Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Lappi22.5.2024

Yli puolet lappilaisista käyttää puhelinta ajaessaan

Puhelimen käyttö ajon aikana aiheuttaa kuolonkolareita vuosittain. LähiTapiolan tuoreen kyselyn mukaan lappilaisista miltei 60 prosenttia käyttää vähintään joskus puhelinta auton ratissa tai on kyydissä, kun näin tapahtuu. Asennemuutoksella voitaisiin välttää monet kolarit ja läheltä piti -tilanteet.Vertaile ja osta

Henkilö ajaa autoa. Puhelin on asetettu puhelintelineeseen.

Kyselyssä lappilaisista vastaajista 58 prosenttia kertoi käyttävänsä puhelinta ajon aikana tai olleensa kyydissä, kun kuljettaja on tehnyt niin. Yhteensä 13 prosenttia tunnusti näin tapahtuvan jatkuvasti tai melko usein ja 45 prosenttia joskus. Puhelimen käyttö ajaessa on Lapissa yleisempää kuin muualla Suomessa, jossa tulosten mukaan 51 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä puhelinta ajon aikana jatkuvasti, melko usein tai joskus.

Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnat ovat arvioineet, että puhelimen käyttö on vuosittain mukana 3–5 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa.

- Puhelimen käyttöä on usein vaikea jälkikäteen osoittaa onnettomuuden syyksi, joten todellisuudessa määrä voi olla selvästi suurempi kuin tilastot kertovat, LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela kommentoi.

Läheltä piti -tilanteita on sattunut kaiken ikäisille, mutta eniten ruuhkavuosissa eläville

LähiTapiolan kyselyn mukaan yhteensä 9 prosenttia lappilaisista vastaajista kertoo joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen käyttäessään puhelinta itse, 4 prosenttia ollessaan kyydissä, kun kuljettaja käytti puhelinta. Prosentti vastaajista kertoo myös, että on joutunut onnettomuuteen puhelimen ajon aikaisen käytön seurauksena.

Kyselyn tuloksien perusteella puhelin on aktiivisimmassa käytössä ajon aikana alle 25-vuotiailla ja 35-44-vuotiailla vastaajilla. Näistä ikäryhmistä yllättäen korostuvat 35-44-vuotiaat, joista kyselyn perusteella miltei 20 prosenttia on joutunut läheltä piti -tilanteeseen oman ajon aikaisen puhelimen käytön seurauksena.

- Puhelimen käyttö ajaessa näyttää edelleen harmillisen yleiseltä, kun tarkkailee vastaantulevaa liikennettä. Liian yleistä se on ja tähän tarvitaan selkeästi asennemuutosta, Koskela kiteyttää.

Puhelinta voidaan tietysti käyttää ajaessa paljon muuhunkin, kuin pelkästään puhumiseen.

- Olen nähnyt tilanteita, jossa puhelinta pidetään ajon aikana ratin päällä. Näissä tilanteissa tapahtuu varmasti muuta kuin puhumista, esimerkiksi viestien kirjoittamista tai sosiaalisen median selaamista. Silloin keskittyminen on täysin puhelimessa ajamisen ja liikenteen havainnoinnin sijaan, Koskela pohtii.

Mitä muut edellä

Vaikka kyselyyn vastanneet lappilaiset käyttävät puhelinta paljon ajon aikana, he ovat huolissaan myös muiden kuskien puhelimen käytöstä. Yli puolet vastaajista kertoi, että muiden kuljettajien puhelimen käyttö huolettaa. Lisäksi oman läheisen puhelimen käytöstä auton ratissa kantaa huolta 16 prosenttia.

Koskela kehottaa aloittamaan asioista, joihin voi itse vaikuttaa.

- Esimerkin voima on suuri. Me aikuiset voimme toimia esimerkkinä nuorille kuskeille ja olla käyttämättä puhelinta ajon aikana. Esimerkkinä toimimisen avulla voi parhaassa tapauksessa vaikuttaa myös kenen tahansa kyydissä olevien asenteisiin. Tästä syntyvä turva on nimittäin parempi kuin mikään saatavilla oleva vakuutus.

Jos puhelimessa on välttämätöntä puhua ajon aikana, tarjoavat nykyautot siihen turvallisen mahdollisuuden Bluetooth-yhteydellä. Lisäksi erilaisten kuulokkeiden ja korvanappien käyttäminen on nykypäivänä yleistä, joten niitä kannattaa hyödyntää myös autoillessa.

- Hämmästyttävän usein ajetaan luuri korvalla myös uudemmilla autoilla, joissa varmasti on valmius yhdistää puhelin auton järjestelmiin. Viimeistään nyt kannattaa siis tutustua oman ajoneuvon ominaisuuksiin ja ottaa ne aktiiviseen käyttöön, Koskela vinkkaa.

Lisätietoja:

Janne Koskela, korvausjohtaja, LähiTapiola Lappi, puh. 040 563 5051, janne.koskela@lahitapiola.fi