Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Pirkanmaa 19.3.2024

Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta – säästät omavastuun, kun paikkaat tuulilasin heti

Tuulilasin eheys ja puhtaus on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta. Jos lasissa on halkeamia, naarmuja tai se on likainen, vääristää se kuljettajan näkyvyyttä ja tekee vaikeaksi havaita muita tiellä liikkujia, kuten autoja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan tuulilasin puutteellinen kunto tai likaisuus tai häikäisyn mahdollisuus esiintyi yhteensä joka kolmannessa henkilö- tai pakettiautolla ajetussa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2013–2022.

Tuulilasi on myös osa auton rakenteellista eheyttä. Säröillä oleva tai halkeamien heikentämä tuulilasi voi kolaritilanteessa vähentää auton turvallisuutta. Viallinen tuulilasi voi vaikuttaa paitsi kameraan perustuvien turvalaitteiden toimintaan, mutta myös turvatyynyn toimintaan ja näin heikentää autossa matkustavan suojaa onnettomuustilanteessa.

Heinäkuusta 2024 alkaen kaikkien EU:ssa myytävien ajoneuvojen on oltava uudistetun yleisen turvallisuusasetuksen (GSR) mukaisia. Asetus edellyttää pakollisten edistyneiden turvallisuusominaisuuksien käyttöä. Tällaisia ovat mm. automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB), kaistallapysymisavustin (LKA), älykäs nopeusavustin (ISA) sekä tuulilasiin liitettävät kamerat ja sähköiset silmät. Asetuksen tavoitteena on saavuttaa EU:n Vision Zero -tavoite. Tämä tarkoittaa, että kuolemantapausten ja vakavien vammojen määrä on Euroopan teillä nolla vuoteen 2050 mennessä.

Tuulilasiin liitettävien lisävarusteiden lisääntyminen tulee kasvattamaan tuulilasien vaihdosta aiheutuvia kustannuksia. Lasivakuutuksen avulla kuluttaja voi siirtää taloudellista riskiä vakuutusyhtiölle mahdollisen vaurion sattuessa. Tuulilasiin tullut iskemä tulisi korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jolloin estetään epäpuhtauksien pääsy vaurioon sekä mahdollinen lasin halkeaminen. Valitettavan usein iskemät jätetään korjaamatta, jolloin on todennäköistä, että vaurio laajenee ja tuulilasi joudutaan vaihtamaan.

- Korvaamme vuosittain tuhansia lasivahinkoja ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Haluamme edistää tuulilasien vastuullista korjaamista. Lasin valmistus kuluttaa paljon energiaa verrattuna lasin paikkaamiseen. Meillä korjaaminen on aina ensisijainen vaihtoehto ja tuulilasi uusitaan vain, kun se on välttämätöntä, esimerkiksi ei täytä katsastuksen tai turvalaitteiden toimivuuden vaatimuksia. Lisäksi lasin korjaaminen on lasivakuutusasiakkaillemme maksutonta ja nopeaa. Korjaamokumppanillemme voi mennä aikaa varaamatta ja yleensä kiveniskemän korjaus onnistuu odotellessa, kertoo LähiTapiola Pirkanmaan ajoneuvovahinkojen korvauspäällikkö Joni Rajaharju .

Tiesitkö tämän lasivakuutuksesta?

  • Iskemävaurion sattuessa, laita iskemäkohtaan kiveniskutarra, jolla estetään epäpuhtauksien pääsy vaurioon.

  • Mene tarkastukseen ja lasin paikkaukseen niin pian kuin mahdollista. Tarkastuksen ja paikkauksen pitkittäminen voi johtaa tuulilasin korjauskelvottomaksi. LähiTapiolan korjaamokumppanit löytyvät verkkosivultamme www.lahitapiola.fi/tuulilasi

  • Hyvä nyrkkisääntö on, että alle 2 euron kolikon kokoisen iskemävaurion voi korjata (ei kameran alueelta).

  • Lasivakuutuksen paikkaus on LähiTapiolan lasivakuutusasiakkaille maksutonta ja vaivatonta. Lasivahingosta ei tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta, riittää että asioit LähiTapiolan korjaamokumppanilla. Rahaa säästyy lasivakuutuksen omavastuun verran.

  • Kameran alueelle tulevia vaurioita ei voi enää korjata jolloin tuulilasi tulee vaihtaa. Lasin vaihto maksaa asiakkaalle omavastuun verran.

Liikennevakuutuskeskus: https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/tuulilasin-kunto-on-tarkea-osa-liikenneturvallisuutta/

EU Visio Zero -hanke: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy_en