Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Vellamo16.2.2024

LähiTapiola Vellamon vuosi 2023: joka neljäs asiakas kohtasi vahingon, yli 93 prosenttia korvattiin

LähiTapiola Vellamo korvasi vuonna 2023 lähes 58 000 vahinkoa. Yli 93 % vahingoista korvattiin, ja hakemuksista liki neljä viidestä ratkaistiin samana tai seuraavana päivänä.Pyydä tarjous vakuutuksista

LähiTapiola Vellamon vakuutusmaksutulo kasvoi viime vuonna 7,3 prosenttia edeltävästä vuodesta ja oli yhteensä 82,4 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde laski 299 prosentista 261 prosenttiin, ja ajoneuvovakuuttamisessa markkinaosuus kohosi 34,5 prosenttiin. Yhtiön liiketulos oli 9,5 miljoonaa euroa ja kokonaistulos 12 miljoonaa euroa.

– Vakuutusliiketoimintamme kasvoi kannattavasti ja yhtiön kokonaistulos oli hyvä huolimatta merkittävästä inflaatiovaikutuksesta liikekuluihin ja erityisesti korvauskustannuksiin, kertoo LähiTapiola Vellamon toimitusjohtaja Ahti Haataja.

Lähes 58 000 vahinkoa ja 173 000 yhteydenottoa – korvaus päivässä ja apu alle minuutissa

Vuonna 2023 LähiTapiola Vellamon omistaja-asiakkaille sattui noin 58 000 vahinkoa ja korvauksia maksettiin 64 miljoonaa euroa. Suurvahinkojen määrä oli toista vuotta peräjälkeen poikkeuksellisen suuri. Myös inflaatio kuritti korvausmenoa viime vuonna.

– Vahinkojen määrä kasvoi 3,4 % ja noin joka neljännelle asiakkaistamme sattui vahinko. Vilkkaasta vuodesta huolimatta korvasimme vahingoista yli 93 prosenttia. Liki neljä viidestä sai ratkaisun korvaushakemukseensa samana tai seuraavana päivänä, kertoo LähiTapiola Vellamon korvausjohtaja Juha Tirronen.

Yhtiö sai puhelimessa, verkkopalvelussa ja chatissa viime vuonna yhteensä 173 000 yhteydenottoa. Yli 72 prosenttiin puheluista vastattiin alle minuutissa, ja verkkopalvelussa vastauksen sai samana päivänä yli 70 prosenttia. Chatissa asioineista lähes 80 % sai vastauksen alle 15 sekunnissa.

– Vuosi oli kiireinen, mutta asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asiantuntevaa palvelua on aina nopeasti saatavilla. Vakuuttamisen asiakaspalvelu tuotetaan meillä yli 95 % yhtiön omien työntekijöiden toimesta paikallisesti Lahdessa, Kouvolassa, Hyvinkäällä ja Riihimäellä. Samaan suuntaan ollaan menossa myös korvauspalveluissa. Laadukas puhelin-, chat- ja verkkopalvelu sekä mahdollisuus tavata kasvotusten näkyivät kasvaneena tyytyväisyytenä kaikissa asiakasryhmissä. Paikallista läsnäoloa ja omaa yhteyshenkilöä arvostivat etenkin yritysasiakkaat, joiden maksutulo kasvoi viime vuonna 11,8 prosenttia, toimitusjohtaja Haataja sanoo.

Alueen elinvoimaa ja turvallista lähiympäristöä varmistamassa

Vuonna 2023 LähiTapiola Vellamon asiakkaille annettiin 7,4 miljoonaa euroa keskittämisalennuksia ja heille maksettiin 2,9 miljoonaa euroa S-ryhmän Bonusta. Yhtiö maksoi erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja yhteensä 23,6 miljoonaa euroa. Korvauskustannuksista valtaosa ohjautui paitsi suoraan omistaja-asiakkaille myös suurelta osin alueellisille korvauskumppaneille kuten korjaamopalveluita tarjoaville yrityksille.

– Meidät omistavat 115 000 asiakastamme, eivät ulkopuoliset sijoittajat. Siksi tuloksemme pitää näkyä asiakkaille sekä rahallisena hyötynä että jatkuvasti parantuvina palveluina. Meillä työskentelee 129 henkilöä näitä palveluita tarjoamassa, joten olemme alueellamme myös merkittävä työllistäjä, toteaa Haataja.

Vuoden 2022 tapaan, LähiTapiola Vellamo panosti lapsiin ja nuoriin myös viime vuonna. Yhtiö on mukana Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -hankkeessa, jonka tavoitteena on lisätä nuorten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa edistämällä työelämä-, yrittäjyys- ja talousosaamista. Lisäksi yhtiö mahdollisti Päijät-Hämeen 20 000 peruskoululaiselle pääsyn Salpausselän kisoihin paikan päälle tarjoamalla maksuttomat kisaliput. Muita jo perinteeksi muodostuneita tapahtumia vuoden aikana oli suojateiden turvaaminen koulujen alkaessa, huomioliivien jaot päiväkoti- ja esikouluikäisille sekä sankarikoulutukset, jotka toteutettiin yhdessä Suomen Punaisen Ristin Ensiavun kanssa viidesluokkalaisille niin Kouvolassa, Päijät-Hämeessä kuin Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Yritys-, maa- ja metsätalousasiakkaiden turvallisuutta yritys edistää riskienhallintapalveluidensa lisäksi tarjoamalla maksuttomia työturvallisuuskorttikoulutuksia sekä sammutintarkastuksia asiakasetuhintaan.

Myös kyläyhteisöjä ja -yhdistyksiä tuettiin viime vuonna, kun yhteensä 14 alueen kyläyhdistystä sai käyttörahastolahjoituksen tärkeäksi kokemiinsa hankkeisiin.

– Alueelliset satsauksemme ovat kaiken kaikkiaan varsin merkittävät, ja niin sen pitää ollakin, sillä haluamme osaltamme olla huolehtimassa alueen elinvoimasta, hyvinvoinnista ja turvallisesta lähiympäristöstä, Haataja summaa.