LähiTapiola Uusimaa1.7.2024

Paikallinen lahjoitus Suomen Punaiselle Ristille

LähiTapiola Uusimaa lahjoitti vuoden 2023 lopussa SPR Helsingin ja Uudenmaan piirille 30 000 euroa. Lahjoitusvarat käytetään projektiin, jonka tarkoituksena on perustaa Auttajaklubeja Järvenpäähän, Keravalle, Kirkkonummelle, Porvooseen ja Sipooseen sekä vapaaehtoisten valmiuskouluttajien kouluttamiseen.

Kuvaaja Marjaana Malkamäki, Suomen Punainen Risti.

– Olemme äärettömän kiitollisia LähiTapiola Uusimaan lahjoituksesta. Koko kevään olemme valmistelleet Auttajaklubien käynnistymistä syksyllä 2024. Auttajaklubeissa opitaan ja harjoitellaan ensiaputaitoja. Kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset, erityisesti maahanmuuttajataustaiset. Lahjoituksella voimme myös hankkia tarvittavat ensiaputarvikkeet, joita uusissa Auttajaklubeissa tarvitaan, kertoo Ari Hakala, SPR Helsingin ja Uudenmaan piirinjärjestöpäällikkö.

Lahjoituksen avulla SPR kouluttaa lisää turvallisuuden tukihenkilöitä ja järjestää 72 tuntia -koulutuksia

– Lahjoituksella lisäkoulutamme myös Punaisen Ristin vapaaehtoisia valmiuskouluttajia arjen turvallisuuskouluttajiksi. Heidän tehtävänään on kouluttaa LähiTapiola Uusimaan toimialueella toimivia Punaisen Ristin vapaaehtoisia arjen turvallisuuden tukihenkilöiksi. Koulutamme noin 200 vapaaehtoista, iloitsee Hakala.

Syksyllä 2024 LähiTapiola Uusimaa ja SPR tekee yhteistyössä 72-tuntia varautumiswebinaarin sekä suomeksi että ruotsiksi. Webinaarissa käsitellään, miten esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jossa yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät. Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti vähintään kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. On suositeltavaa, että kotoa löytyy vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

On myös tärkeää tuntea varautumisen perusteet, kuten mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa. Kotitalouksien omatoiminen varautuminen on suuri apu yhteiskunnalle ja ennen kaikkea ihmiselle itselleen. Siksi jokaisen kannattaa varautua häiriötilanteisiin.

– Olemme tehneet pitkään yhteistyötä SPR Helsingin ja Uudenmaan piirin kanssa, jonka tavoitteena on edesauttaa arjen turvallisuutta ja alueen asukkaiden tietotaitoa hätäensiavusta. Tällä LähiLahjoituksella mahdollistamme SPR:n tärkeän työn toimialueellamme, sanoo Christoffer Wickholm, LähiTapiola Uusimaan markkinointipäällikkö.

Paikallista elämänturvaa

LähiTapiola Uusimaan käyttörahasto on irrotettu edellisen tilikauden voitosta ja mahdollisuuksia lahjoituksiin tarkastellaan vuosittain. Lahjoitusten valmisteluun on perustettu yrityksessä oma toimikunta, joka tekee lahjoitusehdotukset yhtiön hallitukselle. Vuodesta 2019 LähiTapiola Uusimaa on lahjoittanut yli 480 000 euroa paikallisille järjestöille ja yhdistyksille.

– LähiTapiola Uusimaa on asiakkaidemme omistama keskinäinen vakuutusyhtiö. Haluamme näillä yleishyödyllisillä lahjoituksilla tukea paikallista toimintaa, joka vahvistaa toimialueemme asukkaiden ja asiakkaidemme elämänturvaa ja hyvinvointia, kertoo Wickholm.