Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola UusimaaTurvallisuus20.3.2023Moottoritiet ja niiden kiihdytysrampit ovat tuulilasivahingon riskipaikatLähiTapiola korvaa vuosittain noin 50 000 autojen lasivahinkoa. Korvaamiemme vahinkojen määrä on kasvanut jatkuvasti. Keväällä lumesta vapautuvat tiet ja niille talven jäljiltä jääneet kivet ja nastat lisäävät vahinkoriskiä. Jos tuulilasiin tulee iskemä, se kannattaa korjauttaa nopeasti.
- Tuntuu, että ihmiset ovat aiempaa tietoisempia lasivahinkojen riskistä. Kun talvet ovat muuttuneet aiempaa lauhemmiksi ja tiet ovat useammin sulana, saattavat renkaista lentävät kivet ja nastat herkemmin vaurioittaa tuulilasia. Myös autolaseissa lisääntynyt hienotekniikka voi osaltaan lisätä kiinnostusta varautumiseen, arvioi LähiTapiolan Uusimaa, Järvenpään toimiston ajoneuvovahinkotarkastaja Ville Mäki.

Lasivahingot ovat toiseksi yleisin LähiTapiolan kaskovakuutuksesta korvattu ajoneuvovahinko. Sitä yleisemmin asiakkaillemme korvataan kaskosta vain autopalvelu- eli hinausvahinkoja. Viime vuosina autojen tuuli- ja muiden lasien korjauksia ja vaihtoja on korvattu noin 50 000 vuosittain. LähiTapiola Uusimaalla korvattiin vuonna 2022 vajaa 2 500 tuulilasivahinkoa.

- Viimeisen kymmenen vuoden aikana korvaamiemme lasivahinkojen määrä on lisääntynyt selvästi. Osaltaan tätä selittää kasvanut markkinaosuuteemme ja se, että yhä useampi autoilija haluaa ottaa autolleen lasiturvan sisältävän vakuutuksen. Myös autojen määrä liikenteessä on lisääntynyt. Vahinkojen suhteellisessa määrässä ei kuitenkaan ole nähtävissä käännettä laskuun, joten riski on hyvä tiedostaa etenkin näin keväällä, kertoo LähiTapiola Uusimaan markkinointipäällikkö Christoffer Wickholm.

Vakuutusyhtiöiden korvauspalveluissa ja korjaamoilla kiireisin lasivahinkojen sesonki ajoittuu yleensä maalis-toukokuulle.

- Moni saattaa ajatella, että jos tuulilasiin on tullut pieni iskemä, sitä ei kannata korjauttaa ennen kuin talvirenkaat on vaihdettu pois alta. Yksi lasivahinkoja aiheuttava tekijä kun ovat talvirenkaista irronneet ja liikenteessä kimpoilevat nastat ja. Särön korjausta ei kuitenkaan kannata lykätä, sillä jos vaurio laajenee ja lasi joudutaan vaihtamaan, korjauksesta voi tulla paljon kalliimpi ja enemmän aikaa vievä, sanoo Mäki. Vilkasliikenteiset tiet, missä on isot nopeudet ovat suurempi riski kiveniskuun. Moottoritiet ja niiden kiihdytysrampit nousevat usein esille vahinkoilmoituksissa.

Korjaaminen on myös aina ympäristön kannalta vastuullisempi ja ekologisempi vaihtoehto kuin lasinvaihto.

Pieniä särö on nopea korjata – vahinkojen hinnat nousussa

Harmittomalta näyttävä särö tuulilasissa voi haitata kuljettajan näkyvyyttä ja esimerkiksi häikäistä ikävästi kevätauringon paistaessa. Keväällä vaurio voi lähteä laajenemaan, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin ja ikkunaan kohdistuu ajaessa tärinää ja painetta.

- Pääsääntöisesti vielä noin kahden euron kolikon kokoinen iskemä voidaan korjata. Jos vauriokohta on pysynyt puhtaana, ei korjauksesta yleensä jää näkyvää jälkeä. Särön suojaksi voi heti iskemän satuttua laittaa esimerkiksi teippipalan, jotta sinne ei pääse likaa tai tiesuolaa, vinkkaa Mäki.

LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan lasivahinkojen korjaukset ovat kallistuneet 2020-luvulla. Särön korjauksesta voi edelleen selvitä hyvin alle satasella, mutta lasinvaihdossa hinnat liikkuvat parista sadasta reilusti yli tuhannenkin euron. Mitä teknisempi ja harvinaisempi lasi on kyseessä, sitä kalliimmaksi lasinvaihto voi tulla.
Mäki kertoo, että etenkin uudempien autojen laseissa on turva- ja mukavuusteknologiaa, joka nostaa korjauskustannuksia. Siksi uudemmille autoille halutaankin yleensä lasivakuutus.

- Uusien autojen tuulilaseihin on kytketty erilaisia antureita, tunnistimia ja kameroita, jotka vaikuttavat esimerkiksi automaattisten valojen, ilmastoinnin ja turvalaitteiden, kuten kaistavahtien, toimintaan. Jos lasi halkeaa ja se joudutaan vaihtamaan, pitää laitteistoja säätää uusiksi. Mitä pidempään auton omalla, alkuperäisellä lasilla siis pärjää, sitä varmemmin kokonaisuus toimii, vaikka korjaajat ovatkin usein aika velhoja, sanoo Mäki.

Lisätietoa:
Ville Mäki, autovahinkotarkastaja, LähiTapiola Uusimaa, 040 751 9487, ville.maki@lahitapiola.fi
Christoffer Wickholm, markkinointipäällikkö, LähiTapiola Uusimaa, 040 500 6030, christoffer.wickholm@lahitapiola.fi
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetMoottoritiet ja niiden kiihdytysrampit ovat tuulilasivahingon riskipaikatHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn