LähiTapiola Keski-Suomi23.4.2024

Turvallinen aurinko­sähkö­järjestelmä tuo säästöjä ja mielenrauhaa – Häkkisen tilalla viljakuivuri käynnistyy päiväsaikaan

Aurinkosähköjärjestelmät ja ladattavat laitteet ovat yleistyneet myös maatiloilla. Sähkö on maatilapalojen yleisin syy, joten sähkölaitteiden kuntoon, kytkentöihin ja käyttöön on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Tuomo Häkkinen hankki tilalleen aurinkosähköpaneelit, joiden asennuksessa turvallisuus on otettu erityisen hyvin huomioon.

Lievestuorelainen maatilayrittäjä Tuomo Häkkinen asennutti tilalleen aurinkosähköpaneelit vuoden 2023 heinäkuussa. Sähkön hintaheilahtelu, päättyvä määräaikainen sähkösopimus sekä aurinkojärjestelmän hankintaan saatu tuki olivat suurimmat syyt investoinnin tekemiseen.

Nyt Häkkisen tilalla on kolme aurinkopaneelikenttää, joiden yhteenlaskettu teho on 48 kilowattia. Järjestelmä on kooltaan huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi omakotitaloihin asennettavat järjestelmät, joiden koko on yleensä noin 10 kilowattia. Häkkisen järjestelmästä riittää aurinkoisena päivänä mukavasti virtaa oman tilan tarpeisiin kuten hakkeella toimivan lämpölaitoksen pyörittämiseen, josta saadaan energia rakennusten lämmittämiseen. Syksyllä myös kuivuri haukkaa osan viljatilan sähkönkulutuksesta.

– Investointiavustuksen ehtona on, ettei järjestelmällä saa tehdä bisnestä. Järjestelmän koko on laskettu tilan kulutuksen mukaan, ja suurin säästö tulee siitä, että järjestelmän tuottama sähkö on sähkönsiirtokustannuksista pois. Olen laskenut, että jos järjestelmän avulla sähkö- ja siirtolasku on vuodessa puolet aiempaa vähemmän, investointi maksaa itsensä takaisin noin neljän vuoden kuluessa. Kahdeksallakin vuodella laskettuna järjestelmän hankinta on ollut vielä oikein järkevää, Häkkinen summailee.

Turvallisuus ja hyöty kulkevat käsi kädessä

Suomen maatiloilla palaa keskimäärin joka toinen päivä, joista aurinkojärjestelmien aiheuttamien palojen osuus on noin kymmenkunta kappaletta. Aurinkosähköjärjestelmästä lähteviä paloja ovat aiheuttaneet muun muassa järjestelmän kaapelistot, akustot, invertterit ja muut komponentit. Jotta vahingoilta vältyttäisiin, on järjestelmän hankintaan syytä perehtyä huolella sekä asennus- ja varmennustarkastukset hoidettava asianmukaisesti.

Häkkisen tilalla asennus on suoritettu viimeisen päälle turvallisesti ja oppikirjan mukaisesti: Aurinkopaneelikentät on asennettu syvälle maahan valettuihin telineisiin ja järjestelmän invertteriä varten on rakennettu erillinen koppi, jossa laite on katoksen alla.

– Yleensä invertterit asennetaan paneelien alle telineeseen, mutta koska tämä on syttymisherkin osa järjestelmästä, päätin tehdä sille erillisen katoksen, joka pitää laitteen hyvin säältä suojassa. Kopin rakennus ei paljoa maksanut, ja kun ajattelee kokonaiskustannusta, tämä on fiksu ratkaisu, Häkkinen kertoo.

Invertterin lisäksi myös aurinkokennot on asennettu erillisinä kokonaisuuksina pellon laitaan. Paikkavalinnassa ja asennuksessa huomioitiin se, että järjestelmän sähköntuotto olisi kaikista optimaalisinta.

– Joskus järjestelmiä asennetaan rakennusten katoille, mutta silloin kennojen kulmaa ja suuntaa ei pysty niin tehokkaasti valitsemaan. Nämä kennot on asennettu niin, että sähköntuotto on auringon nousuun nähden optimaalinen ja kennojen kallistus sellainen, että lumi valuu niiden päältä pois. Maalis-huhtikuussa järjestelmä tuottaa jo tehokkaasti sähköä, kun taas vastaava katolle asennettu olisi vielä lumen peitossa. Myös palojen ehkäisyn näkökulmasta tämä on tietysti turvallisin ratkaisu, että järjestelmä sijaitsee kaukana rakennuksista, Häkkinen sanoo.

Aurinkosähköjärjestelmien vakuuttaminen puhututtaa

Häkkinen on ollut LähiTapiola Keski-Suomen tyytyväinen asiakas jo yli 15 vuoden ajan. Myös uuden aurinkosähköjärjestelmän vakuuttaminen sujui sutjakkaasti ja ongelmitta, kun Häkkinen otti yhteyttä LähiTapiola Keski-Suomen maatila-asiantuntija Marko Trastiin.

– Aurinkosähköjärjestelmien vakuutukset ovat puhuttaneet maatilayrittäjiä viime aikoina. Lähtökohtaisesti pienet ja vain kiinteistön omaan käyttöön tarkoitetut aurinkopaneelit sisältyvät kiinteistön vakuutukseen. Jos kyse on isommasta järjestelmästä tai sähköä myydään sähköyhtiölle, pitää järjestelmä vakuuttaa erikseen. Asia kannattaa aina katsoa tapauskohtaisesti asiantuntijan kanssa kuntoon, jotta yllätyksiltä vältyttäisiin, Trast selventää.

Sähkönkäyttöä kannattaa optimoida

Häkkisellä on kaksi tilakeskusta, jossa toisessa harjoitetaan viljanviljelyä ja toisessa emolehmätuotantoa. Tilat sijaitsevat reilun kymmenen kilometrin päässä toisistaan. Emolehmätilalle hän ei tällä hetkellä harkitse aurinkopaneelien hankkimista, sillä sen sähkönkulutus on kesällä pientä, ja talvella järjestelmästä ei saisi investointiin nähden vastaavaa hyötyä. Häkkisen mukaan järjestelmän hankkiminen kannattaakin erityisesti sellaisiin kohteisiin, joissa sähkönkäyttöä pystyy optimoimaan päivän aurinkoisille hetkille.

– Esimerkiksi viljakuivurin käytön pystyin nyt ajoittamaan keskelle päivää, jolloin uudesta järjestelmästä saatiin paras mahdollinen hyöty. Tulevaisuudessa toinen kotitaloutemme auto on todennäköisesti sähköauto, sillä kesällä viljatilalla toimii kesäkahvila ja auton saisi päivän aikana ladattua, Häkkinen suunnittelee.

Paloturvallisuutta pyritään lisäämään maatalousyrittäjille suunnatun verkkokurssin muodossa

Maatilapalojen ennaltaehkäisemiseksi LähiTapiola ja MTK ovat yhdessä julkaisseet paloturvallisuuden verkkokurssin. Kurssi valottaa keskeisiä paloturvallisuuteen liittyviä riskejä ja keinoja, joilla näitä riskejä voidaan välttää. Suuri painoarvo on sähkön aiheuttamien palojen torjunnassa.

Kurssi on tarkoitettu MTK:n jäsenille ja edellyttää kirjautumisen MTK:n OIVA-verkko-oppimisympäristöön. Osallistu verkkokurssille tästä linkistä.

Verkkokurssin suorittaminen kestää noin 30 minuuttia. Kurssiin sisältyy lopputesti, jolla voi mitata, mitä kurssista jäi mieleen. Testin keskimääräistä paremmin pistein suorittaneiden kesken arvotaan puolivuosittain jauhesammutin.