Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Pohjoinen20.8.2024

Terveysvakuuttamiseen luotetaan keinona täydentää julkista terveydenhuoltoa

Yli puolet pohjois- ja keskipohjalaisista LähiTapiolan toteuttaman asiakaskyselyn vastaajista ei luota julkiseen terveydenhuoltoon sairauden tai tapaturman sattuessa. Lähes 90 % vastaajista on sen sijaan sitä mieltä, että terveysvakuutus on keino täydentää julkista terveydenhuoltoa.

Tärkeimpiä syitä pohjois- ja keskipohjalaisten sairaus- tai tapaturmavakuuttamiseen ovat nopean hoitoon pääsyn varmistaminen (28 % vastaajista) sekä pääsy yksityiseen terveydenhuoltoon (19 % vastaajista). Tärkeintä vakuutusyhtiön valinnassa terveysvakuuttamisen osalta on asioinnin tai yhteydenoton helppous (21 % vastaajista).

Vakuutuksia ei ainoastaan osteta, vaan myös käytetään aktiivisesti: LähiTapiola Pohjoisen sairaus- ja tapaturmavakuutusten korvausmäärät ovat olleet viime vuodet kasvussa. Esimerkiksi sairausvakuuttamisesta maksetut korvaukset ovat kasvaneet vuoden 2024 alkupuoliskolla euroissa 16 % verrattuna vuoden 2023 lukuihin.

– Nopea ja sujuva hoitoon pääsy on tärkeää, ja siihen tarvitaan sekä julkista että yksityistä terveydenhuoltoa. Usein yksityisen lääkärin käyttö koetaan mutkattomampana ja nopeampana kuin julkinen terveydenhuolto. Yksityisten lääkäriasemien ja vakuutusyhtiöiden yhteiset etäpalvelut ovat myös lisänneet suosiotaan, avaa LähiTapiola Pohjoisen korvausjohtaja Kirsi Harri.

Yli 60 % pohjois- ja keskipohjalaisista vastaajista suhtautuu myönteisesti terveysasioiden hoitamiseen etänä. Etäpalveluiden käyttö on lisääntynyt myös LähiTapiolassa, ja omistaja-asiakkaat haluavat usein hoitaa asiansa ketterästi digitaalisesti. Yleisyyteen vaikuttaa myös digipalveluiden kehitys – useat vaivat voidaan hoitaa kasvokkaistapaamisen sijaan näppärästi kuvan lähettämisellä tai etäkeskustelulla lääkärin kanssa.

Lisätietoja:

Lisätiedot: korvausjohtaja Kirsi Harri, LähiTapiola Pohjoinen, 0403575698, kirsi.harri@lahitapiola.fi

LähiTapiola Pohjoinen toteutti omalle asiakaskunnalleen sähköpostikyselyn ja siihen vastasi aikavälillä 11.4– 30.4.2024 yhteensä 170 terveysvakuutusasiakasta, joilla on sekä sairauskulu- että tapaturmavakuutus. Kyselytutkimuksen maksimivirhemarginaali on noin 7 % suuntaansa.