LähiTapiola Itä12.2.2024

LähiTapiola Itä teki merkittävät lahjoitukset Meripelastusseura Pohjois-Karjalalle ja Pielisen Järvipelastajille

LähiTapiola Itä lahjoitti Meripelastusseura Pohjois-Karjalalle 10 000 euroa ja Pielisen Järvipelastajille 7000 euroa. Varat käytetään toiminnan tukemiseen ja varustehankintoihin. Molemmat yhdistykset tekevät arvokasta vapaaehtoistyötä vesiturvallisuuden parantamiseksi ja vesillä hätään joutuneiden auttamiseksi.

”Päätös Pohjois-Karjalan Meripelastusseuran ja Pielisen Järvipelastajien tukemisesta oli meille luonteva monestakin syystä.  Vakuutusyhtiönä edistämme toiminta-alueemme ihmisten turvallisuutta. Meripelastajien osaaminen, arvokas vapaaehtoistyö ja päivystys hätätilanteiden varalle voi pelastaa hätään joutuneen veneilijän hengen. Meripelastajat turvaavat meidän turvallista arkea korvaamattomalla tavalla”, kertoo LähiTapiola Idän hallituksen varapuheenjohtaja Mari Pykäläinen.

”Kiitämme lahjoituksesta, tulemme käyttämään lahjoitusrahat turvallisuuskoulutukseen ja turvallisuutta edistäviin kalustohankintoihin. Samalla teemme veneilijöiden keskuudessa turvallisuutta edistävää valistustyötä”, sanoo puheenjohtaja Vesa Vipuveräjä Meripelastusseura Pohjois-Karjalasta.

”Meillä ei ole käytössämme lämmintä varastotilaa, sellaisen hankkiminen helpottaisi varustehuoltoa ja talvisäilytystä huomattavasti. Tämä on ollut suunnitelmissa jo jonkin aikaa ja LähiTapiolan lahjoituksen turvin olemme sitä askeleen lähempänä. Osa lahjoituksesta tullaan käyttämään varustehankintoihin turvataksemme arvokkaiden vapaaehtoistemme toimintaa vesillä. Suuret kiitokset LähiTapiolalle, tällä lahjoituksella on meille valtavan iso merkitys ja arvostamme sitä kovasti”, sanoo Jari Korhonen Pielisen Järvipelastajista.

Molemmat seurat kuuluu Suomen Meripelastusseuraan, joka on vuonna 1897 perustettu meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten pelastajien auttamishaluun ja pyyteettömään työhön. Päätehtävänä järvipelastajilla on auttaa vesillä hätään joutuneita henkilöitä.

Vapaaehtoinen pelastustoiminta on merkittävä osa pelastuspalvelua. Valtakunnallisesti pelastajat auttavat joka vuosi vesillä yli kolmeatuhatta ihmistä, joista noin parikymmentä pelastetaan todennäköiseltä menehtymiseltä. Avunsaajista pääosan muodostavat huviveneilijät, joiden matka katkeaa tekniseen vikaan tai veneilytaitojen puutteeseen. Vapaaehtoisyksiköiden ympärivuorokautinen päivystys avovesikaudella sitoo vuosittain yli 730 miestyövuotta.

Viime vuonna LähiTapiola Itä tuki 7000 eurolla Iisalmen järvipelastajia. Lue lahjoituksesta täältä.