Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus4.8.2018

Sattuiko vahinko? Näin vakuutusyhtiön korvauspalvelu toimii käytännössä

Vahingoilta ei aina voi välttyä. Vakuutetusta omaisuudesta voi kuitenkin saada korvauksen jopa saman päivän aikana. Tärkeää on perehtyä jo ennen vahingon sattumista omaan vakuutusturvaan ja päivittää sitä aina elämäntilanteen ja tarpeiden muuttuessa.

Vakuutuksen laajuudesta riippuu, mitä kaikkea korvataan vahingon sattuessa. Esimerkiksi laaja kotivakuutus tarjoaa kattavan turvan omaisuudelle.

LähiTapiolan korvauspalvelujen yhteysjohtaja Heli Vuori neuvoo pitämään maalaisjärjen päässä arjessa: pesukonetta ei kannata jättää yksin pyörimään eikä kynttilää palamaan, kun poistuu kotoa. Tulipalo voi leimahtaa nopeasti, ja ensiminuutit ovat tärkeitä vahingon rajaamisessa.

Mitä sitten tehdä, jos vahinko kuitenkin tapahtuu?

Esimerkiksi kamerasta on hyötyä: isommat vahingot kannattaa kuvata. Näin vahingon selvittäminen, korjaaminen ja korvaaminen sujuvat nopeammin. LähiTapiolalla on laaja verkosto yhteistyökumppaneita, joilta saa asiantuntevia neuvoja ja apua kaikissa tilanteissa, esimerkiksi vesivahinkojen kuivatukseen tai laitteiden korjaukseen.

Jos kotivakuutuksesi on mallia Laaja tai Loisto, sisältää se myös matkatavaravakuutuksen. Voron anastamasta tavarasta kannattaa aina tehdä rikosilmoitus – olitpa sitten missä päin maailmaa hyvänsä.

Vahinkoilmoitus kätevä täyttää netissä

Ilmoita vahingosta itsellesi sopivimmalla tavalla. Jos haluat neuvoja pikaisesti, on parasta soittaa korvauspalveluun. Yhä useammat tekevä vahinkoilmoituksen verkkopalvelussa ja se onkin kätevä tapa saada asia nopeasti eteenpäin.

Tarpeen mukaan voit liittää nettihakemukseen kuitteja tai muita selvityksiä. Soita, jos kaipaat lisäneuvoja. Vaikka monet asiat hoituvat nopeimmin verkossa tai puhelimessa, LähiTapiolan laajan toimistoverkoston ansiosta voit tarvittaessa käydä myös paikan päällä tekemässä vahinkoilmoituksen. Valittu asiointitapa ei vaikuta korvausprosessin etenemiseen.

Voit saada korvauksen heti

Korvausneuvoja voi tehdä päätöksen jo puhelinkeskustelun aikana. Tällöin korvaus on tililläsi parhaimmillaan saman päivän aikana tai viimeistään parin pankkipäivän kuluessa. Myös verkon kautta tulleet hakemukset käsitellään viipymättä.

Kaikki ostokuitit on hyvä pitää tallessa. Jos kuitenkaan kuitteja ei jostain syystä ole, tuotteen mallin ja merkin perusteella korvausneuvoja pystyy usein selvittämään laitteen iän ja arvon.

Myös laitteen ikä ja omavastuu vaikuttavat. Yleensä omaisuuden arvo laskee, kun se vanhenee ja sitä käytetään. Siksi korvauksesta tehdään ikävähennyksiä. Omavastuu kannattaa myös huomioida korvauksen määrässä. Jos esimerkiksi pesukone on uusi, takuu yleensä korvaa korjauksen.

Jos takuu on jo mennyt umpeen, mutta laite on korjattavissa, korjauskustannukset korvataan. On hyvä miettiä, miten itse toimisit, jos vakuutusta ei olisi: hankkisitko uuden koneen vai korjauttaisitko vanhan.

Tutustu tuoteselosteeseen huolella

Usein vaikeaselkoiset vakuutusehdot jäävät lukematta. Tärkeimmät asiat on hyvä käydä läpi heti vakuutusta hankittaessa. Minimissään kannattaa tutustua vakuutuksen helposti silmäiltävään tuoteselosteeseen sekä vakuutuskirjaan.

Tuoteselosteeseen on pyritty kokoamaan keskeisimmät vakuutusehtojen kohdat sekä toimintaohjeita vahinkojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi. Jos jokin asia mietityttää, kysy lisää LähiTapiolasta.