Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Länsi-Suomi 22.3.2024

Asiantuntija ja satakuntalaiset eri linjoilla ajopelien riskeistä – ”Mopoauton vaarallisuus on kaupunkilegenda”

Mopoautoa pidetään LähiTapiolan kyselyn mukaan Satakunnassa yhtenä turvattomimmista ajoneuvoista. Pitkän linjan asiantuntijan mukaan huomattavasti suuremmat vahinkoriskit liittyvät avomallin mönkijöihin, mopoihin ja skoottereihin sekä moottoripyöriin.

Avomallin mönkijä mökin pihassa.
Avomallinen mönkijä on kokeneen vahinkotarkastajan mukaan huomattavasti riskialttiimpi liikenneväline kuin mopoauto.

Kevään kynnyksellä moni alkaa pohtia auton hankintaa tai vaihtoa. Useissa perheissä myös puntaroidaan, millainen menopeli talouden nuorelle hankittaisiin.

Merkin, mallin ja hinnan lisäksi olisi LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Jussi Westergårdin mukaan syytä pohtia muutakin.

– Liian usein unohdetaan valintakriteereissä kuljettajan ja kyydissä olevien turvallisuus, joihin vaikuttavat merkittävästi sekä ajoneuvotyyppi että henkilöautoissa erityisesti ajoneuvon ikä. Jos turvallisuutta pohditaan, voivat siihen liittyvät käsitykset toisinaan perustua mielikuviin faktan sijaan.

LähiTapiola selvitti Arjen katsaus -kyselyssään* satakuntalaisten mielipiteitä 11 erilaisen liikkumisvälineen ja ajoneuvon turvallisuudesta. Turvallisimmiksi vastaajat kokivat henkilöauton, traktorin ja sähköpyörän. Kolme turvattomimmaksi koettua puolestaan olivat mopoauto, sähköpotkulauta ja tasapainolauta.

Henkilöautoa piti vastaajista erittäin tai melko turvallisena jopa 95 %. Mopoauton osalta tilanne on päinvastainen: vastaajista jopa 74 % kertoi, ettei pidä ajoneuvoa kovin tai lainkaan turvallisena. Mopoautoa turvallisempana pidettiin muun muassa avomallista mönkijää ja kaksipyöräisiä ajoneuvoja.

Asiantuntija laittaisi kyselytulokset uuteen järjestykseen – ”Suojaton kuljettaja on suurimmassa vaarassa”

Westergård peräänkuuluttaa turvallisuuskeskustelussa keskittymistä oikeisiin asioihin.

– Materiaalivahingoista selvitään aina, etenkin jos vakuutusturva on kunnossa. Ihmishenkeä tai toimintakykyä vakavan loukkaantumisen jälkeen ei kuitenkaan mikään vakuutus pysty pelastamaan. Siksi turvallisuutta pitäisi aina arvioida pahimman mahdollisen lopputuloksen näkökulmasta.

Oman lähes 40 vuoden kokemuksensa perusteella hän järjestäisikin kyselyn tuloksia uuteen järjestykseen vastaamaan henkilövahingon todennäköisyyttä.

– Suojaton ja vaikeasti havaittavissa oleva kuljettaja on aina suurimmassa vaarassa erityisesti nopeuden noustessa. Siksi vaihtaisin listan vaarallisimmiksi avomallin mönkijät, mopot ja skootterit sekä moottoripyörät, joihin liittyvät vakavimmat henkilövahinkoriskit.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastojen mukaan vuonna 2022 mopot ja moottoripyörät aiheuttivat tie- ja katuverkolla henkilövahinkoja lähemmäs 3 000 tapauksessa. Nelipyörät (esim. mopoauto) aiheuttivat vastaavia vahinkoja hieman yli 450 kappaletta.

Mopoautobuumi oli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan kuumimmillaan vuonna 2014, jolloin Satakunnassa oli liikennekäytössä lähes 1 200 mopoautoa. Vuoteen 2023 mennessä määrä on puolittunut, mutta asukaslukuun suhteutettuna mopoautoja liikkuu edelleen läntisen Suomen teillä runsaasti.

Vaikka mopoauton ohjattavuus voi esimerkiksi talven liukkailla olla henkilöautoa kehnompi, on mopoauto myös Westergårdin mukaan kuviteltua turvallisempi.

– Omissa vahinkotilastoissamme korostuvat materiaalivahingot, mutta eivät henkilövahingot. Merkittävä syy on se, että mopoauton rakenne on kyydissä oleville turvallinen nimenomaan taajamanopeuksissa, joihin ajoneuvo on tarkoitettu.

Myös ajoneuvon havaittavuus lisää aloittelevien mopoautokuljettajien turvallisuutta.

– Mopoauton pieni koko ja hitaan ajoneuvon kyltti erottavat sen muista ajoneuvoista ja auttavat muita tiellä liikkujia kiinnittämään huomiota mopoautoilijaan. Näin kokeneemmat kuljettajat voivat pienentää vahinkoriskiä omalla ajotyylillään. Havaittavuuden toisessa ääripäässä ovat sitten tummiin vaatteisiin pukeutuneet mopoilijat, joiden ajoneuvon valot eivät toimi, Westergård kertoo.

– Voisi siis sanoa, että mopoauton vaarallisuus on henkilövahinkojen näkökulmasta eräänlainen kaupunkilegenda.

Länsi-Suomesta on viime vuosilta kaksi murheellista esimerkkiä vakavista onnettomuuksista, joissa osallisena on ollut mopoauto. Westergård painottaa, että ihmiskohtaloita ei kummassakaan ratkaissut ajoneuvotyyppi vaan ajonopeus.

– Lopputulos olisi siis ollut aivan yhtä traaginen, vaikka osallisena olisivat olleet yksinomaan henkilöautot. Nykyaikaiset ajoneuvot säästävät turvalaitteidensa ja rakenteensa ansiosta ihmishengen lähes aina, jos ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. Paras henkivakuutus on ajoneuvotyypistä riippumatta oikea ajonopeus.

*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 11.–26.5.2023 kaikkiaan 5 227 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 381. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,4 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 5,0 prosenttiyksikköä.