<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus 20.10.2022

Satakunnassa joka kolmas ollut nukahtaa rattiin – vireystilasta huolehtimalla voi suojella itseä ja muita

Merkittävä osa Satakunnassa asuvista on ajanut vaarallisen väsyneenä, selviää LähiTapiolan kyselystä. Vastaajien joukosta löytyy myös rattiin nukahtaneita ja nukahtaneen kyydissä olleita. Kokosimme vinkit ajokunnon ylläpitämiseen loppuvuoden pimeydessä.

Syksy on paitsi sateiden ja myrskyjen myös kaamosoireiden aikaa. Oireista autoilijoille erityisen vaarallinen on väsymys. Ajaminen huonossa vireystilassa aiheuttaa vaaratilanteita ympäri vuoden, mutta nyt asiaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota.

- Syksy tuo tullessaan pimeyden lisäksi teillä liikkuvat hirvieläimet sekä huonot ajokelit sateiden ja ensimmäisten liukkaiden myötä. Näihin kun yhdistetään huonokuntoiset renkaat ja väsynyt kuljettaja, kasvaa vahinkojen riski merkittävästi, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Jussi Westergård .

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä* selvitettiin Satakunnassa asuvilta vaaratilanteita, joihin he ovat joutuneet liikenteessä. Merkittävässä osassa vastauksista korostui ajaminen niin väsyneenä, että se on vaaraksi turvallisuudelle.

Yhteensä 33 prosenttia vastaajista kertoo olleensa itse lähellä nukahtaa rattiin. Lähellä nukahtamista käyneen kuljettajan kyydissä sanoo olleensa 11 prosenttia kyselyyn vastanneista. Kahdeksan prosenttia on nukahtanut rattiin tai ollut kyydissä, kun kuljettaja on nukahtanut.

Satakunnassa onnettomuus noin joka toinen kuukausi – ”Nuorista olen erityisen huolissani”

Onnettomuustutkintalautakunnat ovat arvioineet, että väsymys on Suomessa osasyy joka viidenteen moottoriajoneuvon tai moottoriajoneuvojen väliseen kuolonkolariin. Huonoon vireystilaan liittyvät onnettomuudet eivät ole harvinaisia Länsi-Suomessakaan.

- Valitettavasti noin kerran kahdessa kuukaudessa tulee vastaan tapaus, jossa tieltä suistuminen on todennäköisesti aiheutunut väsymyksestä, arvioi Westergård.

Liikenneturvan vuosina 2017 ja 2020 toteuttamien kyselyjen mukaan yli puolet suomalaisista kertoo ajavansa väsyneenä pitkien matkojen tai työn vuoksi. Ajokuntoaan kertoi väsymyksen vuoksi arvioineensa noin 40 prosenttia vastaajista.

Satakunnan ja Vakka-Suomen kolariautoja yli 35 vuoden ajan arvioinut Westergård arvelee, että vaarallisen väsyneenä ajaminen liittyy seudulla vaihtoehtoisten liikkumistapojen puutteeseen sekä nuorilla että aikuisilla.

- Täällä päin välimatkat ovat pitkiä eikä julkinen liikenne kykene vastaamaan asukkaiden tarpeisiin, joten usein ainoa vaihtoehto on kulkea omalla ajoneuvolla. Työmatkojen lisäksi matkat oppilaitoksiin ovat pitkiä, ja siksi 15–18 ikävuoden välissä on todellinen tarve hankkia nuorellekin ajoneuvo. Maakunnan mopoautokanta onkin maamme suurimpia.

- Nuorista olen erityisen huolissani. Heidän ajonsa ajoittuvat usein viikonloppuihin ja yöaikaan, ajokokemus on vielä vähäistä ja käytössä on monesti perheen kakkosauto. Nämä yhdistettynä väsymykseen voivat johtaa hyvin surullisiin seurauksiin.

Väsymyksen aiheuttamia onnettomuuksia auttavat ehkäisemään esimerkiksi teiden tärinäurat ja uudempien autojen kaistavahdit. Paras keino vahingon välttämiseen on silti kuljettajan ja kyydissä olevien oma toiminta.

- Emme voi itse vaikuttaa esimerkiksi valon määrään, hirvieläinten liikkumiseen tai keleihin. Vireystilaan sen sijaan voimme, ja siten pidämme kaikki yhdessä huolta omasta ja muiden teillä liikkujien turvallisuudesta, Westergård painottaa.

Vinkkejä rattiväsymyksen välttämiseen

Väsymyksen huomaa usein haukottelusta tai siitä, että silmäluomet alkavat tuntua raskailta. Ennakoimalla on mahdollista ehkäistä väsymystä ja toimia oikein, jos väsymys yllättää valmistautumisesta huolimatta.

1. Huolehdi riittävästä unesta
Nuku riittävät yöunet ennen matkapäivää ja ota tarvittaessa päiväunet ennen matkalle lähtöä, jos mahdollista. Riittävän yöunen suosituksena pidetään kuutta tuntia.

2. Suunnittele matka ja tauot etukäteen – ja pidä suunnitelmista kiinni
Mieti etukäteen, missä ja milloin pidät taukoja ajon aikana. Lähde matkaan ajoissa, jotta ehdit pitää suunnittelemasi tauot ja hyödyntää valoisan ajan ajamiseen. Valitse mahdollisuuksien mukaan uusi ja mielenkiintoinen reitti. Vältä yöllä ajamista.

3. Pysähdy aina, kun väsyttää
Pidä aina tauko, jos tunnet itsesi väsyneeksi – vaikka et olisi taukoa suunnitellut. Poistu tauon aikana autosta ja nauti mahdollisuuksien mukaan jotakin kofeiinipitoista. Jätä huoltoasemalla pysähtyessäsi auto kauas sisäänkäynnistä, jotta saat tauon aikana runsaammin piristävää liikuntaa.

4. Matkusta yhdessä – kuljettajaa ei jätetä
Yhdessä matkustamalla kuljettajaa voi vaihtaa, jos vireystila laskee. Kyydissä olevat myös pystyvät tarkkailemaan kuljettajan ajokuntoa ja puuttumaan siihen tarvittaessa. Kanssamatkustajien velvollisuus on huolehtia, että muutkin kuin kuljettaja ovat valveilla ajon aikana.

Lähteet: Liikenneturva & LähiTapiola Länsi-Suomi

*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 5.–26.1.2022 kaikkiaan 5 796 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 388. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 5,0 prosenttiyksikköä.