LähiTapiola Lappi14.2.2024

LähiTapiola Lapin vuosi 2023: Joka viides omistaja-asiakas kohtasi vahingon, joista yli 90 prosenttia korvattiin

Kasvaneista korvausmääristä huolimatta LähiTapiola Lapin vakavaraisuus säilyi vahvana vuonna 2023. Asiantunteva henkilöstö kohtasi omistaja-asiakkaita verkossa ja puhelimessa sekä toimistoilla 12 paikkakunnalla ympäri Lappia yhteensä 320 000 kertaa. Yhtiön vahva tulos mahdollistaa panostukset omistaja-asiakkaiden etuihin ja palveluihin sekä Lapin alueen elinvoiman edistämiseen myös alkaneena vuonna.

LähiTapiola Lapin toimitusjohtaja Kari Salmela

LähiTapiola Lapin vakuutusmaksutulo kasvoi viime vuonna 5,9 prosenttia edeltävästä vuodesta ja oli yhteensä 39,4 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde säilyi vahvana ja on yli kolminkertainen viranomaisvaatimuksiin verrattuna. Ajoneuvovakuuttamisen markkinaosuus vaihtelee Enontekiön vajaasta 20 prosentista Ranuan ja Posion yli 40 prosenttiin. Koko Lapissa markkinaosuus nousi 29,7 prosenttiin. Yhtiön kokonaistulos oli 8,3 miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen 6,5 miljoonaa euroa.

- Alkuvuonna 2023 lähes kaikissa asiakastapaamisissa keskusteltiin kohonneista elinkustannuksista ja sähkön hinnasta. Onneksi asiakkaamme eivät kuitenkaan päätyneet karsimaan tarpeellista vakuutusturvaansa. Maksutulomme kasvoi jopa tavoitteitamme enemmän, kun saimme uusia asiakkaita ja asiakaspysyvyys parani, kertoo LähiTapiola Lapin toimitusjohtaja Kari Salmela.

- Vakuutusliiketoiminnan kannattavuuslukuja paransi osaltaan korkotason nousu. Kun sijoitusmarkkina samaan aikaan elpyi ja 120 miljoonan euron sijoitussalkkumme tuotti mukavasti, oli kokonaistuloksemme oikein hyvä, Salmela lisää.

Lähes 20 000 korvattavaa vahinkoa ja 320 000 yhteydenottoa

Vuonna 2023 LähiTapiola Lapin omistaja-asiakkaille sattui lähes 20 000 vakuutuksista korvattavaa vahinkoa, joista yhtiö maksoi korvauksia noin 23,6 miljoonaa euroa. Erityisesti palovahinkoja sattui Lapissa viime vuonna poikkeuksellisen paljon ja niitä korvattiin kolminkertaisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäksi Länsi-Lapin tulvat pitivät korvauskäsittelijät kiireisinä keväällä 2023.

- Vastaanotimme vuonna 2023 yli 21 000 vahinkoilmoitusta noin 11 000 asiakkaalta. Korvattavia tapauksia näistä oli noin 93 prosenttia. Asiakkaista 72 prosenttia sai tiedon vahingon korvattavuudesta vuorokauden kuluessa ilmoituksesta, kertoo LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela.

Digitaalisten palveluiden yleistyessä suurin osa 320 000 asiakaskontaktista hoitui verkossa. LähiTapiola Lapin toimistoille pääsee kuitenkin edelleen ilman ajanvarausta ja kasvotusten asiakkaita tavattiin vuoden 2023 aikana 12 000 kertaa. Puhelimellakin asioita hoidettiin yli 38 000 kertaa ja puheluihin vastattiin keskimäärin vähän yli minuutissa.

- Vuosi oli vauhdikas, mutta asiantuntevaa palvelua oli koko ajan nopeasti saatavilla. Laadukas puhelin- ja verkkopalvelu sekä mahdollisuus tavata kasvotusten näkyivät parempana asiakaspysyvyytenä kaikissa asiakasryhmissä. Paikallista läsnäoloa ja omaa yhteyshenkilöä arvostavat etenkin yritysasiakkaat, toimitusjohtaja Salmela sanoo.

Panostuksia Lapin hyväksi

Vuonna 2023 LähiTapiola lahjoitti yhteensä 40 000 euroa meriturvallisuuden edistämiseen ja nuorten työelämävalmiuksien parantamiseen Lapissa. Ensiaputaitoihin keskittyviin, LähiTapiola Lapin tuella järjestettyihin Sankarikoulutuksiin osallistui 500 koululaista. Maakunnan yhdistys- ja seuratoimintaa yhtiö tuki yli 20 000 eurolla.

LähiTapiola Lapin omistaja-asiakkaille hyvitettiin keskittämisetuina 3,3 miljoonaa euroa ja maksettiin S-ryhmän Bonusta 1,3 miljoonaa euroa. Yhtiön verojalanjälki oli kaikkiaan 12,4 miljoonaa euroa.

- Maailman ainoan lappilaisen vakuutusyhtiön omistavat 54 000 asiakastamme. Pidämme tärkeänä, että menestyksemme näkyy asiakkaille sekä rahallisina hyötyinä että kilpailukykyisinä palveluina. Haluamme antaa myös oman panoksemme toimintaympäristömme turvallisuuden lisäämiseen ja sen elinvoiman tukemiseen, toimitusjohtaja Salmela toteaa.

Alkaneen vuoden aikana yhtiö kehittää palveluitaan ja satsaa alueen hyvinvointiin.

- Vuonna 2024 LähiTapiolan verkkopalveluita kehitetään entistä asiakaslähtöisimmiksi. Emme kuitenkaan unohda asiakkaita, jotka haluavat tavata meitä toimistoilla ja palvelupisteillä. Siksi uudistamme tänä vuonna Rovaniemen ja Tornion asiakaspalvelutiloja. Jatkamme myös yleishyödyllisiä panostuksia maakunnan elinvoiman edistämiseksi, Salmela päättää.

Lisätietoja: Kari Salmela, toimitusjohtaja, kari.salmela@lahitapiola.fi, puh. 050 422 5311