Kysely: Lähes joka viides satakuntalainen livistää parkkipaikalta vahingon jälkeen
LähiTapiolan kyselyn valossa parkkipaikkakolhiminen on yleistynyt Satakunnassa, ja moni poistuu vahinkopaikalta yhteystietoja jättämättä. Asiantuntijan mukaan merkittävä osa kolhuista vältettäisiin hyvällä pysäköintialuesuunnittelulla.
Kesäkuu ja erityisesti perjantait ovat parkkipaikkavahinkojen kulta-aikaa Satakunnassa. Tämä käy ilmi Onnettomuustietoinstituutti OTIn
OTIn tilastojen mukaan vakuutusyhtiöt korvaavat vuosittain noin 45 000 pysäköintialueella sattunutta vahinkoa. Lisäksi merkittävä määrä parkkeeratessa tulleiden kuprujen ja lommojen korjauksista korvataan joka vuosi vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta.
– Monet kolhut eivät myöskään päädy vahinkotilastoihin, jos niitä ei korjauteta hyödyntäen vakuutuskorvauksia. Kallista lystiä se joka tapauksessa on, sillä tilastojemme mukaan yksittäinen pysäköintivahinko maksaa noin 1 000 euroa, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen riskienhallinnan asiantuntija Esa Nummi.
Joka neljäs kolhii, joka viides tunnustaa pakenevansa paikalta
LähiTapiolan tuoreen Arjen katsaus -kyselyn* mukaan 24 prosenttia satakuntalaisista on kolhinut parkkipaikalla toista autoa tai ollut kyydissä, kun näin tapahtui. Vastaajista 32 prosenttia puolestaan kertoo, että heidän autoaan on kolhittu pysäköintialueella.
Erityisesti toisen auton kolhimiset ovat kasvaneet tuntuvasti vuodesta 2021, jolloin asiaa viimeksi selvitettiin**. Tuolloin 7 prosenttia Rauman seudulla ja 5 prosenttia Porin seudulla asuvista kertoi kolhineensa parkkipaikalla toisen autoa.
– Ylivoimaisesti yleisin on vahinko, joka sattuu pysäköintiruudusta pois lähdettäessä. Kun ruutuun on menty keula edellä, on sieltä lähdettävä peruuttamalla. Silloin kolahtaa viereiseen, taaempaan riviin pysäköityyn tai liikkeessä olevaan autoon, Nummi kuvailee.
Vuoden 2024 kyselyssä kysyttiin tarkemmin toimimisesta parkkipaikan vahinkotilanteessa. Satakuntalaisista vastaajista 15 prosenttia tunnusti, että on joko itse poistunut paikalta yhteystietoja jättämättä tai tuntee näin toimineen henkilön. Nummi peräänkuuluttaa rauhallista ja järkevää toimintaa.
– Vahingon sattuessa ei ole syytä paniikkiin, sillä asiat yleensä kyllä järjestyvät. Paras vaihtoehto on jäädä reilusti odottamaan toisen auton omistajan saapumista. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, on syytä jättää omat yhteystiedot vaikkapa pyyhkijän sulan alle. Hyvä ohje on: tee niin kuin haluaisit sinulle tehtävän.
Liikennesäännöt pätevät myös pysäköintialueella – ”Vinoparkki pakolliseksi”
Kaikkien parkkipaikkavahinkojen taustalla ei aina ole yksinomaan peruuttaminen. Yksi yleinen taustatekijä ovat liikennesääntöihin liittyvät epäselvyydet.
– Monelta unohtuu, että normaalit liikennesäännöt ovat voimassa myös parkkipaikoilla. Ajoväylillä oikealta tuleva saa siis ajaa ensin, ellei liikennemerkeillä ole ohjeistettu toisin. Väistämisvelvollisuus koskee tietysti myös parkkiruudusta liikkeelle lähtevää, Nummi muistuttaa.
Vahinkojen ennaltaehkäisyä työkseen pohtivalla Nummella on terveisiä myös pysäköintialueiden suunnittelusta päättäville.
– Jos saisin päättää, tulisi vinoparkki pakolliseksi kaikille pysäköintialueille. Tällöin kuljettajan peruutusmatka on lyhyempi eikä autoa tarvitse kääntää niin paljon, jolloin viereisen auton kolhaiseminen on rutkasti epätodennäköisempää. Samalla muille autoilijoille on aina selvää, mihin suuntaan auto lähtee peruuttamaan.
Asiantuntija kiinnittäisi erityishuomiota myös ajosuuntamerkintöihin.
– Monella pysäköintialueella ajosuuntamerkintöjä kyllä on, mutta aivan liian harvakseltaan. Riittävällä liikennemerkkimäärällä ja asfaltissa olevilla merkinnöillä vältyttäisiin monelta epäselvyydeltä ja vahingolta.
Asiantuntijan neuvot parkkipaikkavahinkojen ehkäisemiseen
Vältä peruuttamista, jos mahdollista. OTIn tilastojen mukaan noin puolet pysäköintialueiden liikennevahingoista sattuu peruuttaessa.
Muista väistämissäännöt. Parkkiruudusta liikkeelle lähtevällä tai pysäköintialueelta muun liikenteen sekaan liittyvällä on väistämisvelvollisuus. Parkkialueen ajoväylillä oikealta tuleva ajaa perussäännön mukaan ensin, ellei väistämisvelvollisuutta ole ohjattu toisin liikennemerkeillä.
Katso rauhassa ympärille. Lähtiessä liikennetilanteen kehittymistä voi ennakoida jo autolle saapuessa. Onko muita lähdössä liikkeelle tai tulossa parkkialueelle?
Pysäköi auto loitommas. Muutamia kymmeniä metrejä enemmän kävelemällä voit säästää vaikeaan pysäköintiin kuluvan ajan.
Säädä auton peilit ja hyödynnä turvateknologiaa. Onhan auton tausta- ja sivupeilit säädetty juuri kuljettajalle sopiviksi? Auton turvateknologiaan, kuten peruutuskameraan tai pysäköintitutkaan, on hyvä tutustua ennalta, jotta sitä osaa hyödyntää tarpeen tullen.
Pyydä rohkeasti apua. Jos et kuljettajan paikalta näe muuta liikennettä esimerkiksi kulman tai pylvään takia, ei ole väärin pyytää apua. Toinen henkilö voi puheen ja käsimerkkien avulla auttaa pois kiperästä tilanteesta.
*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 17.4.–13.5.2024 kaikkiaan 6 030 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 549. Kyselyn toteutti Verian (ent. Kantar Public). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 4,2 prosenttiyksikköä.
**LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 4.–26.1.2021 kaikkiaan 5 539 suomalaista. LähiTapiola Lännen (nyk. LähiTapiola Länsi-Suomi) toiminta-alueelta vastaajia oli 185. LähiTapiola Satakunnan (nyk. LähiTapiola Länsi-Suomi) toiminta-alueelta vastaajia oli 201. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä, LähiTapiola Lännen alueella noin +/- 7,2 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Satakunnan alueella noin +/- 6,9 prosenttiyksikköä.