LähiTapiola Varsinais-Suomi31.1.2024

Yllättävä syöpädiagnoosi mullisti Rami Yrjälän elämän

Reilu nelikymppinen Rami Yrjälä opetteli kahdessa vuodessa puhumisen taidon uudelleen – kahdesti. Täysin odottamaton diagnoosi suunpohjan syövästä ja vuotta myöhemmin miehen teholle vienyt kurkunpohjan tulehdus pistivät koko perheen ja maatilan arjen aivan uusiksi.

Mynämäkeläiset Rami ja Susanna Yrjälä ottivat ison askeleen maatilansa toiminnan kehittämisessä vuonna 2019, kun he päättivät laajentaa tilansa toimintaa merkittävästi. He satsasivat 3000 neliön sikalan laajennukseen. Vuosi laajennuksen valmistumisesta perhettä kohtasi valtava kriisi. Ramilla diagnosoitiin suunpohjan syöpä, joka pisti koko perheen ja maatilan arjen uusiksi.

Koska satsaukset uuteen sikalaan olivat suuret, syntyi pariskunnalle laajennussuunnitelmien yhteydessä ajatus myös varautumisesta mahdollisen työkyvyttömyyden tai kuoleman varalle. Yrjälöiden käydessä henkilöturvan kartoitustapaamisessa, sovittiin erillinen aika maatilan vakuutusten läpikäymiseen LähiTapiola Varsinais-Suomen maatila-asiantuntija Maija Myllymäen kanssa.

Tästä kaikesta ennätti kulua vain vuosi, kun Maijan puhelin soi ja Rami kertoi, että nyt ovat asiat huonosti.

Hammaslääkärireissu muuttuikin taisteluksi elämästä

Rami oli mennyt hammaslääkäriin heiluvan hampaan vuoksi. Hammaslääkäri kertoi uutisen, johon ei ollut voinut varautua: Rami sairasti suunpohjan syöpää. Leikkauksessa osa Ramin leukaluusta uusittiin ja hän menetti leikkauksen yhteydessä kaikki alahampaansa.

Kun kasvain oli poistettu, alkoivat säde- ja sytostaattihoidot. Leikkauksesta vajaan vuoden kuluttua oli kaikki hammasimplantit asennettu. Melko pian tämän jälkeen Rami sai syvän kaulan alueen infektion ja kaikki alahampaat jouduttiin taas poistamaan. Leikkaus oli haastava. Rami oli viikon Tyksin teho-osastolla ja viisi viikkoa osastohoidossa.

Ramin ollessa tehohoidossa, elettiin juuri kylvöaikaa. Yrjälän tilan 300 hehtaarin peltoalueen viljelysuunnitelmista ei tiennyt kukaan muu kuin Rami, joka makasi sairaalassa kyvyttömänä kommunikoimaan. Tässä kohtaa onni oli ystävät. Kaksi itsekin maatilayrittäjänä toimivaa ystävää tulivat tilalle perhettä auttamaan ja kylvöt saatiin hoidettua ajallaan.

Tämä tapahtuma muistutti Ramia jälkeenpäin siitä, miten tärkeää on varautua riskeihin esimerkiksi niin, että suunnitelmat ja tarvittavat tiedot ovat kaikkien saatavilla.

Ilman asianmukaisia vakuutuksia, olisi maatilan tulevaisuus ollut vaakalaudalla

Syöpä aiheutti Ramille pitkän työkyvyttömyyden noin vuodeksi ja sitä seurannut infektio tuplasi työkyvyttömyysajan kahteen vuoteen.

- Vakuutusyhtiön maksaman korvauksen turvin olen voinut palkata maatilalle sijaisapua. Saan siitä mielenrauhan. Vaimo ja poika tekevät tilalla päätyön ja tytär tekee lomituksia. Perheellämme on myös kiinteistöhuoltoyritys, jossa teen itse töitä oman vointini mukaan. Aika kovia aikoja on eletty – ja eletään, huokaisee Rami.

On tuntunut mutkattomalta, että tarvittaessa on voinut soittaa vakuutusasioissa jo tutuksi tulleelle ihmiselle.

- Maija on auttanut minua aina tarvittaessa ja tiennyt koko tarinani alusta alkaen, toteaa Rami.

Hän kertoo olevansa helpottunut, että he hoitivat ns. kreivin aikaan vakuutuksensa kuntoon. Rami toteaa hänen tapauksensa olevan konkreettinen esimerkki siitä, että mitä tahansa voi käydä kenelle vaan, kun sitä vähiten odottaa. Hän ei halua edes ajatella, mitä olisi tapahtunut, jos he eivät olisi aiemmin päivittäneet vakuutuksiaan ajan tasalle.

Vertaistukihenkilönä auttaa muita ja tuo merkitystä myös itselle

Nyt Rami on lupautunut mukaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vertaistukitoimintaan. Se tuo hänelle mukanaan uutta merkitystä omaan arkeen.

- Olen tunnistanut puhumisen merkityksen omassa paranemisprosessissa ja koen, että jos voin auttaa vastaavassa tilanteessa olevia, teen sen mielelläni, Rami toteaa.

Elämä on mullistunut täysin kahden viime vuoden aikana, mutta tästä tehtävästä hän saa voimaa.

- Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Onneksi oli vakuutukset kunnossa, pohtii Rami.

LähiTapiola Varsinais-Suomen maatila-asiantuntija Maija Myllymäki toteaa, että Yrjälät ovat varautuneet esimerkillisesti asioihin. Edunvalvontavaltuutukset ja valtakirjat ovat nyt kunnossa, kuten meillä jokaisella olisi hyvä olla. Sillä kuten Rami Yrjälä totesi, koskaan ei voi tietää, miten elämässä käy.