LähiTapiola Pohjoinen17.4.2024

Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta – lasiniskemät kannattaa paikkauttaa välittömästi

Tuulilasin eheys ja puhtaus on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta. Jos lasissa on halkeamia, naarmuja tai lasi on likainen, vääristää se kuljettajan näkyvyyttä ja tekee vaikeaksi havaita muita tiellä liikkujia, kuten autoja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan tuulilasin puutteellinen kunto, likaisuus tai häikäisyn mahdollisuus esiintyivät yhteensä joka kolmannessa henkilö- tai pakettiautolla ajetussa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2013–2022.

Tuulilasi on myös osa auton rakenteellista eheyttä. Säröillä oleva tai halkeamien heikentämä tuulilasi voi kolaritilanteessa vähentää auton turvallisuutta. Viallinen tuulilasi voi vaikuttaa paitsi kameraan perustuvien turvalaitteiden toimintaan, mutta myös turvatyynyn toimintaan ja näin heikentää autossa matkustavan suojaa onnettomuustilanteessa. Tuulilasivahingot korostuvat keväisin, kun pikkukivet lentävät sulaneilla teillä.

Tuulilasiin liitettävien lisävarusteiden lisääntyminen tulee kasvattamaan tuulilasien vaihdosta aiheutuvia kustannuksia. Lasivakuutuksen avulla kuluttaja voi siirtää taloudellista riskiä vakuutusyhtiölle mahdollisen vaurion sattuessa. Tuulilasiin tullut iskemä tulisi korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jolloin estetään epäpuhtauksien pääsy vaurioon sekä mahdollinen lasin halkeaminen. Valitettavan usein iskemät jätetään korjaamatta, jolloin on todennäköistä, että vaurio laajenee ja tuulilasi joudutaan vaihtamaan.

Korvaamme vuosittain tuhansia lasivahinkoja ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Haluamme edistää tuulilasien vastuullista korjaamista. Lasin valmistus kuluttaa paljon energiaa verrattuna lasin paikkaamiseen. Meillä korjaaminen on aina ensisijainen vaihtoehto ja tuulilasi uusitaan vain, kun se on välttämätöntä, esimerkiksi ei täytä katsastuksen tai turvalaitteiden toimivuuden vaatimuksia. Lisäksi lasin korjaaminen on lasivakuutusasiakkaillemme maksutonta ja nopeaa. Korjaamokumppanillemme voi mennä aikaa varaamatta ja yleensä kiveniskemän korjaus onnistuu odotellessa, kertoo LähiTapiola Pohjoisen ajoneuvovahinkojen korvauspäällikkö Pekka Väisänen.

Oulussa tuulilasin turvallisuusasiaa tuodaan esiin Autoklinikan ja LähiTapiola Pohjoisen Lasiturvapäivässä Autoklinikan Kaakkurin toimipisteellä (Visiolinja 27) lauantaina 27.4.2024 klo 10–15. Tervetuloa mukaan!

Lasivakuutusasiakkaillamme on nyt mahdollisuus säästää selvää rahaa omavastuun verran, kun hoidat autosi lasin kiveniskemän korjauksen Lasiturvapäivämme aikana. Kätevä ja nopea lasin korjaus vie aikaa vain noin 15–20 minuuttia. Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/lasiturva

Tiesitkö tämän lasivakuutuksesta?

• Iskemävaurion sattuessa, laita iskemäkohtaan kiveniskutarra, jolla estetään epäpuhtauksien pääsy vaurioon.

• Mene tarkastukseen ja lasin paikkaukseen niin pian kuin mahdollista. Tarkastuksen ja paikkauksen pitkittäminen voi tehdä tuulilasista korjauskelvottoman.

• Hyvä nyrkkisääntö on, että alle kahden euron kolikon kokoisen iskemävaurion voi korjata (ei kameran alueelta).

• Lasivakuutuksen paikkaus on LähiTapiolan lasivakuutusasiakkaille maksutonta ja vaivatonta. Kameran alueelle tulevia vaurioita ei voi enää korjata, jolloin tuulilasi tulee vaihtaa. Lasin vaihto maksaa asiakkaalle omavastuun verran.

Liikennevakuutuskeskus: https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/tuulilasin-kunto-on-tarkea-osa-liikenneturvallisuutta/

Lisätietoja: LähiTapiola Pohjoinen, korvauspäällikkö Pekka Väisänen, p. 040 358 9392, pekka.vaisanen@lahitapiola.fi