LähiTapiola Keski-Suomi4.7.2024

Mikon nopea reagointiaika pelasti metsän suuremmalta palon tuholta – ”Jos ei suhtauduttaisi 'tämä ei ole minun asiani' -asenteella, vaan ryhdyttäisiin toimeen.”

Mikko Torvelainen toimi esimerkillisesti havaitessaan metsäpalon ja ryhtyessään välittömästi alkusammutustoimiin. Alkusammutus on ratkaisevan tärkeää suurempien tuhojen ehkäisemiseksi.

Palon eteneminen

Oli sunnuntaipäivä, kun Mikko oli perheineen ajamassa Savonlinnasta Jyväskylään kotiin viikonlopun vietosta. Paluuliikenne oli vilkasta, kun heidän huomionsa kiinnittyi edessä oleviin hidastaviin autoihin. Niiden takaa paljastui alkava metsäpalo.

– Näin palavia alueita tienpenkassa ja mäntykankaalla, kuvailee Mikko.

Hän pysäytti autonsa, kuten olivat tehneet muutamat muutkin autoilijat. Kukaan muu ei kuitenkaan joko osannut toimia tilanteessa tai heillä ei ollut mukanaan tarvittavaa kalustoa. Puolitusinaa autoa seurasi tilannetta. Mikko kaivoi sammuttimensa auton takaluukusta, ryhtyi tuumasta toimeen ja sammutti niin monta muutaman neliön kokoista palopesäkettä kuin kahden kilon käsisammuttimellaan pystyi. Sammuttimen loppumisen jälkeen hän yritti vielä kysellä ohi meneviltä autoilijoilta, olisiko heillä sammuttimia. Ei ilmeisesti kenelläkään ollut, kun kukaan ei pysähtynyt.

Maastopalo sai alkunsa rekan laakerivauriosta, josta lensi kuumia laakerinpalasia tienposkeen ja ojaan kuivalle kankaalle.

– Paloalue oli saapuessani paikalle muutaman neliön, ehkä 10–20 neliötä. Palo levisi tosi nopeasti, että siinä kohtaa, kun palokunta saapui paikalle, oli palo jo 300 neliötä, kertoo Mikko.

Palokunta saapui paikalle noin 15 minuutissa, ja sai nopeasti sammutettua palon. Tilanteessa korostui se, kuinka tärkeää olisi, että ihmisillä olisi alkusammutuskalustoa mukana. Palon jälkeen Mikko kertoi olevansa kuitenkin tyytyväinen, että hän sai edes jotain itse tehtyä, vaikka ei saanutkaan koko tilannetta hoitoon.

– Saavuin liian myöhään paikalle verrattuna siihen, kuinka vähän oli kalustoa mukana. Palo ei ollut kuitenkaan ehtinyt palaa kuin vain muutaman minuutin, arvioi Mikko.

Turvallisuusvarusteet autoihin ja sammutustaitojen kartuttaminen

Tulipalo on nopea ja vaarallinen. Alkusammutustaito on tärkeää, koska tuli on pyrittävä sammuttamaan mahdollisimman pian sen syttymisestä. Onnistuneella alkusammutuksella voi ehkäistä suuria omaisuuteen ja ihmisiin kohdistuvia vahinkoja. Metsäpalokin olisi voinut äityä paljon pahemmaksi ilman Mikon nopeita toimia.

Alkusammutusvälineet, kuten jauhesammutin tai sammutinpeite, on tarkoitettu pienien tulipalon alkujen nopeaan sammuttamiseen. Autossa olisi aina hyvä olla mukana kahden kilon jauhesammutin sekä ensiapulaukku ja huomioliivi. Mikko kertoi, että hänellä on nämä aina mukana autossa.

Alkusammutukseen ryhtyessä on huomioitava omat taidot. Yllättävässä tilanteessa Mikko ei ehtinyt harkitsemaan, vaan toimi enemmän reagoinnin varassa. Muistissa olivat kuitenkin toimintatavat palotilanteessa. Vaikka Mikko ei ollut aiemmin käyttänyt sammutinta tositilanteessa, hän oli osallistunut palokoulutukseen. Työpaikalla järjestetty palokoulutuspäivä oli antanut hänelle perustiedot sammuttamisesta. Mikon sitä edeltävä kokemus olikin sitten armeija-ajalta.

– Olisi tärkeää, että ihmisten reagointinopeus onnettomuudessa tai tulipalossa olisi nopeaa. Ei suhtauduttaisi 'tämä ei ole minun asiani' -asenteella, vaan ryhdyttäisiin toimeen, korostaa Mikko.

Sammuttimen toimivuus taataan säännöllisellä sammuttimen tarkastamisella. Mikko on ollut asiakkaanamme jo useamman vuoden, ja hän kertoi hyödyntävänsä LähiTapiola Keski-Suomen omistaja-asiakkaiden sammutintarkastusetua säännöllisesti.

Tiesitkö, että meillä on LähiTapiola Keski-Suomessa jatkuva sammutintarkastusetu? Vie sammuttimesi tarkastettavaksi ja katso yhteistyökumppanimme täältä.