Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Länsi-Suomi12.3.2024

Yli puolet satakuntalaisista käyttää puhelinta ajaessaan – ”Kuin kädessä tikittävä aikapommi”

Puhelimen käyttö ajon aikana aiheuttaa kuolonkolareita vuosittain. LähiTapiolan tuoreen kyselyn mukaan satakuntalaisista jopa 53 % käyttää puhelinta auton ratissa tai on kyydissä, kun näin tapahtuu. Asiantuntija penää asennemuutosta – ja bluetoothin käyttöä.Tutustu autovakuutukseen

Poliisi valvoo kuluvalla viikolla koko maassa tehostetusti turvavöiden ja muiden turvalaitteiden sekä kuljettajan matkapuhelimen käyttöä ajon aikana. Tehovalvonnalle on vastikään valmistuneen LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn* mukaan tarvetta myös Satakunnassa.

Kyselyssä satakuntalaisista vastaajista 53 % kertoi käyttävänsä puhelinta ajon aikana tai olleensa kyydissä, kun kuljettaja on tehnyt niin. Yhteensä 11 % tunnusti näin tapahtuvan jatkuvasti tai melko usein ja 42 % joskus.

LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Juha-Pekka Rintakoskea kyselyn tulokset eivät yllätä.

– Puhelimen käyttöön liittyvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden määrän kasvu on näkynyt myös omalla työpöydällä viime vuosina. Puhelimen käyttöä on usein vaikea jälkikäteen osoittaa onnettomuuden syyksi, joten todellisuudessa määrä on todennäköisesti paljon suurempi kuin tilastot kertovat.

Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnat ovat arvioineet, että puhelimen käyttö on vuosittain mukana 3–5 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan tarkkaamattomuus eli esimerkiksi puhelimen käyttö ajon aikana kahdeksankertaistaa peräänajo-onnettomuuteen joutumisen riskin.

Satakunnan nuoret riskiryhmässä – asennemuutosta tarvitaan

LähiTapiolan kyselyn mukaan yhteensä 12 % vastaajista kertoo joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen käyttäessään puhelinta itse tai silloin, kun kuljettaja käytti puhelinta. Muutama vastaajista kertoi joutuneensa onnettomuuteen käytettyään puhelinta ajaessaan.

Kyselyn tuloksien perusteella puhelin on aktiivisimmassa käytössä ajon aikana nuoremmilla vastaajilla.

Jopa neljä viidesosaa 25–34-vuotiaista vastaajista kertoo käyttävänsä puhelinta ajaessaan tai olevansa puhelinta käyttävän kuljettajan kyydissä jatkuvasti, melko usein tai joskus. Puhelimen käytön vuoksi läheltä piti -tilanteisiin itse ajaessa tai kyydissä ollessa joutuneista puolestaan ylivoimainen enemmistö on alle 25-vuotiaita.

– Tästä olisi syytä meidän kaikkien olla huolissamme. Puhelin on auton ratissa kuin tikittävä aikapommi, ja siihen keskittyminen erityisesti vähäisellä ajokokemuksella voi olla kohtalokasta. Tämä on asia, jota ei voi korjata millään muulla kuin asennemuutoksella, Rintakoski peräänkuuluttaa.

Hän korostaa, että riskejä muodostuu muustakin kuin puhelimessa puhumisesta.

– Esimerkiksi viestien kirjoittaminen, sosiaalisen median palveluiden selaaminen ja videoiden kuvaaminen ajon aikana on todella riskialtista. Silloin keskittyminen on täysin puhelimessa ajamisen ja liikenteen havainnoinnin sijaan.

Ennen muista murehtimista oma toiminta kuntoon, vaikkapa bluetoothilla

Huolissaan puhelimen käytöstä ovat myös LähiTapiolan kyselyyn vastanneet satakuntalaiset. Heistä 60 % kertoi, että muiden kuljettajien puhelimen käyttö huolettaa. Oman läheisen puhelimen käytöstä auton ratissa kantaa huolta lähemmäs 20 %.

Rintakoski kehottaa aloittamaan asioista, joihin voi itse vaikuttaa.

– Ennen kuin alkaa murehtia muista, kannattaa kiinnittää huomiota omaan toimintaan ajon aikana eli laittaa puhelin pois ja pitää se poissa. Esimerkin voima on yllättävän suuri, ja sen avulla on parhaassa tapauksessa mahdollista päästä vaikuttamaan myös kyydissä olevien asenteisiin. Tästä syntyvä turva on nimittäin parempi kuin mikään saatavilla oleva vakuutus.

Jos puhelimessa on välttämätöntä puhua ajon aikana, tarjoavat nykyautot siihen turvallisen mahdollisuuden bluetooth-yhteydellä. Se jää kuitenkin monelta hyödyntämättä.

– Hämmästyttävän usein ajetaan luuri korvalla myös uudemmilla autoilla, joissa varmasti on valmius yhdistää puhelin auton järjestelmiin. Viimeistään nyt kannattaa siis tutustua oman ajoneuvon ominaisuuksiin ja ottaa ne aktiiviseen käyttöön, Rintakoski vinkkaa.