LähiTapiola Länsi-Suomi15.2.2024

Yhdet kyynärsauvat ja parisataa älylaitetta – Tällaisia sattumuksia korvataan matkustaville länsisuomalaisille yli miljoonalla vuodessa

LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotilastoista löytyy monenkirjavia esimerkkejä lomamatkojen yhteydessä sattuvista vahingoista. Vuonna 2023 yhtiö maksoi matkavakuutuksesta korvauksia yli miljoona euroa. Asiantuntijan mukaan hiihtoloman vahinkoihin voi kohta olla liian myöhäistä varautua.Tutustu matkavakuutukseen

Pian alkava hiihtoloma on monelle ensimmäinen levähdys arjen kiireistä joulun ja vuodenvaihteen jälkeen. Samalla iso osa suuntaa pois kotiseudulta, ja se näkyy myös vakuutusyhtiön tilastoissa.

– Kyllä loma-aika tarkoittaa meillä poikkeuksetta sitä, että viimeistään seuraavalla viikolla pitää kiirettä matkalla sattuneiden vahinkojen osalta. Ei nimittäin tarvitse lähteä kuin 50 kilometrin päähän, niin puhutaan jo matkavakuutuksesta korvattavista vahingoista, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti.

Vuonna 2023 yhtiö maksoi matkavakuutuksesta korvauksia lähes 1,2 miljoonaa euroa. Muutos edeltäviin vuosiin on tuntuva, sillä vuonna 2022 korvauksia maksettiin 0,7 miljoonaa ja vuonna 2021 vain 0,2 miljoonaa.

– Korona käytännössä pysäytti matkustamisen, mutta nyt länsisuomalaiset ovat palanneet pandemiaa edeltävälle tasolle ja itse asiassa reilusti sen ylikin. Se sitten näkyy suoraan vahinkomäärissä, Sampolahti arvioi.

Terveydenhoitokuluihin yli puoli miljoonaa

Valtaosa matkavakuutuksesta korvattavista vahingoista sattuu LähiTapiola Länsi-Suomen tilastojen mukaan ihmisille. Yhtiö korvasi terveydenhoitoon liittyviä kuluja viime vuonna yli puoli miljoonaa euroa.

Matkavakuutuksesta korvattiin eniten lääkärinpalkkioita, lääkärin määräämiä lääkkeitä, erilaisiin hätätilanteisiin ulkomailla liittyviä kuluja sekä tutkimus- ja hoitokuluja.

– Näissä tilanteissa kyse voi olla esimerkiksi matkan aikana yllättäen alkaneesta sairaudesta tai rinteessä murtuneesta ranteesta, joka vaatii lääkärin hoitoa. Hätätilanteisiin liittyvät kulut puolestaan tarkoittavat esimerkiksi ambulanssilentoja ulkomailta Suomeen, kertoo Sampolahti.

Matkavakuutuksesta korvataan myös itse matkaan liittyvien ongelmien aiheuttamia kuluja. Niistä merkittävin osa liittyi vuonna 2023 matkan peruutuskuluihin.

Matkatavaroiden kohtaloihin 200 000 euroa – ”Korvattu on jopa kyynärsauvan vuokra”

Terveyteen ja varsinaiseen matkaan tulevien mutkien lisäksi länsisuomalaisille lomailijoille aiheuttavat harmia mukana oleviin tavaroihin liittyvät vahingot. Niitä LähiTapiola Länsi-Suomi korvasi viime vuonna kaikkiaan noin 200 000 euron arvosta.

Sampolahden mukaan erilaisten älylaitteiden yleistyminen näkyy suoraan myös vahinkotilastoissa, sillä niitä korvattiin vuonna 2023 parisen sataa kappaletta.

– Leijonanosa matkatavaravahingoista liittyy älypuhelimiin ja -kelloihin sekä tietokoneisiin ja tabletteihin. Niiden kohdalle sattuu epäonnea selvästi useammin kuin esimerkiksi silmälaseille, vaatteille tai matkalaukuille.

Joukosta löytyy myös muutamia harvinaisempia tapauksia.

– Kyllä matkavakuutuksesta on viime vuonna ehditty korvata myös pari kodinkonetta ja soitinta, yksi ase ja jopa kyynärsauvan vuokra, Sampolahti hymähtää.

Hän muistuttaa, että käsillä alkavat olla viime hetket, jos hiihtolomavahinkojen varalle aikoo varautua matkavakuutuksella.

– Matkavakuutus kannattaa hoitaa kuntoon viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkua, sillä muuten matkan mahdollista peruuntumista ei korvata.