LähiTapiola Länsi-Suomi14.12.2023

Tässä ovat LähiTapiola Länsi-Suomen palokuntalahjoitusten saajat – ”Ei parempaa joululahjaa olisi voinut saada”

Yhtiön 100 000 euron lahjoituskokonaisuudella tuetaan kolmea Satakunnassa toimivaa palokuntaa ja yhtä säätiötä. Lahjoitusvaroin panostetaan muonitukseen, vesihuoltoon sekä vesi- ja tieliikennepelastamiseen.

Vapaaehtoisille palokunnille vuonna 2015 lahjoitetut palokypärät rivissä pöydällä.
Vuonna 2015 LähiTapiola Lännen lahjoitti länsisuomalaisille vapaaehtoisille palokunnille yhteensä 105 palokypärää.

LähiTapiola Länsi-Suomi käynnisti kuluvan vuoden lokakuussa lahjoitushaun, joka oli suunnattu yhtiön toimialueella toimiville palokunnille. Hakuajan päättymiseen mennessä hakemuksia saapui kaikkiaan 26:lta toimijalta eri puolilta aluetta.

– Jos tässä jokin kävi selväksi, niin se, että tahtoa ja intoa toiminnan kehittämiseen löytyy valtavasti. Tämä on meidän jokaisen länsisuomalaisen turvallisuuden näkökulmasta erinomainen asia. Erityisen hienoa hakemuksissa oli pyrkimys ratkaisuihin, joista hyötyvät useammat alueemme palokunnat, kiittelee LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

Päätös lahjoitusten saajista tehtiin marraskuussa, jolloin kolme vapaapalokuntaa ja yksi säätiö saivat iloisia uutisia. Lahjoitukset myönnettiin Lavian, Panelian ja Porin vapaapalokunnille sekä Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiölle.

– Lahjoituskohteiden valinnassa pidimme hyvien perustelujen lisäksi erityisen tärkeänä sitä, että hankintojen vaikutus on pitkäaikainen sekä hyödyttää mahdollisimman monia palokuntia ja asukkaita. Hätätilanteessa palokunnan toimialueen rajat eivät saa rajoittaa avun perille pääsyä, Aakula kertoo.

Ymmärrystä on Aakulan mukaan riittänyt myös hakijoilla, joihin valinta ei tällä kertaa kohdistunut.

– Kaikkiaan hakemuksia tuli 400 000 euron edestä, ja sellaiseen tarpeeseen on yksittäisen toimijan vaikea vastata. Kiitosta on kuitenkin tullut erikseen palokuntien tekemän työn esiin nostamisesta ja arvostamisesta. Vapaaehtoisten panoksen tärkeydestä emme paloapuyhdistyksistä alkunsa saaneena yhtiönä voisi olla enempää samaa mieltä.

Vapaapalokunnat pääsevät satsaamaan muonitukseen sekä vesihuoltoon ja -pelastamiseen

Pohjois-satakuntalaiset VPK:t hyödyntävät lahjoitusvaroja muonitusperävaunun ja sen välineistön hankintaan. Idea on kehitetty ja se toteutetaan yhteistyössä Honkajoen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Kiikoisten ja Lavian vapaapalokuntien kanssa.

Pohjois-Satakuntaa ja tarvittaessa koko Satakuntaa palveleva perävaunu on korvaamaton apu erityisesti pitkäkestoisissa hälytystehtävissä ja laajoissa luonnononnettomuuksissa. Perävaunua voidaan käyttää myös palokuntanuorten tapahtumissa.

– Esimerkiksi metsä- ja turvesuopaloissa sekä isoissa rakennuspaloissa nopean ja hygieenisen ruokahuollon merkitys on valtava. Pääasiassa naisosastojen voimin pyörivän muonituksen avulla pystytään huolehtimaan niin pelastushenkilöstöstä kuin onnettomuuteen joutuneistakin. Ja pyörillähän tämä kärry kulkee, joten se on helposti siirrettävissä sinne missä kipeimmin tarvitaan – oli kyseessä sitten hälytystehtävä tai tapahtuma, kertoo puheenjohtaja Veli-Matti Laurén Länsi-Suomen Pelastusalan Liiton Pohjois-Satakunnan toiminta-alueen aluetoimikunnasta.

Yhtenä Satakunnan kolmesta vesihuoltopalokunnasta toimiva Panelian VPK puolestaan hankkii lahjoituksen avulla uuden moottoriruiskun, jota pystytään tarvittaessa hyödyntämään koko maakunnan alueella. Moottoriruiskua käytetään veden pumppaamiseen erityisesti isoissa rakennus- ja maastopaloissa.

– Vesihuoltoon erikoistuneelle palokunnalle lahjoitus mahdollistaa toiminnan vahvistamisen. Pystymme tulevaisuudessa toimimaan vesihuollon tehtävissä alueen asukkaiden hyväksi tuntuvasti aiempaa kattavammin ja tehokkaammin, sanoo Panelian VPK:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Vartama.

Porin VPK:ssa lahjoitussumma satsataan vesipelastamiseen, sillä hankintalistalla ovat muun muassa pintapelastuspuvut tarvikkeineen sekä vesistöalueelle soveltuva lämpökamera. Palokunnan päällikkö Joonas Kekin mukaan tarvittavien hankintojen tekeminen ei olisi ollut mahdollista ilman ulkopuolista tukea.

– Lahjoituksella on merkittävä rooli niin vesipelastusvalmiuden kehittämisessä kuin työturvallisemman ja tehokkaamman toiminnan mahdollistamisessakin. Ilman rahallista tukea hankintojen tekeminen olisi ollut käytännössä mahdotonta, ja siksi olemme siitä erittäin kiitollisia. Ei tämän parempaa joululahjaa olisi voinut saada.

Pelastusharjoitusaluesäätiön hankinnat helpottavat palokuntalaisten harjoittelua merkittävästi

Lahjoitusvaroin tuetaan tuntuvasti myös Porin kaupungin perustamaa Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiötä. Voittoa tavoittelemattoman säätiön tarkoituksena on yleishyödyllisen pelastusharjoitustoiminnan kehittäminen sekä pelastusharjoitusalueen rakennuttaminen ja ylläpito Porin lentokentän alueella.

Lahjoituksen turvin Turvallisuuskeskuksena tunnetulle alueelle hankitaan tieliikennepelastamisen välineistöä harjoitustarkoituksiin. Hankinnoista hyötyvät kaikki satakuntalaiset sopimuspalokunnat.

– Turvallisuuskeskuksessa harjoitellaan potilaan irrottamista autosta lähes päivittäin, sillä esimerkiksi vuonna 2022 alueella “purettiin” harjoitustarkoituksessa yli 200 henkilöautoa. Pelastuslaitokset ja sopimuspalokunnat ovat tähän asti tuoneet harjoituksiin oman tieliikennepelastamisen välineistönsä. Tämän lahjoituksen myötä alueelta tulee löytymään nykyaikaiset tieliikennepelastamisen työvälineet vuoden jokaisena päivänä ja tuntina tehokasta harjoittelua varten, kertoo Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiön asiamies Aleksi Vihtilä.

Säätiön hallinnoimalla pelastusharjoitusalueella harjoittelevat sopimuspalokuntien lisäksi Puolustusvoimat, poliisi, pelastuslaitos, useat eri yritykset ja toisen asteen opiskelijat.