LähiTapiola Pohjanmaa27.6.2024

LähiTapiola Pohjanmaa ja MIELI ry yhdessä edistämässä nuorten henkistä hyvinvointia urheilussa: #nuorimielilahjoitus

Vuoden 2024 aikana LähiTapiola Pohjanmaa lahjoittaa rahaa juniorijoukkueille Pohjanmaalla. Saadakseen lahjoituksen joukkueen valmentajien ja muiden joukkueenjohdossa olevien tulee suorittaa MIELI ry:n Nuori mieli urheilussa -verkkokurssi.

Urheilussa lasten ja nuorten hyvinvointi on vähintään yhtä tärkeää kuin fyysinen hyvinvointi. Tässä työssä valmentajilla, joukkueenjohtajilla ja seura-aktiiveilla on merkittävä rooli, kun he usean tunnin ajan tekevät töitä lasten ja nuorten kanssa auttaakseen heitä kasvamaan ja kehittymään. Tärkeintä työssä on jokaisessa tilanteessa olla turvallinen aikuinen, jota korostetaan aktiivisesti MIELI ry:n kurssilla.

Vuonna 2024 LähiTapiola Pohjanmaa järjestää kampanjan #nuorimielilahjoitus. Tässä ajatuksena on se, että jokainen juniorijoukkue, jonka valmentajat ja muut joukkueenjohdon edustajat suorittavat MIELI ry:n kurssin ja jotka toimivat LähiTapiola Pohjanmaan alueella, voivat hakea yhtiöltä lahjoitusta. Osaamisen lisääminen on keskiössä tässä yhteistyössä. #Nuorimielilahjoitus -kampanjan tavoitteena on saada niin moni valmentaja ja joukkueenjohdon edustaja kuin mahdollista suorittamaan Nuori mieli urheilussa -verkkokurssin. MIELI ry:stä kerrotaan, että lahjoituskampanjan aikana LähiTapiola Pohjanmaan alueelta on tähän mennessä tullut lähemmäs 2000 todistuspyyntöä. Kampanja on vauhdittanut verkkokurssien käymistä ja todistuspyyntöjen painopiste on maantieteellisesti Pohjanmaalla.

- Me MIELI Pohjanmaalla olemme ilolla tukemassa alueemme lasten ja nuorten mielen hyvinvointia myös urheilumaailmassa. Se on äärimmäisen tärkeää! Yhteistyömme LähiTapiola Pohjanmaan kanssa on mahdollistanut aidon ja konkreettisen tavan jalkauttaa Nuori mieli urheilussa -toimintamallia sekä sen käyttöönottoa useissa alueemme joukkueissa, kertoo MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n vastaava asiantuntija Piia Hägen.

#Nuorimielilahjoitus -kampanjan perusajatuksena on jakaa tietoisuutta lasten ja nuorten henkisestä hyvinvoinnista urheilussa. Kurssi käsittelee muun muassa joukkuehenkeä, harjoitusten suunnittelua ja toteutusta ja kuinka Nuori mieli urheilussa -metodeja voi käyttää arjen harjoittelussa nuorten kanssa. Lahjoituksen summa määräytyy joukkueen koon mukaan ja vaihtelee 200€ ja 800€ välillä. Hakemuksia voi jättää sisään jatkuvasti ja ne käsitellään neljä kertaa vuoden aikana.

- Olemme erittäin iloisia siitä, että puolen vuoden jälkeen olemme saaneet jakaa lähes 210 000 euroa yli 400 juniorijoukkueelle Pohjanmaalla! Nämä ovat rahoja, ja osaamista kurssin kautta, jotka menevät täysin oikeaan paikkaan, toteaa Lauri Laaksonen, LähiTapiola Pohjanmaan vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö.

Joukkueet saavat käyttää lahjoituksen haluamallaan tavalla. Useat joukkueenjohdon edustajat ovat kertoneet, että he tulevat käyttämään lahjoituksen vahvistaakseen entisestään joukkueen yhteishenkeä, hyödyntämään henkisen hyvinvoinnin valmentajia tai tehdäkseen lasten harrastuksesta halvempaa maksamalla lahjoituksen avuin esimerkiksi bussimatkoja tai kauden asuja.

Panostus on LähiTapiola Pohjanmaalle hyvin ainutlaatuinen. Vuoden 2024 aikana kaikki kurssin suorittaneet alueen juniorijoukkueet voivat hakea lahjoitusta ilman, että on mitään kattomäärä sille, kuinka moni joukkue voi saada lahjoituksen. Ainoa mikä vaaditaan valmentajilta ja muulta joukkueenjohdolta on se, että he suorittavat kurssin, ja toivottavasti saavat sen kautta uusia ajatuksia omista rooleistaan joukkueen toiminnassa lasten ja nuorten kanssa. Palaute on tähän asti ollut ylivoimaisesti positiivista, ja monet valmentajat ovat lähettäneet palautetta sekä LähiTapiola Pohjanmaalle ett MIELI ry:lle:

- Valmentajana kehittyy jatkuvasti, ja kurssi motivoi minua entisestään. Aion ruveta puhumaan enemmän pelaajien kanssa, muustakin kuin jalkapallosta. (anonyymi kommentoija, 2024)

- Kurssi herätti monia uusia ajatuksia. Kuinka hyvin pienillä asioilla omassa toiminnassa voi olla suuri vaikutus lasten ja nuorten elämään ja hyvinvointiin. (anonyymi kommentti, 2024)

- Nyt olette liikkeellä täysin oikealla asialla! Fantastinen kampanja, kiitos sekä osaamisesta ja lahjoituksesta joukkueellemme! (anonyymi kommentti, 2024)

- Olemme todellakin saaneet silmät auki nuorten hyvinvoinnin kohdalla! Lahjoituksen tulemme käyttämään siihen, että vahvistamme entisestään yhteisöllisyyttä ja tapaamme myös treenien ulkopuolella. (anonyymi kommentti, 2024)

- Meidän lajissamme on hyvin vaikea saada lahjoituksia tai sponsorointeja suoraan joukkueelle, joten tämä on hyvin tärkeää meille kaikille! (anonyymi kommentti, 2024)

Lue lisää LähiTapiola Pohjanmaan lahjoituskampanjasta tästä.
Lue lisää MIELI ry:n Nuori mieli urheilussa -verkkokurssista täältä.