LähiTapiola Etelä-PohjanmaaTurvallisuus14.6.2022
Lähes joka kolmas eteläpohjalainen voisi hankkia ladattavan auton – kokosimme vinkkejä turvalliseen lataamiseen
- Kyselyn mukaan sähköautoissa eteläpohjalaisia mietityttävät etenkin autojen toimintasäde ja hankintahinta, heti seuraavina tulevat akun käyttöikä, sähköauton sopivuus Suomen ilmasto-olosuhteisiin sekä latausverkon kattavuus. Tämä on ymmärrettävää, sillä sähkökäyttöiset autot ovat kehittyneet vauhdilla ja hinnat ovat edelleen verrattain korkeita. Lisäksi tuloksissa nousevat lataamiseen liittyvät kysymykset. Vaikka julkinen latausverkosto laajenee koko ajan, ei se suurten etäisyyksien maassa tavoita kaikkia, vaan kotona ja töissä lataaminen luo useimmille sähköautoilijoille ajamisen perustan, sanoo kehitysjohtaja Pekka Puotinen LähiTapiola Etelä-Pohjanmaalta.
Tällä hetkellä liikenteessä olevilla täyssähköautoilla voi ajaa noin 150–500 kilometriä yhdellä akun latauksella. Hybridiautoissa on bensa- tai dieselmoottorin ohessa sähkömoottori, jolla voi ajaa pelkästään akkusähköllä noin 20–100 kilometriä.
- Auton valinnassa painavat lukuisat tekijät, joista keskeisiä ovat auton käyttötarve, perheen koko ja autoilun hinta. Lisäksi ympäristötekijät painavat yhä useamman vaakakupissa. Arvioisin, että ladattavien autojen määrä tulee kasvamaan sitä mukaan, kun tarjolle tulee yhä enemmän malleja ja kiertoon saadaan myös edullisempia käytettyjä autoja. Tällä hetkellä myös nousseet polttoaineiden hinnat voivat saada yhä useammat miettimään vaihtoehtoisia käyttövoimia, sanoo Puotinen. Toisaalta tällä hetkellä sähköautojen saatavuudessa on ongelmia; toimitusaika saattaa venyä jopa yli vuoteen. Koronaepidemiasta lähtenyt komponenttipula jatkuu edelleen.
Jos ei ole koskaan ajanut sähkömoottorilla toimivaa autoa, voi ensikertalainen yllättyä sen tehokkuudesta. Sähkömoottorissa on suuri teho ja vääntö, jotka tulevat esiin liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
- Jos vaihtaa esimerkiksi vanhemmasta polttomoottoriautosta sähköautoon, voi erilainen ajotuntuma yllättää. Sähköauto kiihtyy nopeasti kaasua painaessa, ja painavakin auto voi lähteä liikkeelle kuin hauki rannasta. Kannattaa siis maltilla totutella auton ominaisuuksiin. Lisäksi useat sähköautot ovat hyvin hiljaisia, mikä kannattaa muistaa esimerkiksi taajamassa ajaessa, jottei synny vaaratilanteita esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa, sanoo Puotinen.
Täyssähkö- ja hybridiautoa voi ladata kotona ja esimerkiksi mökillä pääsääntöisesti kahdella tavalla:
o Lataaminen tavallisesta kotitalouspistorasiasta (ns. suko) tai voimavirtapistorasiasta: Auton mukana tulee yleensä suko-latauskaapeli, jolla voi hidasladata autoa. Sähköteknisen alan asiantuntijat suosittelevat, että tavallista pistorasiaa käytettäisiin vain tilapäiseen lataukseen ja latausvirta rajataan 8 ampeeriin.
o Lataaminen erillisellä, kiinteästi asennetulla latauslaitteella: Sähköauton lataamiseen tarkoitettu, turvallinen ja kestävä ratkaisu. Mahdollistaa kotona nopeamman lataamisen ja esimerkiksi kuorman hallinnan. Maksaa asennuksineen noin 1000–2500 euroa.
Näin voit lisätä latausturvallisuutta kotona ja esimerkiksi mökillä:
o Vaikka autojen lataamiseen liittyvät palot ovat hyvin harvinaisia, on siellä aina pieni riski tulipaloihin, missä liikkuu sähköä. Näihin riskeihin voi varautua jo autoa hankkiessa.
o Ennen lataamisen aloittamista on tärkeää varmistaa rakennuksen sähköjärjestelmän kunto ja sähköliittymän riittävyys auton lataamiseen. Anna asiantuntijan arvioida kokonaisuus.
o Jos lataat suko- tai voimavirtapistorasiasta, varmista sen kunto. Suuressa tai pitkäaikaisessa kuormituksessa johtimiin, liitoksiin ja liittimiin voi liittyä ylikuumenemisen ja oikosulun riski. Varmista, että vikavirtasuojaus ja sulakkeet toimivat.
o Suosi autovalmistajan toimittamaa laturia. Jos käytät muuta laturia, varmista sen sopivuus ja turvallisuus. Käytä ja seuraa laitteiden kuntoa ja tarvittaessa huollata ne ohjeiden mukaan.
o Älä koskaan käytä latauksessa jatkojohtoja. Älä vedä lataussähköä sisätiloista ulos esimerkiksi oven tai ikkunan kautta.
o Jos latauskaapeli roikkuu ilmassa, tue sitä, jottei se vaurioidu. Paino voi vaurioittaa johtoa ja liittimiä.
o Jos lataat autotallissa, pidä palovaroitin toimintakunnossa. Jos pistorasia tai esimerkiksi laturi kuumenee ladatessa tai sulakkeita palaa, lopeta lataaminen heti. Pyydä ammattilainen tarkistamaan sähkölaitteisto.
Lähteet:
*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 5.–26.1.2022 kaikkiaan 5 796 suomalaista. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toiminta-alueelta vastaajia oli 229. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan alueella noin +/- 6,4 prosenttiyksikköä.