Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Lappi15.2.2024

Runsasluminen talvi houkuttelee uusia kelkkailuharrastajia baanoille - tämä näkyy myös LähiTapiola Lapissa

Lapin talvi ja sen myötä myös moottorikelkkailukausi on alkanut tänä talvena aikaisin. Jotta harrastus sujuisi mahdollisimman turvallisesti, kannattaa ajamiseen totutella rauhallisessa ympäristössä ja varmistaa, että kelkkailun säännöt ovat hallinnassa ennen kuin suuntaa vilkkaammille väylille. Moottorikelkkaonnettomuuksien vahinkotilastoissa korostuvat vakavista henkilövahingoista maksettavat suuret korvaukset. Tutustu autovakuutukseen

Moottorikelkka lumisessa maisemassa

Lapissa ja pohjoisemmassa Suomessa kelkkakausi on ollut käynnissä jo hyvän aikaa aikaisin saapuneiden talvisäiden myötä. Tämä näkyy myös LähiTapiola Lapissa moottorikelkkojen aktiivisena vakuuttamisena ja omalta osaltaan myös vahinkoina. Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain yli 600 moottorikelkoilla sattunutta henkilövahinkoa.

-Moottorikelkkojen liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaussumma on viime vuosina ollut Lapin alueella yli 7 000 euroa, kertoo LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela.

Keskimääräistä korvaussummaa voidaan pitää varsin korkeana, koska korvauksissa on mukana myös pienempiä vahinkoja, jotka johtavat esimerkiksi vain tarkastuskäyntiin lääkärissä. Vakavammat loukkaantumiset johtavat helposti useiden kymmenien tuhansien eurojen vakuutuskorvauksiin.

Kelkkaonnettomuuksissa sattuneet henkilövahingot ja muille kuin onnettomuuden aiheuttajalle sattuneet aineelliset vahingot korvataan lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.

-Vakavimmat henkilövahingot johtavat helposti satojen tuhansien eurojen tai jopa yli miljoonan euron suuruisiin korvauksiin, jos onnettomuudesta seuraa nuoren ihmisen työkyvyttömyys, Koskela summaa.

Kokemattomuus kostautuu

Koskela ryhmittelee vahinkoja onnettomuustilastojen pohjalta erityisesti kokeneempien kelkkailijoiden onnettomuuksiin ja toisaalta kokemattomien kelkkailijoiden esimerkiksi kelkkasafareilla sattuviin onnettomuuksiin.

- Kelkkasafareilla ja satunnaisten vuokraajien kohdalla onnettomuudet liittyvät yleensä kuljettajan puutteelliseen moottorikelkan hallintalaitteiden tuntemukseen. Kun pitäisi nostaa peukalo kaasulta, painetaankin sitä vahingossa lisää. Samanlaisia tilanteita syntyy vasemmalle kaartuvissa mutkissa, jolloin oikealla kädellä käännetään ohjaustankoa ja samalla painetaan vahingossa lisää kaasua, Koskela kertoo.

Moottorikelkalla ajaminen ei ole pelkästään ohjaustangon kääntämistä. Aloittelijan voi yllättää myös se, että kelkan ohjaamisessa painonsiirroilla ja ajoasennoilla on iso rooli.

- Ajoharjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisessa ympäristössä. Kelkan liikkeitä on myötäiltävä ja avustettava tarvittaessa käännöksissä siirtämällä vartalon painoa sisäkurvin puolelle Koskela neuvoo.

Vauhdin kasvaessa yllättäen onnettomuuksissa on vakavia seurauksia, kun osutaan kovalla vauhdilla edellä ajavan kelkan perään tai ajetaan reitin varrella esimerkiksi puuta päin.

- Näissä rintakehän vammat ovat valitettavan yleisiä. Rintakehä lyödään ohjaustankoon, jolloin kylkiluut voivat katketa ja edelleen vaurioittaa sisäelimiä. Raajojen murtumiset ja niskavauriot ovat myös tavallisia, Koskela kertoo.

Kelkkailijan reitit ja säännöt haltuun

Kokeneemmilla kelkkailijoilla onnettomuuksia aiheuttaa usein liian suuri tilannenopeus. Kelkkareiteillä ja -urilla voi talvisaikaan olla ruuhkaa. Törmäysriski kasvaa etenkin kumpuilevilla, mutkaisilla ja metsäisillä reiteillä, jolloin vastaantulijaa ei välttämättä näe ennalta. Pääsääntöisesti reiteillä ajo on kuitenkin muuta maastoa turvallisempaa.

- Ajoreittien ulkopuolella ajettaessa vahinkoja aiheuttaa lumen alta yllättävät kivet ja kannot tai jäällä ajettaessa ajetaan sulaan tai railoon. Etenkin hämärässä ajettaessa maastonmuotoja on vaikea hahmottaa ja seurauksena tulee äkkitilanteita. Myös jyrkissä rinteissä ajaminen aiheuttaa onnettomuuksia, Koskela kertoo.

Moottorikelkkailussa eivät päde jokamiehenoikeudet. Virallisilla reiteillä ja jääpeitteisillä vesialueilla saa ajaa ilman erityislupaa. Koskela muistuttaa vastuullisesta kelkkailusta:

- Maastossa kelkkaillessa pitää olla maanomistajan tai maanhaltijan lupa, esimerkiksi Metsähallituksen reiteillä uralupa. Lisäksi kuljettajalla on oltava riittävästi ikää ja ajokortti kunnossa. Harmillisesti pieni joukko kelkkailijoita ei piittaa näistä säännöistä ja tahraa koko harrastajakunnan mainetta.