LähiTapiola Länsi-Suomi12.6.2024

Yli 20 000 satakuntalaista lomailee ilman vakuutusta – Kysely paljastaa yleisimmät matkayllätykset

Joka kymmenes satakuntalainen matkustaa joskus ilman matkavakuutusta, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Yleisimmät yllättävät matkatilanteet liittyvät sekä vastaajien että tilastojen mukaan sairauteen ja matkatavaroihin. Asiantuntija varoittaa jättämästä vakuutuksen hankkimista viime hetkille.Lue lisää ja osta

Käynnistynyt kesälomakausi saa myös satakuntalaiset liikkeelle. Iso osa suuntaa pois kotiseudulta, ja se näkyy myös vakuutusyhtiön tilastoissa.

– Kyllä kesäloma-aika tarkoittaa meillä sitä, että kiirettä tulee pitämään matkalla sattuneiden vahinkojen osalta. Ei nimittäin tarvitse lähteä kuin 50 kilometrin päähän, niin puhutaan jo matkavakuutuksesta korvattavista vahingoista, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti.

Vuonna 2023 yhtiö maksoi matkavakuutuksesta korvauksia lähes 1,2 miljoonaa euroa. Muutos edeltäviin vuosiin on tuntuva, sillä vuonna 2022 korvauksia maksettiin 0,7 miljoonaa ja vuonna 2021 vain 0,2 miljoonaa.

– Korona käytännössä pysäytti matkustamisen, mutta nyt länsisuomalaiset ovat palanneet pandemiaa edeltävälle tasolle ja itse asiassa reilusti sen ylikin. Se sitten näkyy suoraan vahinkomäärissä, Sampolahti arvioi.

Moni jättää vakuutuksen hankkimatta tai vakuuttaa vain matkatavarat

LähiTapiolan tuoreessa Arjen katsaus -kyselyssä* satakuntalaisista 9 prosenttia kertoo matkustavansa joskus kokonaan ilman matkavakuutusta. Vastaajista 6 prosenttia puolestaan sanoo matkustavansa joskus ilman matkavakuutusta, joka kattaa henkilövahingot.

Sampolahti pitää määriä harmillisen suurina.

– Koko Satakunnan tasolla tämä tarkoittaa, että yli 20 000 ihmistä luottaa hyvään tuuriin ja lähtee matkalle ilman vakuutusta. Huolestuttavaa on myös se, että moni vakuuttaa pelkät matkatavarat eikä itseään ollenkaan. Terveydenhoitokulut nimittäin kattavat leijonanosan matkavakuutuksesta korvaamistamme vahingoista.

Terveydenhoitokuluja korvattiin viime vuonna yli puoli miljoonaa

Valtaosa matkavakuutuksesta korvattavista vahingoista sattuu LähiTapiola Länsi-Suomen tilastojen mukaan ihmisille. Yhtiö korvasi terveydenhoitoon liittyviä kuluja viime vuonna yli puoli miljoonaa euroa.

Matkavakuutuksesta korvattiin eniten lääkärinpalkkioita, lääkärin määräämiä lääkkeitä, erilaisiin hätätilanteisiin ulkomailla liittyviä kuluja sekä tutkimus- ja hoitokuluja.

– Näissä tilanteissa kyse voi olla esimerkiksi matkan aikana yllättäen alkaneesta sairaudesta tai padel-kentällä pyörähtäneestä nilkasta, joka vaatii lääkärin hoitoa. Hätätilanteisiin liittyvät kulut puolestaan tarkoittavat esimerkiksi ambulanssilentoja ulkomailta Suomeen, kertoo Sampolahti.

Matkavakuutuksesta korvataan myös itse matkaan liittyvien ongelmien aiheuttamia kuluja. Niistä merkittävin osa liittyi Satakunnassa vuonna 2023 matkan peruutuskuluihin.

Matkatavaroiden kohtaloihin 200 000 euroa – ”Korvattu on jopa kyynärsauvan vuokra”

Terveyteen ja varsinaiseen matkaan tulevien mutkien lisäksi länsisuomalaisille lomailijoille aiheuttavat harmia mukana oleviin tavaroihin liittyvät vahingot. Niitä LähiTapiola Länsi-Suomi korvasi viime vuonna kaikkiaan noin 200 000 euron arvosta.

Sampolahden mukaan erilaisten älylaitteiden yleistyminen näkyy suoraan myös vahinkotilastoissa, sillä niitä korvattiin vuonna 2023 parisen sataa kappaletta.

– Leijonanosa matkatavaravahingoista liittyy älypuhelimiin ja -kelloihin sekä tietokoneisiin ja tabletteihin. Niiden kohdalle sattuu epäonnea selvästi useammin kuin esimerkiksi silmälaseille, vaatteille tai matkalaukuille.

Joukosta löytyy myös muutamia harvinaisempia tapauksia.

– Kyllä matkavakuutuksesta on viime vuonna ehditty korvata myös pari kodinkonetta ja soitinta, yksi ase ja jopa kyynärsauvan vuokra, Sampolahti hymähtää.

Hän muistuttaa, että asioita ei kannata jättää viime hetkeen, jos kesälomavahinkojen varalle aikoo varautua matkavakuutuksella.

– Matkavakuutus kannattaa hoitaa kuntoon viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkua, sillä muuten matkan mahdollista peruuntumista ei korvata.

Satakuntalaisten yllättävien matkatilanteiden top 9

1. 1.

Hakeutuminen hoitoon sairauden takia

2. 2.

Matkan peruminen sairauden takia

3. 3.

Hävinneet matkatavarat

4. 4.

Varkauden, ryöstön tai huijauksen uhriksi joutuminen

5. 5.

Jatkolennolta tai muusta jatkoyhteydestä myöhästyminen

6. 6.

Peruttu lento

7. 7.

Matkakohteessa ollut äärimmäinen sääilmiö (esim. voimakas helle tai myrsky)

8. 8.

Passin, puhelimen tai lompakon katoaminen

9. 9.

Onnettomuuteen joutuminen

Listaus perustuu LähiTapiolan tuoreeseen Arjen katsaus -kyselyyn.

*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 17.4.–13.5.2024 kaikkiaan 6 030 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 549. Kyselyn toteutti Verian (ent. Kantar Public). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 4,2 prosenttiyksikköä.