Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola Länsi-Suomi13.3.2025Tuulilasivahinkojen määrä räjähti käsiin Länsi-Suomessa – Monista selvitään korjauksella Tuulilasivahinkoja sattui länsisuomalaisille vuonna 2024 lähes 30 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Yhä useammasta vahingosta auton omistaja selviää kohtuuhintaisella korjauksella, jos toimii ripeästi.Lue lisää lasivakuutuksesta
Kevät on aina ollut tuulilasivahinkojen sesonkiaikaa, mutta nyt länsisuomalaisten autoilijoiden on syytä olla erityisen tarkkana. Lasivahingot nimittäin aiheuttavat lukujen valossa yhä todennäköisemmin harmaita hiuksia seudun teillä matkaaville.LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotilastojen mukaan yhtiön asiakkaille sattuneita lasivahinkoja korjattiin vuonna 2023 yhteensä 2 700 kappaletta. Vuonna 2024 korjauksien määrä ryöpsähti yli 3 500:een, mikä tarkoittaa miltei 30 prosentin kasvua.– Läntisessä Suomessa merkittävin kasvua selittävä seikka oli ailahteleva talvi. Hankalat ajokelit vaativat runsasta hiekoittamista, mikä realisoitui tuulilasien riesana myöhemmin. Isot lämpötilavaihtelut puolestaan vaurioittivat jo valmiiksi huonokuntoisia teitä entisestään, mikä lisäsi irtokiviaineksen määrää ja lasivahingon riskiä, summaa LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkojen ennaltaehkäisyn asiantuntija Esa Nummi.
Oma vaikutuksensa on Nummen mukaan myös käytetyillä renkailla ja auton iällä.– Kitkarenkaiden suosion kasvu vaikuttaa myös lasivahinkojen määriin, sillä niiden kumin pehmeyden ja erilaisen kuvioinnin myötä irtokiviaines tarttuu helpommin uriin ja lentää sieltä kohti takana ajavaa. Uudempien autojen tuulilasit puolestaan ovat isompia ja teknisempiä, mikä tekee niistä alttiimpia vahingoille.Yhä useampi tuulilasi korjataan – ja se voi säästää lompakkoa jopa tonninLähiTapiola Länsi-Suomen tilastojen mukaan vuoden 2024 lasivahingoista yli 40 prosenttia korjattiin sen sijaan, että tuulilasi olisi vaihdettu kokonaan uuteen.– Tämä on ehdottomasti auton omistajan etu, sillä korjaaminen on huomattavasti vaihtoa nopeampaa ja kustannukset vain murto-osa uuden tuulilasin hinnasta. Korjauksessa puhutaan yleensä alle sadan euron kustannuksesta, mutta uuden tuulilasin kustannus voi olla jopa yli kymmenkertainen, Nummi kertoo.Korjaamisen suosiminen karsii kustannuksien lisäksi myös ylimääräistä tarvetta uusille varaosille. Tähän myös LähiTapiola Länsi-Suomi kiinnittää Nummen mukaan erityistä huomiota yhdessä korjaamokumppaneidensa kanssa.– Lasivahinkojen osalta tavoitteemme on tulevina vuosina kasvattaa korjausten osuutta selvästi. Samaa tavoittelemme myös oikaisujen, muovikorjausten sekä purku- ja tarvikeosien osalta. Työ on alkuvaiheessa, mutta suunta on jo oikea.LähiTapiola Länsi-Suomen tilastoimissa tuulilasivahingoissa lasin vaihtojen määrä pieneni vajaat 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2023 vuoteen 2024. Lasin korjausten määrä kasvoi vastaavasti. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa lasivahinkojen korjausten osuutta 45 prosenttiin vuonna 2025.
Turvaväli, ajotapa ja nopea korjauttaminen parhaat ennaltaehkäisykeinotHelpoin keino välttyä lasivahingolta on turvaväleistä ja ajotavasta huolehtiminen. Näin voi suojella myös muiden tiellä liikkuvien tuulilaseja.– Kun pitää hieman normaalia reilumman etäisyyden edellä ajavaan, lentävät kivet ja nastat ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan. Vastaavasti ohitustilanteissa on ennen omalle kaistalle palaamista hyvä odottaa, että ohitettava ajoneuvo näkyy taustapeilissä, Nummi vinkkaa.Myös kovia kiihdytyksiä ja nopeita ohjausliikkeitä kannattaa Nummen mukaan välttää, sillä ne irrottavat helposti kiviä tien pinnasta. Turvavälit ja rauhallinen ajotapa myös lisäävät liikenneturvallisuutta ylipäätään.Jos kivi tai nasta kaikesta huolimatta yllättää, ei korjauksen kanssa kannata aikailla.LähiTapiolan kyselytutkimuksen* mukaan yli 30 prosenttia jättää lasivahingon kokonaan korjauttamatta. Nummi painottaa, että myös pienten iskemien kohdalla tämä voi kostautua.– Jos vahinkoa ei heti käy korjauttamassa alan ammattilaisella, voi iskemä levitä ja lopulta johtaa koko lasin vaihtamiseen sekä isoihin kuluihin. Iskemän levitessä vaarantuu myös ajoturvallisuus, ja katsastuksessa viimeistään kiinnitetään asiaan huomiota.*LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 8.–14.2.2019 välisenä aikana kaikkiaan 1 037 suomalaista. He edustavat Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Auton tuulilasivahinkojen korjauttamiseen liittyviin kysymyksiin vastasi noin 250 autoilevaa henkilöä, joille on sattunut tuulilasivahinko kahden–kolmen viime vuoden aikana. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS (nyk. Verian). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetTuulilasivahinkojen määrä räjähti käsiin Länsi-Suomessa – Monista selvitään korjauksella Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn