Joka neljäs Etelä-Pirkanmaan jalankulkijoista on joutunut vaaratilanteeseen suojatiellä – Lahjoitamme Välkky-suojatievaroittimia liikenneturvallisuustekona
LähiTapiola Loimi-Hämeen lahjoitti kolme Välkky-suojatievaroitinta vilkkumaan autoilijalle, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Lahjoitus on osa suurempaa, yli sadan suojatien turvaavaa liikenneturvallisuustekoamme, jonka tavoitteena on Välkkyjen avulla parantaa liikenneturvallisuutta ja ennaltaehkäistä suojatievahinkoja ympäri Suomen.
*LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alueella vain 5 % ihmisistä luottaa siihen, että autoilija pysähtyy ennen suojatietä antaakseen tietä. Välkyt helpottavat jatkossa sekä kevyen liikenteen että autoilijoiden havainnointia suojateillä.
LähiTapiola Loimi-Häme on todennut tärkeäksi tehtäväksi paikallisena vakuutusyhtiönä edistää liikenneturvallisuutta omalla alueellaan. Kanta-Hämeen alueelle asennettiin viime vuonna Välkky-suojatievaroittimia yhteensä kahdelletoista suojatielle Hämeenlinnaan, Hattulaan, Janakkalaan, Forssaan ja Tammelaan. Tänä vuonna liikenneturvallisuuden edistämistä on haluttu edelleen laajentaa, ja varoittimia asennetaan myös Etelä-Pirkanmaalle.
Akaaseen ja Valkeakoskelle asennettiin Välkyt ajonopeuksien hillitsijöiksi
Akaan Sontulantien ja Siipontien risteyksen läheisyydessä oleva suojatie on todettu vaaralliseksi ajonopeuksien vuoksi. Kuitenkin hidastetöyssyn asentaminen kohtaan, jossa on 50 km/h nopeusrajoitus muuttuu yhtäkkisesti 40 km/h aluenopeusrajoitukseksi, voi aiheuttaa vaaratilanteita. Välkyn asentaminen tähän kohtaan nähtiin tarpeelliseksi.
Valkeakosken kaupungille Välkkyjä lahjoitettiin kaksi kappaletta. Toinen lahjoituskohteista on Pälkäneentie-Sointulantie-Sammonkatu-liittymän suojatie, josta Sointulan koululaiset ylittävät paljon koulumatkojaan. Kyseessä on myös kaupungin niin sanotun sisääntuloväylän ensimmäinen risteys ja suojatie, jossa ajoneuvojen nopeudet ovat vielä kovia. Toinen lahjoituskohde Välkylle oli Apiankadun suojatie Hakakatu-Urheilukadun risteyksessä. Apiankatu on vilkas pääkatu ja suojatiellä on paljon koululaisliikennettä. Suojatietä pitkin kuljetaan myös kaupungin uima- ja liikuntahallille Apianniemeen, jossa on muun muassa urheilukenttä, uimaranta ja leikkikenttä sekä yhteys kaupungin uima- ja liikuntahallille, perustelee Valkeakosken kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Timo Lamminpää välkkyjen sijoituspaikkoja.
Olemme onnistuneet työssämme, kun vahinkoa ei tapahdu. Etelä-Pirkanmaan liikenneturvallisuuden edistäminen ja suojatieturvallisuuden parantaminen on yhteinen ponnistus, jossa innovaatiot kuten välkyt, tarjoavat uusia mahdollisuuksia, kertoo LähiTapiola Loimi-Hämeen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Ulla Tikka.
LähiTapiola Loimi-Hämeen alueella itsensä näkyväksi tekeminen liikenteessä on 85 % mielestä osa hyvää liikennekulttuuria
Välkky on aktiivinen suojatievaroitin vuorokauden ympäri, mutta pimenevän kauden lähestyessä heijastimien tärkeyttä ei voi unohtaa.
Jokainen ehkäistävissä oleva suojatievahinko tulee välttää. Välkky on väsymätön ja tehokas liikenneturvallisuuden edistäjä vuoden jokaisena päivänä, mutta loppujen lopuksi turvallinen liikennekulttuuri on meidän jokaisen vastuulla, korostaa LähiTapiola Loimi-Hämeen korvausjohtaja Hanna-Leena Ikonen.
Välkky-suojatievaroittimien vaikutusta liikenneturvallisuuteen seurataan valtakunnallisesti ja tuloksista raportoidaan myöhemmin.
*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 17.4.–13.5.2024 kaikkiaan 6 030 suomalaista. LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alueelta vastaajia oli 223. Kyselyn toteutti Verian (ent. Kantar Public). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Loimi-Hämeen alueella noin + 6,5 prosenttiyksikköä.