LähiTapiola Itä14.4.2024

Lapsiperheissä henki- ja terveysvakuutusten tärkeys korostuu

Erityisesti lapsiperheet turvaavat talouttaan henkivakuutuksella. LähiTapiolan teettämässä Arjen katsaus –kyselyssä riittävä turvan taso arvioidaan olevan satatuhatta euroa. LähiTapiola Idän henkivakuutusasiantuntijan Sirpa Ahvenaisen mukaan henkivakuutuksen mitoitusta mietittäessä on olennaista tietää, mitä vakuutuksella halutaan kattaa.

LähiTapiolan teettämässä Arjen katsaus –kyselyssä yli puolet vastanneista kertoi, ettei heillä ole henkivakuutusta. Heistä melkein puolet arvioi, ettei heillä ole tarvetta henkivakuutukselle. Lapsiperheissä asia nähdään toisin. Kaksi kolmesta vähintään yhden lapsen perheestä sanoo hankkineensa henkivakuutuksen. LähiTapiola Idän Sirpa Ahvenaisen mukaan silti törmää usein lapsiperheen vanhempiin, joilla ei ole henkivakuutusta.

”Henkivakuutus on sen varalle, että pahin sattuisi. Se auttaa merkittävästi jäljelle jääneitä. Me LähiTapiolassa haluamme aina kartoittaa asiakkaan tilanteen huolellisesti, jotta vakuutusturva voidaan mitoittaa juuri sopivaksi asiakkaan tilanteeseen”, Sirpa kertoo.

”Henkilövakuuttamisessa on hyvä miettiä myös kuolemanvaravakuutusta pidemmälle. Kattaahan nykyinen vakuutuksesi varmasti myös pitkäaikaisen työkyvyttömyyden? Lisäksi on syytä pohtia, tarvitseeko sairaskuluvakuutusta nopeaan hoitoon pääsyn varmistamiseksi”, Sirpa sanoo.

LähiTapiola tarjoaa myös vakavan sairauden vakuutusta, jonka suosio on noussut. Vakavan sairauden turvan avulla varmistat, ettei yllättävä sairastuminen sotke talouttasi ja että arki voi jatkua mahdollisimman normaalina. Toisin kuin sairaskuluvakuutuksessa, josta maksetaan hoitokuluja, vakavan sairauden vakuutuksesta maksettavan kertakorvauksen voit käyttää haluamallasi tavalla.

”Terveysvakuutukset kannattaa katsoa kokonaisuutena. Siksi suosittelen varaamaan ajan meidän asiantuntijoillemme. Tapaamisessa kartoitamme yhdessä elämäntilanteesi ja pohdimme parhaat ratkaisut sinun ja perheesi turvaksi”, Sirpa sanoo.

Sirpa Ahvenainen antaa kuusi vinkkiä, jotka kannattaa huomioida henkivakuutusta mietittäessä.

• Läheiset. Keiden toimeentulo olisi turvattava, jos itse kuolee tai joutuu työkyvyttömäksi tai toisinpäin keiden kuolema tai työkyvyttömyys vaikuttaisi omaan toimeentulooni niin, että minulla ja lapsillani olisi vaikea selviytyä.

• Velka. Henkivakuutuksen mitoittamiseen vaikuttaa se, kuinka paljon henkilöllä on velkaa. Kuoleman sattuessa läheisten tulisi selviytyä velanhoidosta, kun kuolleen tuloja ei enää ole. Sama koskee työkyvyttömyyttä.

• Tulot. Oma tulotaso vaikuttaa henkivakuutuksen tarpeeseen sekä sen suuruuteen ja sitä kautta myös maksettavan henkivakuutusmaksun suuruuteen.

• Muu turva. Esimerkiksi työnantajan tarjoama turva tai yhteiskunnan tarjoama sosiaaliturva kannattaa huomioida henkivakuutusta hankittaessa. Kannattaa miettiä, mihin riskeihin haluaa varautua, mihin riskeihin muut ovat varautuneet puolestasi ja mitä riskejä kannat itse.

• Ajankohta. Henkivakuutus on aina ajankohtainen. Turva kannattaa laittaa kuntoon ennen kuin jotain ikävää tapahtuu. Turvaa on syytä tarkistaa määräajoin. Elämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat henkivakuutuksen tarpeeseen.

• Älä unohda säästämistä. Hyvä nyrkkisääntö on, että vaikutuksiltaan isot riskit kannattaa vakuuttaa ja pienempiin voi rakentaa puskuria myös säästöillä. Pitkäjänteisellä säästämisellä turvataan toimeentuloa nyt ja tulevaisuudessa ja on hyvää talouden suunnittelua.

Pyydä tarjous
LähiTapiola Idän Sirpa Ahvenainen kehottaa ottamaan aikaa henkilövakuutusten pohtimiseen.