Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Sähköautot yleistyvät vauhdilla myös Pirkanmaalla – kokosimme vinkkejä turvalliseen lataamiseen

6.6.2022 - Pirkanmaa - Turvallisuus

Ladattavien autojen määrä on kasvanut moninkertaiseksi viime vuosina. Monia vielä mietityttää sähköautoilussa latauksen järjestäminen ja auton soveltuvuus Suomen olosuhteisiin. Kokosimme vinkkejä turvalliseen lataamiseen ja ajamiseen.

Valtaosa Suomessa liikenteessä olevista autoista kulkee perinteisillä polttoaineilla, mutta etenkin ladattavien autojen määrä on kasvanut vauhdilla viime vuosina, erityisesti viime vuonna. Traficomin tilastojen mukaan viime vuoden lopussa Suomessa oli liikenteessä noin 100 000 ladattavaa henkilöautoa. Näistä noin neljännes oli täyssähköautoja ja loput ladattavia hybridejä.

LähiTapiola Pirkanmaan toiminta-alueella alueella asuvista 39 % voisi nyt päätyä ladattavaan hybridiautoon ja joka viides (21 %) täyssähköautoon, jos olisi hankkimassa autoa. Tämä selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä(*). Useimmat valitsisivat edelleen bensiiniauton, mutta lataushybridi on nyt selkeästi kiilannut dieselautojen ohitse. Ei ladattavat hybridit kiinnostivat 17 % ja kaasuautot 13 % vastaajista.

- Kyselyn mukaan sähköautoissa pirkanmaalaisia mietityttävät etenkin hankintahinta, autojen toimintasäde sekä sopivuus Suomen ilmasto-olosuhteisiin. Tämä on ymmärrettävää, sillä sähkökäyttöiset autot ovat kehittyneet vauhdilla ja hinnat ovat edelleen verrattain korkeita. Lisäksi tuloksissa nousevat lataamiseen liittyvät kysymykset. Vaikka julkinen latausverkosto laajenee koko ajan, ei se suurten etäisyyksien maassa tavoita kaikkia, vaan kotona ja töissä lataaminen luo useimmille sähköautoilijoille ajamisen perustan, sanoo korvausjohtaja Tapio Kärkelä LähiTapiola Pirkanmaalta.

Tällä hetkellä liikenteessä olevilla täyssähköautoilla voi ajaa noin 150–500 kilometriä yhdellä akun latauksella. Hybridiautoissa on bensa- tai dieselmoottorin ohessa sähkömoottori, jolla voi ajaa pelkästään akkusähköllä noin 20–100 kilometriä.

Moni tekijä painaa valinnassa – tehokas auto voi yllättää ensikertalaisen


Traficomin tilastojen mukaan Pirkanmaan maakunnan alueella oli vuoden 2021 lopussa rekisteröity liikenteeseen lähes 10 000 ladattavaa henkilöautoa, joista 2 242 oli täyssähköistä henkilöautoa ja 7 079 ladattavaa hybridiautoa. Ladattavien autojen määrä oli kasvanut noin 70 % edellisvuodesta. Kaikkiaan maakunnan alueella oli liikenteessä noin 260 000 henkilöautoa.

- Auton valinnassa painavat lukuisat tekijät, joista keskeisiä ovat auton käyttötarve, perheen koko ja autoilun hinta. Lisäksi ympäristötekijät painavat yhä useamman vaakakupissa. Ladattavien autojen määrä tulee varmasti kasvamaan sitä mukaan, kun tarjolle tulee yhä enemmän malleja ja kiertoon saadaan myös edullisempia käytettyjä autoja. Tällä hetkellä myös nousseet polttoaineiden hinnat voivat saada yhä useammat miettimään vaihtoehtoisia käyttövoimia, sanoo Kärkelä.

Jos ei ole koskaan ajanut sähkömoottorilla toimivaa autoa, voi ensikertalainen yllättyä sen tehokkuudesta. Sähkömoottorissa on suuri teho ja vääntö, jotka tulevat esiin liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.

- Jos vaihtaa esimerkiksi vanhemmasta polttomoottoriautosta sähköautoon, voi erilainen ajotuntuma yllättää. Sähköauto kiihtyy nopeasti kaasua painaessa, ja painavakin auto voi lähteä liikkeelle kuin hauki rannasta. Kannattaa siis maltilla totutella auton ominaisuuksiin. Lisäksi useat sähköautot ovat hyvin hiljaisia, mikä kannattaa muistaa esimerkiksi taajamassa ajaessa, jottei synny vaaratilanteita esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa, sanoo Kärkelä.

Oletko hankkimassa ladattavaa autoa? Näin voit ladata ja lisätä latausturvallisuutta kotona


Täyssähkö- ja hybridiautoa voi ladata kotona ja esimerkiksi mökillä pääsääntöisesti kahdella tavalla:

  • Lataaminen tavallisesta kotitalouspistorasiasta (ns. suko) tai voimavirtapistorasiasta: Auton mukana tulee yleensä suko-latauskaapeli, jolla voi hidasladata autoa. Sähköteknisen alan asiantuntijat suosittelevat, että tavallista pistorasiaa käytettäisiin vain tilapäiseen lataukseen ja latausvirta rajataan 8 ampeeriin.
  • Lataaminen erillisellä, kiinteästi asennetulla latauslaitteella: Sähköauton lataamiseen tarkoitettu, turvallinen ja kestävä ratkaisu. Mahdollistaa kotona nopeamman lataamisen ja esimerkiksi kuorman hallinnan. Maksaa asennuksineen noin 1000–2500 euroa.

Näin voit lisätä latausturvallisuutta kotona ja esimerkiksi mökillä:

  • Vaikka autojen lataamiseen liittyvät palot ovat hyvin harvinaisia, on siellä aina pieni riski tulipaloihin, missä liikkuu sähköä. Näihin riskeihin voi varautua jo autoa hankkiessa.
  • Ennen lataamisen aloittamista on tärkeää varmistaa rakennuksen sähköjärjestelmän kunto ja sähköliittymän riittävyys auton lataamiseen. Anna asiantuntijan arvioida kokonaisuus.
  • Jos lataat suko- tai voimavirtapistorasiasta, varmista sen kunto. Suuressa tai pitkäaikaisessa kuormituksessa johtimiin, liitoksiin ja liittimiin voi liittyä ylikuumenemisen ja oikosulun riski. Varmista, että vikavirtasuojaus ja sulakkeet toimivat.
  • Suosi autovalmistajan toimittamaa laturia. Jos käytät muuta laturia, varmista sen sopivuus ja turvallisuus. Käytä ja seuraa laitteiden kuntoa ja tarvittaessa huollata ne ohjeiden mukaan.
  • Älä koskaan käytä latauksessa jatkojohtoja. Älä vedä lataussähköä sisätiloista ulos esimerkiksi oven tai ikkunan kautta.
  • Jos latauskaapeli roikkuu ilmassa, tue sitä, jottei se vaurioidu. Paino voi vaurioittaa johtoa ja liittimiä.
  • Jos lataat autotallissa, pidä palovaroitin toimintakunnossa. Jos pistorasia tai esimerkiksi laturi kuumenee ladatessa tai sulakkeita palaa, lopeta lataaminen heti. Pyydä ammattilainen tarkistamaan sähkölaitteisto.

Lähteet:

SESKO, STEK, Traficom, LähiTapiola

(*) LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 5.–26.1.2022 kaikkiaan 5 796 suomalaista. LähiTapiola Pirkanmaan toiminta-alueelta vastaajia oli 360. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Pirkanmaan alueella noin +/- 5,1 prosenttiyksikköä.