Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Hannu NummiaroTalous7.3.2023

Tasa-arvoinen yhteiskunta syntyy, kun nuoret ovat varustettuja riittävillä taloustaidoilla

Onko nuorten taloustaidoille käymässä samoin kuin liikunnalle? LähiTapiolan ekonomisti Hannu Nummiaro pohtii, mitä hyötyä on taloustaitojen opettamisessa nuorille ja mitä he haluaisivat oppia.Lue lisää sijoittamisesta

Viime aikoina on keskusteltu oppimisvaikeuksista ja -eroista lukemisessa ja laskemisessa, jotka ovat taloustaitojenkin peruskalliota. Toimiessani lukiolaisten Talousguru-kilpailun tuomarina sain lukea erittäin hyviä vastauksia vaikeisiin kysymyksiin, mutta toisaalta myös monien nuorten tiedetään syrjäytyvän tai ajautuvan maksuhäiriötilaan. Onko taloustaidoille käymässä samoin kuin liikunnalle, jossa yleinen kuntotaso laskee, vaikka pienemmän piirin fitness-harrastus kukoistaa?

Peruskoulu on talouskasvatuksen alku. Omien lasteni kautta olen havainnut, että talousasioita sisältyy mukavasti oppimäärään, esimerkiksi yhteiskunnan rakenteiden opiskeluun ja soveltavasti matematiikan tehtäviin. Meillä innokasta keskustelua eniten aiheuttivat ”pikavippihirviön” kuvitustehtävä ja Yrityskylä-vierailun ammatit. Peruskoulun pitää kuitenkin antaa keskittyä ydintehtäviinsä luku- ja laskutaitojen opettamisessa.

Lukiossa ja ammattikoulussa rauta on kuumaa, kun omaksumiskyvyt kohoavat ja oman talouden itsenäinen hoitaminen lähestyy. Jos olis valta niinkuin on mieli, niin mielelläni vaihtaisin pakkoruotsin pakkokorkoakorkoon. Tässä vaiheessa voi myös hyödyntää finanssialan toimijoiden yhteistyöprojekteja taloustaitojen sitomiseksi osaksi opetussuunnitelmaa. Esimerkiksi Talousguru-kilpailun materiaalit ovat kaikille saatavilla verkossa.

LähiTapiola selvitti kotitalouksien näkemyksiä taloustaidoistaan. Kyselyssä oli neljätoista taloustaitoa, joista vain kahteen yli puolet suomalaisista luottavat kohtalaisesti.


Luottamus omiin taloustaitoihin kulkee käsi kädessä elämäntilanteesta tulevien tarpeiden mukaan. Vanhempain vapailla olevat tuntevat vanhempainetuudet, kun taas opiskelijat tai työttömät tuntevat julkiset edut, kuten opintotuet ja työttömyyskorvaukset. Perintö- ja testamenttiosaaminen kasvaa iän myötä ja yrittämisen taidot ovat keskittyneet yrittäjille. Tulojen kasvun myötä sijoittamisen taitoihin luotetaan enemmän, kun rahaa riittää helpommin myös sijoitettavaksi ja kokemusta kertyy pienistäkin summista.

Nuorille taloustaitojen opiskelu voi tuntua väkinäiseltä ja vielä etäiseltä. Heille viestiessä kannattaa keskittyä siihen, mitä nuoret mieluiten vastaanottaisivat. Kyselyn mukaan nuorten mielestä viisi kiinnostavinta aihetta ovat oman talouden tasapaino ja säästäminen, työsopimukset, opinto- ja muut tuet, sijoittaminen sekä asuntolaina. Elämänkaaren edetessä erilaiset taidot tulevat ajankohtaisiksi, jolloin kaikkien soisi löytävän sopivasti pureskeltua ja käytännönläheistä tietoa.

Tasa-arvoinen yhteiskunta syntyy, kun oman taloutensa aloittavat nuoret ovat varustettuja riittävillä taloustaidoilla välttääkseen vikavippien tapaiset sudenkuopat, hyödyntääkseen täyden potentiaalinsa työelämässä ja varautuessaan elämänkaaren yllätyksiin säästämällä ja sijoittamalla.

Hannu Nummiaro
ekonomisti
LähiTapiola Varainhoito

Tämä kirjoitus on LähiTapiola Varainhoito Oy:n laatima ja perustuu sen näkemyksiin taloudesta ja sijoitusmarkkinasta. Kirjoituksen sisältämät arviot, tiedot ja mielipiteet perustuvat LähiTapiola Varainhoidon omiin laskelmiin tai lähteisiin, joita LähiTapiola Varainhoito pitää oikeina ja luotettavina. Tätä kirjoitusta ei tule yksinään käyttää sijoituspäätöksen perustana eikä siinä esitettyä tietoa ole tarkoitettu kehotukseksi käydä kauppaa sijoitustuotteilla tai palveluilla.