitenkin kasvanut viime vuosina. Puhelinten kestävyydessä ei kuitenkaan lähivuosina päästä Nokian vanhojen klassikoiden tasolle.- Puhelinten elinkaari on kasvussa teknologian kehittymisen ansiosta, vaikka ne ovatkin alttiita rikkoutumisille. Tällä hetkellä älypuhelimen keskimääräinen käyttöikä on 2-4 vuotta, kun 2010-luvun alussa tämä oli vielä lyhyempi. Esimerkiksi vanhempien iPhone-mallien teho ei riittänyt tukemaan nopeasti kehittyviä uusia käyttöjärjestelmiä. Nyt suorituskyvyn parannuttua puhelin suoriutuu pidempään ja se kannattaa siksi myös korjata useammin, kertoo Saku Anttila kännyköiden huoltoihin erikoistuneesta Fonumista. Antilan mukaan takavuosien klassikkopuhelinten kestävyyttä nykyajan älypuhelimet eivät saavuta.- Nokian 3310 on hyvä esimerkki puhelimesta, joka kesti lähes mitä vain, paljon lasia sisältäviin kosketusnäytöllisiin älypuhelimiin verrattuna, Anttila toteaa.Suomalaisista joka kuudes (17 %) kertoo rikkoneensa puhelimensa viimeisen vuoden aikana. Puhelimiksi muutettuna tämä on 595 000 rikkoutunutta puhelinta vuodessa.Miten puhelimet hajoavat?- Ylivoimaisesti yleisin syy puhelimen rikkoutumiselle on näytön lasin hajoaminen puhelimen pudotessa kädestä kovalle alustalle. Uuteen puhelimeen kannattaakin aina asentaa suojaksi panssarilasi ja suojakuoret. Nämä saa muutamalla kympillä useiden satojen eurojen arvoisen laitteen suojaksi. Näytön rikkoutumisen lisäksi yleinen syy rikkoutumiselle on kosteusvaurio. Kosteusvauriot syntyvät usein laitteen kastuessa esimerkiksi veteen pudotessa, kertoo LähiTapiolan asiantuntija Teemu Talvi.Puhelin on niin vakiintunut osa arkea, että sitä käytetään lähes kaikissa arkisissa tilanteissa. Puhelinhuoltoja tekevällä Fonumilla on huomattu, että puhelin menee usein rikki, kun se kädessä tehdään montaa asiaa samaan aikaan.- Myymäläkokemuksen perusteella arvioisin, että puhelimia menee rikki eniten liikkuvaa työtä tekevillä. Vahinkoihin liittyvät usein työmatkat ja työmaat. Puhelin tyypillisesti tippuu kädestä, kun noustaan autosta, avataan ovea tai kannetaan tavaroita. Puhelimen rikkoutumisen todennäköisyyteen vaikuttaa suoraan se, että paljonko sitä käytetään liikuttaessa paikasta toiseen ja ulkona, kertoo Fonumin Saku Anttila.Mitä vakuutus korvaa?LähiTapiolassa laaja kotivakuutus korvaa äkillisiä ja ennalta arvaamattomia rikkoutumisvahinkoja, esimerkiksi puhelimen näytön rikkoutumisen. Uudehko ja arvokas mobiililaite kannattaa useimmiten korjata. Esimerkiksi puhelimen näytön vaihto maksaa keskimäärin 200 euroa. Jos puhelin lakkaa toimimasta itsestään, kyseessä on useimmiten takuun alainen vahinko. Silloin asia hoidetaan suoraan myyjän kanssa.- Siihen kannattaako puhelin korjata, vaikuttavat suoraan laitteen ikä ja hinta sekä tietysti korjauskustannukset. Tällä hetkellä noin puolet rikkoutuneista puhelimista korjataan. Yleensä kannattaa käydä pyytämässä korjausliikkeestä arvio korjaukselle. Parhaassa tapauksessa maksettavaksesi jää vain vakuutuksen omavastuu, joka tavallisesti koti-irtaimistolle on 150-200 euroa, kertoo Teemu Talvi LähiTapiolasta.Rikkoutuneiden puhelinten määrä ja huoltomäärät selvisivät Fonumin tilaamasta, helmikuussa 2018 toteutetusta tutkimuksesta, jonka toteutti IROResearch.1. Vie laite huoltoliikkeeseen. Esimerkiksi Fonum arvioi korjauskustannukset maksutta.
2. Jos huoltoliike toteaa laitteen korjaamisen järkeväksi, laite kannattaa korjauttaa.
3. Jos korjauskulut ylittävät vakuutuksesi omavastuun tai laite todetaan korjauskelvottomaksi, tee vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle. Fonum voi hoitaa vahinkoilmoituksen puolestasi, jos todistat laajan kotivakuutuksesi voimassaolon.
4. Tee vahinkoilmoitus verkossa. Vahinkoilmoitusta varten sinun tarvitsee tietää laitteen merkki, malli ja ostovuosi. Varaa myös huoltoliikkeestä saamasi kuitit esille. Huomioithan, että laitteen ikä ja omavastuu vaikuttavat korvauksen määrään.
Suomalaiset rikkovat vuosittain noin 600 000 älypuhelinta. Rikkoutuneista älypuhelimista syntyisi 4165 metriä korkea torni. Länsi-Euroopan korkein vuori Mont Blanc on 4810 metriä korkea.
Ajankohtaista
Talous2.5.2025Velkavipu kääntyi kotitalouksia vastaan ja varallisuuserot repesivät – nyt käänne on käsillä, arvioi ekonomistiTilastokeskuksen uudessa varallisuustilastossa koko Suomi köyhtyi, mutta varakkaimmat suomalaiset köyhtyivät vähiten, mistä syystä varallisuuserot kasvoivat. Nyt tuuli on kääntymässä, arvioi ekonomisti Hannu Nummiaro. Tänä vuonna varallisuuserot voivat jo kaventua.Turvallisuus29.4.2025Kysely paljastaa, mitä suomalaiset oikeasti pelkäävät liikenteessä – ”Kyydissä istuvilla on velvollisuus puuttua”Päihtyneet kuskit, puhelimet, hirvet ja peurat sekä sähköpotkulaudat ovat suomalaisten yleisimpiä pelkoja liikenteessä, selviää LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vappuna on olennaista tiedostaa, että alkoholi lisää riskejä liikenteessä myös silloin, kun promillemäärät jäävät alle rattijuopumuksen rajan, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.Työelämä24.4.2025Kysely: Palkitseminen toisi säästöjä kuntiin ja hyvinvointialueille, mutta sen kehittämiseen ei ole aikaa65 prosenttia kyselyyn vastanneista kuntien ja hyvinvointialueiden johtajista ja luottamushenkilöistä piti organisaationsa palkitsemiskäytäntöjä riittämättöminä. Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että palkitsemisella voitaisiin lisätä tuottavuutta ja saavuttaa säästöjä. Esteenä on ajan ja taloudellisten resurssien puute.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaMenikö puhelin rikki - näin vakuutus korvaaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn