Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Lappi4.2.2022

Kokemattomuus ja liian suuri tilannenopeus kostautuvat moottorikelkan ohjaksissa

Moottorikelkkakauden alku eri puolilla Suomea näkyy vakuutusyhtiöissä kelkkojen vakuuttamisena ja vahinkoilmoituksina. Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain yli 600 moottorikelkoilla sattunutta henkilövahinkoa. Moottorikelkkaonnettomuuksien vahinkotilastoissa korostuvat vakavista henkilövahingoista maksettavat suuret korvaukset.

moottorikelkka jäällä

Lapissa ja pohjoisemmassa Suomessa kelkkakausi on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. LähiTapiolan vahinkotilastot osoittavat, että moottorikelkkoja käytetään kuitenkin kaikkialla Suomessa lumitilanteen salliessa.

- Moottorikelkkojen liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaussumma on viime vuosina ollut Lapin alueella yli 7 000 euroa, kertoo LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela.

Keskimääräistä korvaussummaa voi pitää varsin korkeana, koska korvauksissa on mukana myös pienempiä vahinkoja, jotka johtavat esimerkiksi vain tarkastuskäyntiin lääkärissä. Vakavammat loukkaantumiset johtavat helposti useiden kymmenien tuhansien eurojen vakuutuskorvauksiin.

- Vakavimmat henkilövahingot johtavat helposti satojen tuhansien eurojen tai jopa yli miljoonan euron suuruisiin korvauksiin, kun onnettomuudesta seuraa nuoren ihmisen työkyvyttömyys.

Kelkkaonnettomuuksissa sattuneet henkilövahingot ja muille kuin onnettomuuden aiheuttajalle sattuneet aineelliset vahingot korvataan lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.

Kokemattomuus kostautuu

Koskela ryhmittelee vahinkoja onnettomuustilastojen pohjalta erityisesti kokeneempien kelkkailijoiden onnettomuuksiin ja toisaalta kokemattomien kelkkailijoiden esimerkiksi kelkkasafareilla sattuviin onnettomuuksiin.

- Kelkkasafareilla onnettomuudet liittyvät yleensä kokemattomuuteen moottorikelkan hallintalaitteista. Kun pitäisi nostaa peukalo kaasulta, painetaankin vahingossa lisää kaasua. Samanlaisia tilanteita syntyy vasemmalle kaartuvissa mutkissa, jolloin oikealla kädellä käännetään ohjaustankoa ja samalla lisätään vahingossa kaasua, Koskela kertoo.

Moottorikelkalla ajaminen ei ole vain ohjaustangon kääntämistä. Aloittelijan voi yllättää, että kelkan ohjaamisessa iso rooli on myös painonsiirroilla ja ajoasennolla.

- Ajoharjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisessa ympäristössä. Kelkan liikkeitä on myötäiltävä ja avustettava tarvittaessa käännöksissä, Koskela neuvoo.

Vauhdin kasvaessa yllättäen onnettomuuksissa on vakavia seurauksia, kun osutaan kovalla vauhdilla edellä ajavan kelkan perään tai ajetaan reitin varrella esimerkiksi puuta päin.

- Näissä rintakehän vammat ovat valitettavan yleisiä. Rintakehä lyödään ohjaustankoon, jolloin kylkiluut voivat katketa ja edelleen vaurioittaa sisäelimiä. Raajojen murtumiset ja niskavauriot ovat myös tavallisia, Koskela kertoo.

Kelkkailijan reitit ja säännöt tutuksi

Kokeneemmilla kelkkailijoilla onnettomuuksia aiheuttaa usein liian suuri tilannenopeus. Kelkkareiteillä ja –urilla voi talvisaikaan olla ruuhkaa. Törmäysriski kasvaa etenkin kumpuilevilla, mutkaisilla ja metsäisillä reiteillä, jolloin vastaantulijaa ei välttämättä näe ennalta. Pääsääntöisesti reiteillä ajo on kuitenkin muuta maastoa turvallisempaa.

- Ajoreittien ulkopuolella ajaminen aiheuttaa vahinkoja kivien ja kantojen yllättäessä lumen alta. Etenkin hämärässä ajettaessa maastonmuotoja on vaikea hahmottaa ja seurauksena tulee äkkitilanteita. Myös jyrkissä rinteissä ajaminen aiheuttaa onnettomuuksia, Koskela kertoo.

Moottorikelkkailussa eivät päde jokamiehenoikeudet. Virallisilla reiteillä ja jääpeitteisillä vesialueilla saa ajaa ilman erityislupaa. Koskela muistuttaa vastuullisesta kelkkailusta:

- Maastossa kelkkaillessa pitää olla maanomistajan tai maanhaltijan lupa, esimerkiksi Metsähallituksen reiteillä uralupa. Harmillisesti pieni joukko kelkkailijoita ei piittaa näistä säännöistä ja tahraa koko harrastajakunnan mainetta.

Varusteet ja vakuutukset kuntoon

Oikean tilannenopeuden lisäksi asianmukaiset suojavarusteet, kuten kypärä ja rintapanssari ehkäisevät merkittävästi vakavien vammojen syntymistä.

- Moottorikelkat ovat verrattavissa mönkijöihin ja moottoripyöriin, joissa ei ole auton suojaavaa kehikkoa ympärillä. Onnettomuustilanteissa tulee lähes poikkeuksetta henkilövahinkoja, siksi hyviin suojavarusteisiin kannattaa satsata, Koskela muistuttaa.

Moottorikelkka tulee aina olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa kaikkialla. Myös omalla tilalla tai tiellä ajettaessa lakisääteisen vakuutuksen on oltava voimassa.

- Moottorikelkan vapaaehtoisen kaskovakuutuksen valinnassa vinkit ovat pitkälti samankaltaiset kuin autoissakin. Uudemmille kelkoille kannattaa ottaa laaja kasko, joka korvaa kolaroinnit ja vanhemmalle kelkalle sopii suppeampi kasko, joka muun muassa palo- ja varkausvakuutukseen. Kelkkatyyppi ja vakuutuksenottajan ikä vaikuttavat vakuutusten hintoihin, joten omaa kelkkaa valitessa on hyvä tutustua jo ennen ostopäätöstä myös vakuutusten hintoihin, vinkkaa Koskela.

Tutustu LähiTapiolan moottorikelkkavakuutuksiin lisää.

Lisätietoja:
Janne Koskela, korvausjohtaja, LähiTapiola Lappi, 040 5635 051, janne.koskela@lahitapiola.fi