LähiTapiola Länsi-Suomi26.2.2024

LähiTapiola Länsi-Suomen lahjoitushakuun jälleen hakijaryntäys

LähiTapiola Länsi-Suomen 50 000 euron lahjoitushakuun tuli kuukaudessa yli 200 hakemusta eri yhdistyksiltä ympäri yhtiön toimialuetta. Tukea haettiin yhteensä yli 400 000 euroa. Satakunnan järjestökyselyn mukaan lahjoitusten merkitys yhdistysten rahoituksessa on kasvanut.

LähiTapiola Länsi-Suomen lahjoitushaku sai myös tänä vuonna lasten ja nuorten harrastustoiminnan parissa toimivat yhdistykset aktivoitumaan. Hakemusten määrä pysyi viime vuoden tasolla, mitä osattiin yhtiössä odottaa.

– Maailma ei ole vuodessa muuttunut yksilöille tai alueemme harrastustoimijoille taloudellisesti helpommaksi, ja se näkyy myös hakemusmäärissä. On kuitenkin riemastuttavaa huomata, että näin moni toimija jaksaa edelleen tehdä aktiivisesti töitä nuorten harrastamisen mahdollistamiseksi, sanoo LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

Yhteensä hakemuksia saapui 209 kappaletta jokaisesta yhtiön toimialueen 21 kunnasta. Suurin määrä eli yli puolet hakemuksista tuli tänäkin vuonna Porista, Raumalta ja Eurasta. Hakemusten määrä kasvoi vuoteen 2023 verrattuna Eurajoella, Laitilassa, Merikarvialla, Porissa ja Ulvilassa.

Hakemuksista muodostui kattava läpileikkaus koko seudun lasten ja nuorten harrastustoimintaa vetävistä yhdistyksistä. Hakemusten joukosta löytyi myös toive Ukrainan tukemisesta.

– Tämä on erittäin hyvä huomautus tärkeästä asiasta, jota emme ole unohtaneet. Kartoitamme mahdollisuuksia parhaillaan ja jos kaikki menee suunnitellusti, pääsemme kertomaan lähiaikoina lisää, Aakula valottaa.

Satakunnan järjestökysely 2023: Lahjoitusten rooli on yhdistyksille yhä merkittävämpi

Satakunnan yhteisökeskus toteuttaa säännöllisesti järjestökyselyn, joista tuorein on vuodelta 2023. Kyselyn mukaan jäsen-, osallistumis- ja harrastusmaksujen sekä oman varainhankinnan jälkeen yhdistysten merkittävin rahoituksen lähde ovat lahjoitukset ja sponsorointi.

Kyselyyn vastanneista yhdistyksistä 32 prosenttia kertoo saavansa rahoitusta lahjoituksina. Prosenttiosuus on kasvussa, sillä vuonna 2021 lahjoitusten osuus rahoituksesta oli 28 prosenttia.

Lahjoitusten merkityksestä kertoo myös LähiTapiola Länsi-Suomelta tänä vuonna haettu kokonaissumma, joka nousi tuntuvaksi. Tukea haettiin yhteensä yli 400 000 euron arvosta.

– Tavoitteenamme on apu mahdollisimman monelle eri puolilla toimialuettamme, mutta tämän suuruiseen tarpeeseen on yksittäisen yrityksen mahdotonta vastata. Nyt jos koskaan olisi aika yhdistää voimia yritysten kesken, jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus harrastaa, Aakula peräänkuuluttaa.

LähiTapiola Länsi-Suomi julkistaa lahjoitusten saajat maaliskuun alkupuolella.