LähiTapiola Keski-Suomi10.6.2024

Tunnelmia Keski-Suomen sammutintarkastuskiertueelta – katso, mikä sammutin on Suomen yleisin!

Paloturvallisuuden kannalta säännöllinen ammattilaisten tekemä sammuttimien tarkastus on tärkeässä roolissa vahinkojen ehkäisemisessä – unohtamatta sammuttimien oikeaoppista käyttöä. Sammutintarkastuskiertueen avulla haluamme tehdä omistaja-asiakkaillemme sammuttimien tarkastamisesta vaivatonta, jotta palotilanteessa sammutin varmasti toimisi.

Sammutintarkastuskiertueella nautittiin ja naurettiin

LähiTapiola Keski-Suomen suosittu ja perinteinen sammutintarkastuskiertue toteutettiin jälleen 6.5.–17.5. Kiertueelle mahtui 17 eri paikkakuntaa ja hauskaa oheisohjelmaa. Omistaja-asiakkaille mieleinen tapahtuma veti tänäkin vuonna paljon ihmisiä tarkastuttamaan sammuttimiaan, ja jonoja muodostui jopa tuntia ennen tarkastuksen alkua. Sammuttimia tarkastettiin kiertueella huikeat lähes 4000.

Kysyimme asiakkailtamme Äänekosken sammutintarkastuspisteellä ajatuksia sammutintarkastuskiertueesta. Paikalla oli paljon pitkäaikaisia asiakkaita, ja eräs kertoi olleensa asiakkaanamme jopa yli 40 vuotta, Tapiolan ajoilta lähtien. Tapahtumakävijät kertoivat, että kiertue on kiva muistutus tuoda sammutin tarkastettavaksi. Lisäksi kiertueen ajankohdat ja sijainnit olivat monelle mieleisiä. Sammutintarkastuksia järjestettiinkin myös tänä vuonna usean ruokakaupan pihalla, jolloin kynnys tuoda oma sammutin tarkastettavaksi oli todella pieni ja asia hoitui kauppakäynnin yhteydessä. Monet asiakkaat toivat tarkastettavaksi myös useampia sammuttimia kerralla.

Sammutintarkastusten yhteydessä järjestettiin oheisohjelmaa lapsiperheille Keuruulla, Jämsässä sekä Äänekoskella, ja ohjelma veti puoleensa paljon väkeä. Lasten nauru raikui värikkäästä pomppulinnasta koko päivän ajan, ja Salla-pelle riemastutti lapsia ilmapalloeläimillä ja leikkitatuoinneilla. Lisäksi poniratsastus ja poniajelu olivat erittäin suosittuja ja upeat ponit ihastuttivat kaikenikäisiä.

Oheisohjelmaan sisältyi myös taikuriesitys MultiTalentit Jarin ja Aatun järjestämänä. Taikaesityksessä liinoja yhdisteltiin, pulloja kadotettiin ja värejä taiottiin värityskirjaan. Taikurin apulaiseksi päässeet saivat valita pienestä arkusta oman palkintonsa osallistumisen vaivastaan. Palkintovaihtoehtoina sieltä löytyi Ferraria, lomamatkaa, risteilyä ja monia muita yllätyksiä. Jokainen apuri nosti kuitenkin upeista vaihtoehdoista palkinnokseen lempi-ilmapalloeläimensä, ja tämä oli heille hyvin mieluinen valinta. Esitykset huipentuivat aplodeihin.

LähiTapiola Keski-Suomi järjesti asiakkaille myös Paloturvallisuus-tietovisan, jossa jokainen pääsi testaamaan omaa tietämystään. Kysymykset olivat kinkkisiä, ja ne herättivät paljon keskustelua asiakkaiden kesken. Etenkin kysymys, onko sammutinpeite vai kattilan oma kansi tehokkain tapa sammuttaa rasvapalo kattilassa, haastoi miettimään. Oikea vastaus tähänhän on kattilan oma kansi. Kiitos kaikille asiakkaille, jotka tulivat juttelemaan meidän pisteellemme. Hyvää tunnelmaa piti yllä myös pieni tarjottava useammalla tarkastuspaikalla. Oli lakritsia, pillimehuja, kahvia, sekä Leppämäen tarkastuspisteillä tarjolla oli monen asiakkaan paljon odottamaa makkaraa.

Mikäli et ehtinyt mukaan sammutintarkastuskiertueelle, ei hätää! Haluamme tarjota asiakkaillemme jatkuvan sammutintarkastusedun kumppaneidemme kautta. Katso lähin sammutintarkastuskumppani täältä.

Sammuttimien tarkastus säännöllisin väliajoin on tärkeää

Haastattelimme sammutintarkastajakumppaniamme yrittäjää Timo Raitaa. Hän oli tekemässä tarkastuksia Saarijärvellä, Kinnulassa, Kyyjärvellä, Kannonkoskella, Karstulassa ja Viitasaarella. Timo Raita toimii HL Arvon yrittäjänä, ja hänen työtehtäviinsä kuuluvat sammuttimien tarkastus ja niiden myynti. Pääasiallisena toimipaikkana heillä on Saarijärvi ja sen ympäryskunnat eli pääasiassa hän liikkuu pohjoisen Keski-Suomen ympärillä.

– Sammutin tulee tarkastaa vuoden tai viimeistään kahden vuoden välein riippuen sen säilytyspaikasta. Tarkastuksen yhteydessä katsotaan sammuttimen toimintakyky, ja tarvittaessa se vaihdetaan uuteen. Sammuttimen voi tarvittaessa myös huoltaa. Tarkastus ja huolto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, ja huolto aina tapahtuu kivijalkaliikkeessä, kertoo HL Arvon omistaja Timo Raita.

Käsisammuttimen huollolla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla käsisammutin saatetaan toimintakuntoon.

Sammutin toimii, mutta onko sen käyttö selvää

Sammuttimen oikeaoppinen käyttö on tärkeää kerrata säännöllisin väliajoin, ja näin myös pitää yllä omaa osaamistaan. Sammuttimien käyttöohje myös löytyy aina Suomessa hyväksyttyjen sammuttimien kyljistä. Oikeaoppisen käytön lisäksi on myös tärkeä valita oikea sammutin säilytysoloihin nähden. Kotiin riittää hyvin nestesammutin, mutta talvella kylmiin tiloihin, kuten mökille tai veneeseen, jauhesammutin on paras valinta. Näiden lisäksi on olemassa myös muun muassa neste- ja sähköpaloihin sopivia hiilidioksidisammuttimia ja ympäristöystävällisiä vesisammuttimia.

Tarkastuksia tehdessä on tullut huomattua, että Suomen yleisin sammutin on 6 kilon jauhesammutin, kertoo Raita.

Jauhesammuttimet soveltuvat lähes kaikkeen sammuttamiseen, kuten kiinteiden, nestemäisten sekä sähköpalojen sammuttamiseen.

Tässä vielä pieni muistilista sammuttimen oikeaoppiseen käyttöön. Tarpeellista on aina tarkistaa käyttämänsä sammuttimen käyttöohjeet sen kyljestä.

1. 1.

ota sammutin seinätelineestä/kiinnikkeestä, siirry lähemmäs palopaikkaa

2. 2.

laske pullo maahan, vapauta letku pidikkeestään

3. 3.

irrota yläkahvan varmistinsokka terävällä nykäisyllä

4. 4.

nosta sammutin alakahvasta kantoon ja ota letkun suuttimesta kiinni

5. 5.

tähtää palokohteeseen, suuntaa letkun suutin liekkien juureen

6. 6.

paina sammuttimen yläkahva kokonaan pohjaan

7. 7.

lähesty palavaa kohdetta ja levitä sammutinainetta palokohteeseen tekemällä suuttimella heiluttavaa, lakaisevaa liikettä

8. 8.

kun liekit sammuvat, nosta yläkahva, tarkkaile. Jos syttyy uudelleen, sammuta. Jaksoittain sammuttamalla säästät sammutusainetta ja saat sammutettua isojakin tulipaloja.

Lähteet: Pelastustoimi.fi, Turvanasi.fi, LähiTapiola Uutishuone