LähiTapiola Loimi-Häme1.4.2024

Aulangon Ratsastuskoululla turvallisuus on ykkösasia – ennakoinnilla voi taklata riskejä

Riskin tunnistamisella pystytään jo ennakoimaan monta vaaranpaikkaa Aulangon Ratsastuskoululla. Paras vahinko on se, jota ei satu ollenkaan. Jos ennakoinnista huolimatta vahinko sattuu, paras apu tulee silloin oikein kartoitetuista vakuutuksista.

Aulangon historiallinen miljöö hurmasi Salla Varennin jo vuonna 2002, jolloin hän aloitti ratsastuksenopettajana Aulangolla. Aulangon Ratsastuskoulun toiminta siirtyi Varennin perheelle 2010, jolloin ratsastuksenopettaja Salla Varenti osti vanhempiensa Arja ja Veikko Varennin kanssa Aulangolla toimineen ratsastuskoulun rakennukset ja vuokrasi maat Hämeenlinnan kaupungilta. Uuden maneesin rakennuttaminen ja vanhojen rakennusten perinpohjainen remontointi ovat olleet isoja, mutta välttämättömiä investointeja yritystoiminnan kannalta.

Ammattimainen toiminta on Salla Varennille sydämen asia. Ratsastuskoulutoiminnan lisäksi talli tarjoaa yksityishevosten täyshoitoa sekä eri taustoista tulevien, pääosin nuorten hevositen ratsutuspalvelua.

Vahinkojen ennakointi on laatutallin tärkein asia

Osa Aulangon hotellin ja Puistometsän läheisyydessä sijaitsevan tallin vetovoimaa on sen ympäristö vesistön tuntumassa jalopuiden katveessa, ja silti lähellä keskustaa. Viihtyisyyteen vaikuttaa myös tallin siisteys ja paikkojen kunnossapitäminen, joilla on myös suuri vaikutus vahinkojen ennaltaehkäisyyn.

Aulangon Ratsastuskoulu on Ratsastajaliiton hyväksymä Laatutalli

• Turvallisuus on ensisijaisen tärkeää kaikessa toiminnassa. Vakiohenkilökuntamme perehdyttää uudet työntekijät ja harjoittelijat tallin rutiineihin. Kannustamme heitä aina kysymään miten toimia, kun eteen tulee uusi tilanne. Työntekijöidemme ensiapukoulutus pidetään ajan tasalla, kertoo Salla Varenti.

Tallilla riskeihin on varauduttu. Hevosalan koulutuksessa saa jo kattavasti tietoa hevosten turvalliseen käsittelyyn. Tallin vakinaiset työntekijät ovat ammattilaisia, tutkinnon suorittaneita hevostenhoitajia, ratsastuksenopettajia ja ratsastuksenohjaajia. He opastavat eri oppilaitoksista koulutussopimuksella tulevia työssäoppijoita hevosten turvalliseen käsittelyyn käytännön työelämässä.

Riskienhallinta on tärkeää. Myös talliympäristö on otettu huomioon turvallisuusasioissa. Aulangon piha-alueella on kiinnitetty erityisesti huomiota hevosten ja autojen kulkureitteihin. Jotta vaaratilanteita ei pääsisi syntymään, kulkevat hevoset tunneille ja tarhoihin tallin takaa, kun taas autoliikenne tapahtuu etupihalla. Hevosille on merkityt maastoreitit Rantatiellä ja Puistometsässä. Maastossa hevoset kohtaavat ihmiset vaaratilanteiden välttämiseksi aina kävellen.

Hevonen on suurikokoinen pakoeläin. Se voi säikähtää äkkinäisiä tapahtumia, eikä aina hahmota omaa kokoaan. Säikähtäessään hevonen voi myös purra, potkaista, tallata jalalle tai juosta karkuun. Nyrjähdyksiä, venähdyksiä ja haavaumia voi tulla niin hevoselle kuin hoitajallekin. Hevosenhoitajan ja ratsastajan tärkein turva onkin hevosenlukutaito. Ratsastuskoulussa ratsastajaa opetetaan ennakoimaan ja siten välttämään tilanteita, joissa hevonen säikkyy.

Ratsastuksenopettaja valitsee ratsastajalle tämän taidoille sopivan hevosen. Kokemattomien ratsastajien apuna ovat taluttajat.

Ratsastuksessa tavallisin riski on ratsastajan tasapainon järkkyminen ja siten putoaminen hevosen selästä. Valtaosa putoamisista on kuitenkin vaarattomia. Kypärä ja turvaliivi ovat ratsastajan tärkeimmät turvavarusteet.

Joskus vahinkoja sattuu niin työssä kuin harrastuksissakin, vaikka niihin olisikin varauduttu ennakkoon. Silloin kattava vakuutusturva auttaa pääsemään nopeasti hoitoon ja paranemisprosessi alkaa viivytyksettä.

Paikallinen yhteyshenkilö auttaa kaikissa tilanteissa

Arja Varenti hoitaa yrityksen vakuutusasioita.

• Tuttu yhteyshenkilö yritysneuvoja Anette Tuomi on tärkein linkki vakuutusyhtiöön, hän tuntee yrityksemme asiat ja on helposti tavoitettavissa. Yhteinen kieli löytyi helposti Anetten kanssa, joka on itsekin innokas hevosharrastaja, kertoo Arja Varenti.