LähiTapiola Pääkaupunkiseutu22.5.2024

”LähiLahjoitus on kiva juttu” – autismikirjon nuorten ryhmässä jokainen saa olla oma itsensä

Autismikirjon lasten ja nuorten vapaa-ajan ryhmässä toimitaan osallistujien ehdoilla. Tässä porukassa jokainen saa olla oma itsensä, ja jokaisen erilaisuutta ymmärretään. Toimintaa pyöritetään pitkälti vapaaehtoisvoimin. LähiLahjoituksen avulla lapset ja nuoret pystyvät vuokraamaan bussin kesäreissulleen. Nyt myös sinun harrasteryhmäsi voi hakea LähiLahjoitusta.

Sohvalla autismikirjon lasten ja nuorten vapaa-ajan ryhmäläiset Aapo, Patrik ja Sira, sekä ryhmän vetäjänä toimiva Eija Kilgast.

Hae LähiLahjoitusta

Autismiyhdistys PAUTin lasten ja nuorten vapaa-ajan vertaistuki- ja harrasteryhmä kokoontuu kahden viikon välein. Yhdessä vietetty aika on tärkeää: ryhmässä jokainen saa olla turvallisessa ympäristössä oma itsensä. Tällä kertaa paikalle on saapunut reilut kymmenen lasta ja nuorta. Osalla on mukanaan vanhemmat.

Tunnelma on seesteinen, kun kodikkaassa keittiössä Aapo ja joukko muita nuoria valmistavat mokkapaloja. Ensimmäinen pelti on lähdössä uuniin: se on täysin maidoton. Sitten alkaa vielä perinteisemmällä reseptillä valmistettujen leivonnaisten teko.

Viereisestä olohuonemaisesta tilasta aukeaa avara näkymä Helsingin Töölönlahdelle. 17-vuotiaat Patrik ja Sira viettävät iltapäivää hengaillen, pelaillen ja jutellen. Jokunen on vetäytynyt yksin piirtelemään. Ei ole pakko puhua tai osallistua, jos ei halua.

”Lahjoitukset ovat entistäkin tärkeämpiä”

”Haluamme järjestää lapsille ja nuorille mielekästä toimintaa ja mahdollistaa kohtaamisia. Omassa porukassa ymmärretään kunkin erilaisuutta eikä tehdä siitä numeroa. Kaikki ovat tervetulleita kokoontumisiin, ensin vaikka vain piipahtamaan ovelle ja ajan kanssa viihtymään pidempään”, vapaaehtoisena vetäjänä yli kymmenen vuotta toiminut Eija Kilgast kertoo.

Ryhmän kokoontumiset eivät olisi mahdollisia ilman yritysten ja muiden ulkopuolisten tukea. Kilgast iloitseekin 1 000 eurosta, jonka kerho sai LähiTapiola Pääkaupunkiseudun LähiLahjoituksena vuonna 2023.

”LähiLahjoitus on meille todella kiva juttu. Yhteiskunnan tukien heikentyminen vaikuttaa myös meidän ryhmäämme. Toimintamme on pääsääntöisesti omakustanteista, joten lahjoitukset ovat entistä tärkeämpiä”, hän sanoo.

Elämyksiä samanhenkisten ystävien kanssa

Eija Kilgastin mukaan autismikirjon lapsille ja nuorille yhdessä harrastamisella on suuri merkitys. Ryhmässä toimiminen tarjoaa onnistumisen kokemuksia. Se on myös monelle keino rentoutua ja lisätä mielen hyvinvointia.

”On ilo nähdä, kuinka nuoret ovat ystävystyneet ja löytäneet samanhenkisiä kavereita. Tämä onkin yksi suurimmista haasteista autismikirjon nuorille. Kavereita ei tahdo löytää. Monesti he tulevat väärinymmärretyiksi ja altistuvat kiusaamiselle.”

LähiLahjoituksella ryhmäläiset voivat järjestää esimerkiksi yhteisen pizzahetken, hankkia eväät pienelle vaellukselle, lähteä keilaamaan tai varata oppaan museokäynnille.

”Perinteinen kesän kohokohtamme on Tallinnan-matka. Tukitonnilla saamme järjestettyä bussikuljetuksen tutustumiskohteeseen ja varaamme laivalta muutaman hytin levähtämistiloiksi”, Kilgast sanoo.

Turvallinen ja rauhallinen ympäristö tärkeä

Autismiyhdistys PAUTin pitkäaikainen unelma toteutui keväällä 2024, kun yhdistys avasi oman viihtyisän tilan Helsingin Katajanokalle. He nimesivät tilan PAUTin Ihmeeksi. Paikka rakennettiin ja sisustettiin vapaaehtoisvoimin sekä pitkälti lahjoitusvaroin.

”Minäkin vein sinne mattoja ja käyttämättömän säkkituolin. Järjestämme Ihmeessä monenlaista toimintaa, kuten taidetyöpajoja ja leffailtoja. Tiloissa on myös aistihuone Rauha, jossa voi rauhoittua ja tasata kuormitusta”, Eija Kilgast sanoo.

PAUT tekee myös yhteistyötä Helsingin erilaisten oppijoiden kanssa, joiden tiloissa Autismikirjon lasten ja nuorten vapaa-ajan ryhmä on kokoontunut.

”Sydäntäni lämmittää, että pystymme tarjoamaan lapsille ja nuorille turvallisen ympäristön olla oman ikäistensä seurassa. Missiomme PAUTissa on edistää kaikkien autismikirjon henkilöiden ja heidän läheistensä yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia sekä olla mukana rakentamassa autismiystävällistä yhteiskuntaa.”

Harrasteryhmien haaveita todeksi – lahjoitamme 100 000 euroa

Nyt myös sinun harrasteryhmälläsi voi olla mahdollisuus tukitonniin. LähiTapiola Pääkaupunkiseutu lahjoittaa jälleen yhteensä 100 000 euroa sadalle lasten ja nuorten harrasteryhmälle Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa.

• LähiLahjoitus starttasi toukokuussa, ja tukea voi hakea 1.9.2024 asti.

• Tukea voivat hakea kaikenlaiset lasten ja nuorten harrasteryhmät: urheilu- ja liikuntaseurat, musiikki-, taide- ja kulttuuriryhmät sekä vaikkapa kädentaitoja ja erätaitoja harrastavat yhdistykset. Tuki tulee käyttää vuonna 2006 ja sen jälkeen syntyneiden harrastajien toimintaan.

• Viime vuoden LähiLahjoitus osoitti, että lasten harrastusten tuelle on huutava tarve. Lähilahjoitusta haki vuonna 2023 peräti 367 harrastusryhmää. Tuen saajista päätettiin yleisöäänestyksellä, jossa ääniä annettiin yli 65 000.

• Seuraa meitä Instagramissa ja Facebookissa, niin tiedät mitä tapahtuu.

Hae LähiLahjoitusta