LähiTapiola Länsi-Suomi26.6.2024

LähiTapiola Länsi-Suomi jatkaa Ukrainan sodasta kärsivien tukemista – Jykeviä suojakontteja pelastajien avuksi

Yhtiön asiakkaidenkin toivoma lahjoitus on osa LähiTapiola-ryhmän yhtiöiden lahjoituskokonaisuutta, jolla mahdollistetaan yhteensä kahdeksan suojakontin toimitus Ukrainaan. Ensimmäiset suojakontit lähtevät Suomesta 26.6.

LähiTapiola Länsi-Suomi jatkaa Ukrainan sodasta kärsivien tukemista 30 000 eurolla osana LähiTapiola-ryhmän yhtiöiden lahjoituskokonaisuutta. Sen avulla Ukrainaan toimitetaan kahdeksan pelastushenkilöstölle tarkoitettua liikuteltavaa suojakonttia. Ne ovat erityisvarusteltuja tilapäisiä suojautumistiloja, jotka toimivat pelastajien väliaikaisina majoitus- ja suojapaikkoina rintamaolosuhteissa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) koordinoi konttien tilausta. Ne toimitetaan Ukrainaan EU:n pelastuspalvelumekanismin kautta sisäministeriön tuella. Ensimmäisessä, 26.6. lähtevässä toimituserässä lähetetään kaksi suojakonttia. Loput kuusi konttia toimitetaan Ukrainaan kesän jälkeen.

Tarve pelastustoimen infrastruktuurille on Ukrainassa erittäin suuri, sillä monilla alueilla pelastustoimi on kärsinyt Venäjän hyökkäyksissä huomattavia materiaalitappioita ja paloasemien menetyksiä.

– Monille suomalaisista etäisenäkin näyttäytyvä sota on koetellut ukrainalaisia päivittäin jo yli kaksi vuotta. Sotaa paenneita on meillä Satakunnassakin reilusti yli tuhat, ja suurin osa heistä on naisia ja lapsia. Kriisin pitkittyessä tarvitaan myös tukijoilta pitkäjänteisyyttä, ja siihen mekin omassa toiminnassamme tähtäämme, sanoo LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

Toiveita Ukrainan tukemisen jatkamisesta on tullut myös yhtiön asiakkailta.

– Keväällä toteuttamamme lasten ja nuorten harrastustoiminnan lahjoituksen yhteydessä asiakkaamme ehdottivat tuen saajiksi Ukrainan sodasta kärsiviä. Siksi olen erityisen iloinen siitä, että pystymme tällä lahjoituskokonaisuudella vastaamaan myös näihin toiveisiin.

Suojakontit valmistaa suomalainen perheyritys Nokian metallirakenne. Suomen ulkoministeriö on aiemmin toimittanut samanlaisia kontteja Ukrainaan kymmenen kappaletta, ja ne ovat Ukrainan pelastustoimen jatkuvassa käytössä. Yhden kontin arvo on noin 100 000 euroa.

Näin LähiTapiola Länsi-Suomi on tukenut Ukrainan sodasta kärsiviä

• 30 000 euroa kahdeksan suojakontin hankintaan ja toimittamiseen vuonna 2024

• 10 000 euroa lääkinnällisten tarvikkeiden hankintaan ja toimittamiseen vuonna 2022

• 10 000 euroa SPR:n katastrofirahastoon vuonna 2022