LähiTapiola Keski-Suomi5.3.2024

Oman lämpökattilan tunteminen lisää turvallisuutta maatilalla sekä vähentää työn määrää ja kustannuksia

Lämpökattilan oikeaoppinen säätö on haaste monella maatilalla. Ajanpuute, tietämättömyys järjestelmistä sekä pinttyneet toimintatavat vaikuttavat kaikki osaltaan siihen, ettei lämmitysjärjestelmistä saada optimaalisia tehoja irti.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun energia-alan asiantuntija Kimmo Puolamäki on työssään nähnyt monenlaisia maatilojen lämmityskattilajärjestelmiä. Hänen mukaansa usealla tilalla voitaisiin saada suuria hyötyjä siitä, että oma lämmitysjärjestelmä tunnettaisiin paremmin.

– Maatiloilla aika ja jaksaminen ovat kortilla. Silloin priorisoidaan vain se, että lämpöä tulee. Myös vanhat tavat istuvat tiukassa, eikä järjestelmien optimointiin perehdytä välttämättä kovinkaan hyvin. Järjestelmään tutustuminen kuitenkin kannattaisi, sillä optimaalisella käytöllä voitaisiin saavuttaa laitteiden pidempi käyttöikä sekä vähentää yllättäviä tilanteita kuten syöttöhäiriöitä tai muita järjestelmävikoja, Puolamäki kertoo havainnoistaan.

Oikea polttoaine turvaa yöunia

Tärkeintä lämmitysjärjestelmän käytössä on Puolamäen mukaan oikeanlaisen polttoaineen valinta. Käyttöohjeisiin ja -suosituksiin kannattaa perehtyä, koska sillä on suora vaikutus järjestelmän energiatehokkuuteen, toimintavarmuuteen, päästöihin ja kustannuksiin. Puolamäellä onkin yksinkertainen vinkki jokaiselle maatilalle.

– Tee liian hyvää polttoainetta. Ohje saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta monesti juuri tässä mennään vikaan ja lähdetään oikomaan. On todella turhauttavaa lähteä esimerkiksi keskellä yötä korjaamaan syöttöhäiriötä, joka olisi voitu ehkäistä oikeanlaisella hakkeella. Myös nuohouksen osalta pääsee helpommalla, kun aines palaa kattilassa hyvin, Puolamäki ohjeistaa.

Vääränlaisen polttoaineen lisäksi Puolamäki on arjessa törmännyt harmittavan usein siihen, että järjestelmien käytössä on oikaistu myös turvallisuusasioissa. Esimerkiksi väärät sammutusjärjestelmän aktivoitumiset ovat aiheuttaneet sen, että järjestelmä on otettu pois käytöstä kokonaan.

– Lämmityskattiloiden takapalot ovat todella vaarallisia. Sen takia on huolestuttavaa, jos sammutusjärjestelmän hana on kiinni tai vesisäiliö jätetty täyttämättä vain sen vuoksi, että se on jonkun kerran aktivoitunut turhasta, Puolamäki huokaisee.

Erilaiset osat vaikuttavat järjestelmän optimointiin

Maatilojen lämmitysjärjestelmät toimitetaan usein paketteina, joihin valitaan halutut ominaisuudet ja lisäosat. Näitä ovat esimerkiksi sulkusyötin, sammutusjärjestelmä sekä muut turvallisuutta parantavat laitteistot. Valittavien ominaisuuksien lisäksi lämmitysjärjestelmään saattaa kuulua sellaisia osia, jotka on rakennettu itse.

– Se, että järjestelmä on kasattu osista, vaikuttaa suoraan sen tehokkuuteen, jos optimointeja ei ole tehty. Välillä törmää myös vaarallisiin viritelmiin kuten reikiin syöttöruuvin putkessa tai tiputuskuilussa, joilla on pyritty lisäämään palamisen tehokkuutta. Tehoja ei kuitenkaan kannata hakea turvallisuutta heikentävillä menetelmillä vaan mittauksilla ja järjestelmäoptimoinneilla, Puolamäki sanoo.

Perehdy omaan järjestelmääsi

Vaikka ulkopuolisen asiantuntijan tekemä mittaus ei mahtuisikaan maatilayrittäjän kiireiseen arkeen, saadaan paljon hyötyä tutustumalla laitteistoon ja säätöihin itse. LähiTapiola Keski-Suomi järjestää maatila-asiakkailleen koulutuskokonaisuuksia, joissa maatilalliset pääsevät opettelemaan lämmitysjärjestelmän optimaalista käyttöä. Ensimmäinen koulutus järjestettiin maaliskuussa ja kouluttajana toimi artikkelissa haastateltu Kimmo Puolamäki. Koulutuksia suunnitellaan toteutettavaksi myös syksyllä 2024.