LähiTapiola Savo22.12.2023

LähiTapiola Savo lahjoitti 50 000 € maakunnan hyvinvointiin

Keskinäisenä asiakkaidemme omistamana yhtiönä meillä on erityinen rooli arjen elämänturvaajana. Osana vastuullisuustyötämme toteutamme vuosittain myös lahjoituksia ja luomme hyvinvointia ja elinvoimaa lähiympäristöömme.

LähiTapiola Savo siirtää vuosittain käyttörahastoon osan yhtiön edellisen tilikauden mahdollisesta voitosta. Päätöksen rahastoon siirrettävistä varoista tekee yhtiökokous ja päätökset lahjoitusten saajista tekee yhtiön hallitus. Tänä vuonna LähiTapiola Savon asiakkaat saivat äänestää 50 000 euroa lahjoituksesta kolmesta ennakkoon valitusta kohteesta.

Äänestykseen otti osaa 1 500 omistaja-asiakasta ja tuloksena Mieli ry:n Kriisikeskus saa 30 000 euroa, ikäihmisten hyvinvointia tukeva Tarjoomo 12 500 euroa ja Dronepelastajat 7 500 euroa. Lahjoitetut varat on tarkoitettu paikallista hyvinvointia tukevaan toimintaan Savon alueella.

- Hyvinvointi ja turvallisuus voivat tarkoittaa ihmisten elämässä monenlaisia asioita ja tästä syystä lahjoitukset oli päätetty osoittaa sellaisille toimijoille, joissa tehdään konkreettisia tekoja näiden asioiden edistämiseksi. Toivomme, että lahjoitusten avulla pystyisimme kehittämään uudenlaista vuoropuhelua ja yhteistyötä yrityksen, paikallisten yhdistysten ja yhteisöjen sekä ihmisten välille.

Samalla pystyimme tarjoamaan omistaja-asiakkaillemme vaikutusmahdollisuuksia toimintaamme sekä tuemme maakuntamme yleishyödyllistä toimintaa osana vastuullisuustyötämme, kertoo LähiTapiola Savon henkilöstöpäällikkö Maija Hänninen.

Mielen hyvinvoinnin edistäminen / Mieli ry, kriisikeskustoiminta

Monien arjessa kokemat mielenterveyden haasteet ja perheiden kriisit ovat esimerkkejä haasteista, joihin yhteiskunnan tarjoama turvaverkko ei täysin riitä, vaan mukaan tarvitaan yrityksiä ja järjestötoimijoita. Mieli ry:n ylläpitämä kriisikeskus mahdollistaa akuutin ja oikea-aikaisen tuen saamisen erilaisissa elämän kriisitilanteissa.

Vastuullinen ja elinvoimainen lähiyhteisö / Tarjoomo

Haluamme olla mukana yksinäisyyden ja syrjäytyneisyyden ennaltaehkäisyssä sekä mahdollistamassa ikäihmisten laadukasta ja turvallista kotona asumista.

Arjen turvallisuus ja pelastustoiminta / Dronepelastajat

Vapaaehtoisesti toimivat dronepelastajat tarjoavat paikallisen poliisin ja pelastusviranomaisen pyynnöstä etsintä- ja tarkkailulentoja. He toimivat yhteistyössä mm. Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun (VaPePa) kanssa. Ryhmän jäsenet ovat käyneet Suomen Lentopelastusseuran järjestämän etsintä- ja lentokoulutuksen sekä he osallistuvat aktiivisesti yhteisharjoitukseen poliisin kanssa.

Etsintätehtävät kohdistuvat usein nopeasti apua kaipaaviin henkilöihin, kuten muistisairaisiin vanhuksiin ja myös lapsiin. On ensiarvoisen tärkeää, että he pystyvät suorittamaan lentoja myös pimeällä ja huonon sään aikaan. Poliisi on omassa toiminnassaan todennut lämpökameralla varustettujen dronejen olevan erittäin tehokkaita välineitä henkilönetsintään.

Arjen hyvinvointi ja turvallisuus on osa vastuullisuustyötämme

Tänä jouluna olemme myös mukana mahdollistamassa Kuopion työterapisen yhdistyksen järjestämää yksinäisyyden torjuntaan ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen tähtäävää jouluruokailua yksinäisille.

Ja omistaja-asiakkaat ovat tänä vuonna myös vaikuttaneet Kuopion liikenneturvallisuuden edistämiseen äänestämällä nopeusnäyttötoteutuksesta. Tällä hetkellä nopeusnäyttö sijaitsee Kuopion Lehtoniementiellä Keilakannan kohdalla.

Käyttörahastosta tehtävien yleishyödyllisten lahjoitusten lisäksi olemme tukeneet tänä vuonna 10 000 eurolla myös Pohjois-Savon lasten ja nuorten liikunta- ja kulttuuritoimintaa osana vastuullisuustyötämme.

- Mielestämme jokaisella lapsella ja nuorella pitäisi olla mahdollisuus harrastaa esim. liikuntaa tai kuulua muuhun turvalliseen harrastustoimintaan ja yhteisöön. Nämä harrastustoimet kehittävät vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa sekä edistävät terveyttä pitkälle aikuisuuteen. Siksi ohjaamme tukemme paikallisiin kohteisiin ja seuroille, jotka tekevät kanssamme töitä turvallisemman, pitkäjänteisemmän ja mukavamman harrastustoiminnan puolesta, kertoo Hänninen.

Maija Hänninen, henkilöstöpäällikkö
045 132 2285, maija.hanninen@lahitapiola.fi