LähiTapiola Pohjoinen29.8.2024
Neljännes pohjois- ja keskipohjalaisista joutunut vaaratilanteeseen pyöräilijänä suojatiellä - lahjoitamme Välkky-suojatievaroittimia liikenneturvallisuustekona
Pohjois- ja Keski-Pohjanmaa on LähiTapiolan toteuttaman kyselyn perusteella valtakunnan keskiarvoa vaarallisempi pyöräilijälle suojatiellä. Neljännes (25 %) pohjois- ja keskipohjalaisista kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen suojatiellä pyöräilijänä, kun koko Suomen vastaajista näin kertoo 18 %.
Jalankulkijana vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen suojatiellä on joutunut niin valtakunnallisesti kuin Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla noin 30 % vastaajista. Autoilijoiden osuus Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla on 27 %, joka on hieman koko Suomen keskiarvoa (22 %) suurempi.
Suojatieturvallisuuden edistämiseksi LähiTapiola Pohjoinen lahjoittaa yhteensä 12 Välkky-suojatievaroitinta vilkkumaan autoilijalle, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Välkyt sijoittuvat Kempeleeseen, Haapajärvelle, Pudasjärvelle, Kalajoelle ja Nivalaan. Lahjoitus on osa LähiTapiolan suurempaa, yli sadan suojatien turvaavaa liikenneturvallisuustekoa, jonka tavoitteena on Välkkyjen avulla parantaa liikenneturvallisuutta ja ennaltaehkäistä suojatievahinkoja ympäri Suomen.
Kyselyn mukaan alle puolet vastaajista luottaa jalankulkijana siihen, että autoilija väistää suojatietä lähestyvää jalankulkijaa. Yli 80 % on huolissaan lasten suojatieturvallisuudesta koulujen lähistöllä.
– Olemme onnistuneet työssämme, kun vahingot pystytään ehkäisemään ennalta. Alueen liikenneturvallisuuden edistäminen ja suojatieturvallisuuden parantaminen vaatii niin kävelijöiltä, pyöräilijöiltä kuin autoilijoiltakin joustavaa ja turvallisuutta korostavaa asennetta sekä liikennesääntöjen kertaamista. Näiden rinnalla Välkyt ovat hyvä tuki ja muistutus suojateiden huomiointiin, kertoo LähiTapiola Pohjoisen toimitusjohtaja Veli Rajakangas.
– Pyöräilijöiden suureen onnettomuusriskiin voi vaikuttaa se, että Oulun seudulla pyöräillään runsaasti verrattuna moneen muuhun suureen kaupunkiin. Myös yli 15 km/h kulkeva sähköpotkulauta rinnastetaan liikenteessä polkupyörään, joten jalkakäytävällä ei silläkään saa ajaa. Voikin miettiä, muistavatko pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat suojateiden liikennesäännöt; luvuissa voi hyvinkin näkyä myös tilanteet, joissa pyöräilijä tai potkulautailija on ajanut epähuomiossa suojatielle väistämisvelvollisena, pohtii LähiTapiola Pohjoisen korvauspäällikkö Pekka Väisänen.
Väistämissäännöt on havainnollistettu esimerkein ja kuvin
Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun
autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä,
autoilija ajaa pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta alueelta,
autoilija tulee väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa. Näitä merkkejä ovat kärkikolmio ja stop-merkki sekä ”väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -merkki.
pyöräilijä ylittää tietä autoilijan tullessa kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessa liikenneympyrästä.
pyöräilijä ajaa pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä sekä vasemmalta että oikealta tulevaa liikennettä, ellei kyseessä ole edellä kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.
pyöräilijä ajaa pihakadulta, kävelykadulta, polulta, pihasta tai vastavalta alueelta taikka ajaessaan tien yli muualla kuin risteyksessä. Ajoneuvoliikenteen lisäksi on huomattava, että pyöräilijän on ajoneuvon kuljettajana väistettävä myös kävelijöitä ja muita tienkäyttäjiä tielle tullessaan.
Kuva 1.
Kuva 2.
Lisätietoja:
LähiTapiola Pohjoinen, Toimitusjohtaja Veli Rajakangas,
050 408 1406, veli.rajakangas@lahitapiola.fi
LähiTapiola Pohjoinen, korvauspäällikkö Pekka Väisänen,
040 358 9392, pekka.vaisanen@lahitapiola.fi
*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 17.4.–13.5.2024 kaikkiaan 6 030 suomalaista. LähiTapiola Pohjoisen toiminta-alueelta vastaajia oli 389. Kyselyn toteutti Verian (ent. Kantar Public). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Pohjoisen alueella noin +/- 4,9 prosenttiyksikköä.