Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Elämänturva8.5.2025Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla, mutta merkkejä piristymisestä näkyy jo – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti”Kyselyn mukaan auton vaihtaminen uudempaan olisi paikallaan joka toiselle autoilijalle, mutta ostossa mietityttävät muun muassa hinta ja käytetyn auton ostamiseen liittyvät riskit. Autokaupan vauhdittuminen edistäisi myös liikenneturvallisuutta, korostaa LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.
Mies ajaa autoa ja katsoo oikealle ikkunasta ulos siten, että hänen kasvonsa näkyvät peräpeilissä.
Autojen hinnat ja oman taloudellisen tilanteen epävarmuus jarruttavat suomalaisia autokaupoilla, selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä.31 prosenttia kyselyn vastaajista, joilla on auto käytettävissään, kertoo hankintahinnan mietityttävän auton vaihtamisessa uuteen tai nykyistä uudempaan käytettyyn autoon. 20:tä prosenttia mietityttää epävarmuus oman taloudellisen tilanteen kehittymisestä ja 11:tä prosenttia epävarmuus oman työpaikan tai toimeentulon säilymisestä. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian*.– Tuloksista voi päätellä, että auton vaihtaminen uudempaan olisi paikallaan joka toiselle autoilijalle, mutta huoli rahasta painaa monen takaraivossa, sanoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.Uusien henkilöautojen rekisteröinnit laskivat Suomessa viime vuonna koko 2000-luvun alhaisimmalle tasolle. Palkankorotukset, asuntolainojen viitekorkojen lasku ja veronkevennykset nostavat kotitalouksien ostovoimaa, mikä parantaa mahdollisuuksia lähteä autokaupoille. Niille, joilla on huoli omasta työpaikastaan tai toimeentulostaan, se ei kuitenkaan välttämättä riitä, Alaviiri sanoo.– Autokaupan piristymisestä on jo merkkejä. Pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat autoalan mukaan kasvaneet alkuvuonna 8,7 prosenttia, mikä vihjaa yritysten näkymien parantuneen. Huhtikuu oli ensimmäinen kuukausi tänä vuonna, jolloin uusia henkilöautoja rekisteröitiin enemmän kuin viime vuoden vastaavana kuukautena. Isoimmat kysymysmerkit ovat se, kääntyykö työllisyys kasvuun ja kestääkö talouskasvu Trumpin tullit. Jos näiden osalta käy hyvin, patoutunut kysyntä auton vaihtamiselle voi purkautua yllättävän nopeasti.Uudempaan autoon vaihtaminen on turvallisuusteko Käytettyjen henkilöautojen myynti kävi viime vuonnakin vilkkaana. 16 prosenttia Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoi kuitenkin auton vaihtamisessa uudempaan mietityttävän sen, että käytetyn auton ostaminen tuntuu riskiltä, kun auton taustoista ja kunnosta ei voi olla varma. 14:ää prosenttia mietitytti epävarmuus siitä, kannattaako hankkia sähköauto vai polttomoottoriauto.Käytettyä autoa ostaessa kannattaa tiedostaa oman osaamisensa ja riskinkantokykynsä ja toimia niiden mukaan, jotta välttyy yllättäviltä ongelmilta ja vahingoilta, Alaviiri sanoo.– Kun ostaa autokaupasta, kuluttajansuojalaki ja -viranomainen tuovat merkittävästi turvaa sen varalta, jos autosta löytyy oston jälkeen vikoja ja niiden korjaaminen ei etene myyjäliikkeen kanssa. Autoliikkeistä saa halutessaan myös lisäturvia. Yksityiseltä henkilöltä ostettaessa hinta voi olla houkuttelevampi, mutta taustalla ei ole samanlaista turvaa kuin autokaupasta ostettaessa. Sähköautoissa akkutestin teettäminen ammattilaisella ennen kaupan lyömistä lukkoon kannattaa.Alaviiri korostaa, että Suomen autokannan ikääntyminen on ongelmallista paitsi ilmasto- ja päästökehityksen myös liikenneturvallisuuden kannalta. Henkilöautojen keski-ikä nousi Suomessa viime vuonna jo 13,6 vuoteen. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan lähes kolmanneksessa vuonna 2023 kuolemaan johtaneista moottoriajonauvo-onnettomuuksista auto oli vähintään 19 vuotta vanha ja yli puolessa onnettomuuksista vähintään 13 vuotta vanha.– Uudempaan autoon vaihtaminen lähtökohtaisesti aina parantaa liikenneturvallisuutta. Jo verrattain pienellä budjetilla autokaupoilla voi löytää vaihtoehtoja, joissa on turvatyynyjä, ajonvakautusjärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut ja peruutuskamera. Peruutuskamera ehkäisee paitsi parkkipaikoilla erittäin yleisiä auton kolhuvahinkoja myös henkilövahinkoja, Alaviiri sanoo.LähiTapiolan vastikään uudistunut ajoneuvovakuutus palkitsee vahinkojen ennaltaehkäisystä kymmenen prosentin vahingottomuusalennuksella, joka annetaan kaikkien ajoneuvojen kolaroinnin vakuutusmaksusta.– Suomen liikenneolosuhteet ovat maailman vaikeimmasta päästä: On liukkautta, pimeyttä ja pitkiä matkoja. Kuljettajalla on merkittävä rooli vahinkojen ennaltaehkäisyssä, ja haluamme autovakuutuksen markkinajohtajana osaltamme kannustaa siihen.
39 prosenttia vastaajista ei koe tarvitsevansa uudempaa autoa. 31 prosenttia kertoo hankintahinnan mietityttävän auton vaihtamisessa uuteen tai nykyistä uudempaan autoon.
* Kyselyyn vastasi 1 100 henkilöä 4.–11.4.2025 välisenä aikana. Auton vaihtamista koskeva kysymys esitettiin niille 908 vastaajalle, joilla on auto käytettävissään. Tutkimukseen vastanneet edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä suuntaansa koko aineiston tasolla.
Ajankohtaista
Talous30.5.2025Ostovoimakuoppaa yli puolet jäljellä – ensimmäiset toimialat kivunneet jo kuopan reunalle7 900 euroa keskituloisen palkansaajan ansioista on kulunut hintojen nousuun sitten huhti–kesäkuun 2021, laskee LähiTapiola Varainhoidon ekonomisti Hannu Nummiaro. Naisten ostovoimakuoppa umpeutuu nopeammin, sosiaalipalveluissa ollaan jo kuopan reunalla.Turvallisuus22.5.2025Lakiuudistus sysäsi vastuun pihasaunojen paloturvallisuudesta niitä rakennuttaville suomalaisille – ”Ohjeesta ei voi joustaa milliäkään”Kun alle 30 neliön saunarakennukseen ei enää vaadita lupaa, myöskään valvontaa ei tehdä. Saunapalojen kasvulta vältytään vain sillä, että paloturvallisuusvaatimuksista ei tästä huolimatta oikaista, sanoo LähiTapiola Pirkanmaan johtaja Antti Määttänen.Asuminen21.5.2025Kenen vastuulla on soluasunnon kotivakuutus?Soluasuntoon muuttaminen on monelle opiskelijalle ensimmäinen askel itsenäiseen elämään ja alku yhteiselle arjelle, jossa jaetaan niin jääkaappi kuin vuokranmaksu. Yhteisasumisen mukana tulevat kuitenkin myös käytännön vastuut, joista yksi tärkeimmistä on oman omaisuuden turvaaminen.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaHuoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla, mutta merkkejä piristymisestä näkyy jo – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti”Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn