LähiTapiola Henkiyhtiö27.6.2024

Yhä useampi nuori kaipaa tulla kuulluksi chatissa – LähiTapiola Henkiyhtiön lahjoituksella tuetaan keskusteluavun saamista

LähiTapiola Henkiyhtiön henkilökunta ja hallintoneuvosto äänestivät keväällä Henkiyhtiön käyttörahastokohteesta. Lasten ja nuorten hyvinvointi vei voiton, ja äänestyksen voitti Sekasin-chat.

Moni suomalaisnuori kamppailee epävarmuuden, huolten ja ahdistuksen kanssa. Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan yhä useampi nuori kokee masennus- ja ahdistusoireita, tytöistä jopa joka kolmannes.

Vuonna 2016 perustettu Sekasin-chat pyrkii auttamaan nuoria tarjoamalla mahdollisuuden keskustella mieltä painavista asioista. Keskustelemaan pääsee helposti, vaikka omalla puhelimella. Toisessa päässä vastailee koulutettu vapaaehtoinen, jonka taustatukena on sosiaalialan ammattilainen, jolta voi tarvittaessa kysyä keskusteluun apua.

Chat on suunnattu 12–29-vuotiaille. Suurin sitä käyttävä ikäryhmä ovat 15–17-vuotiaat ja hieman yli parikymppiset. Chatti on auki vuoden jokaisena päivänä, arkisin heti aamusta aina puoleen yöhön ja viikonloppuisin iltapäivästä puoleen yöhön.

Viime vuonna keskusteluja käytiin 37 000. Määrä kasvoi 5 000 ja oli enemmän kuin koskaan chatin olemassaolon aikana. Ennätyksen voi odottaa jälleen rikkoutuvan, sillä keväällä kysyntää palvelulle oli valtavasti.

– Alkuvuoden aikana keskusteluja on käyty jo yli 19 000, mikä on 3000 enemmän kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuonna, Sekasin Kollektiivin kehittämispäällikkö Saara Huhanantti sanoo.

Lahjoituksella yhä enemmän vapaaehtoisia auttamaan

Tarve keskusteluavulle on niin valtava, että edelleen yli 70 prosenttia Sekasin-chattiin pyrkivistä nuorista jää jonoon. Tähän helpotusta tarjosi LähiTapiola Henkiyhtiön 10 000 euron lahjoitus. Se kohdennetaan vapaaehtoistoiminnan koordinointiin, joka auttaa, että yhä useampi nuori saa apua, eikä jää pahan olonsa kanssa yksin.

LähiTapiola Henkiyhtiön henkilökunta ja hallintoneuvosto äänestivät keväällä Henkiyhtiön yhteiskuntavastuullisiin tekoihin varatun käyttörahaston yhdestä lahjoituskohteesta. Moni koki lasten ja nuorten hyvinvoinnin juuri nyt kaikkein eniten tuen arvoiseksi, ja äänestyksen voitti Sekasin-chat, joka sai yli puolet annetuista äänistä.

Mistä nuoret sitten kokevat tarvetta puhua? Moni haluaa kertoa pahasta olostaan. Keskustella halutaan omista peloista, masennuksesta ja ahdistuksesta. Toisinaan huolet ovat isoja: itsetuhoisuus on aihe, jonka takia joku nuori ottaa päivittäin yhteyttä. Puheenaiheita ovat myös arjessa selviäminen, yksinäisyys ja läheisten ongelmat. Myös ilmastonmuutos saattaa mietityttää. Tulevaisuus voikin tuntua monella tavalla epävarmalta vyyhdiltä.

– Monelle nuorelle verkossa käytävä keskustelu voi olla ensimmäinen askel avun äärelle. On aika tavallista, että nuori sanoo, ettei ole kertonut puhumastaan asiasta vielä koskaan aiemmin kenellekään, Huhanantti kertoo.

Toisinaan syy voi myös olla halu kertoa omat kuulumiset. Monet lapset ja nuoret kaipaavat kipeästi kuulijaa, jolle kertoa omista tunteistaan ja siitä mitä elämässä on meneillään.

Todella moni chatin käyttäjistä sanoo, ettei apua olisi tullut pyydettyä, ellei chattia olisi ollut. Verkko onkin nuorille se luontevin paikka hakea apua ja käydä keskustelua. Se myös mahdollistaa auttamisen ympäri Suomen.

Nuoret ovat kokeneet saaneensa apua keskusteluista. Palautteissa on kerrottu, kuinka oma mieliala oli kohentunut ja usko omaan selviämiseen ja omassa arjessa pärjäämisen parantui.

Huhanantti kertoo, ettei nuorille pyritä jakamaan neuvoja. Heitä kuunnellaan ja pyydetään kertomaan lisää asiasta ja tunteista mitä se herättää. Nuoren kanssa pyritään yhdessä miettimään ratkaisuja. Joskus se voi olla sen pohtimista, miten vaikean tunteen kanssa selviää seuraavaan aamuun.

– Aina pyritään siihen, että keskustelu päättyisi toiveikkaasti, hän sanoo.