Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Talous15.8.2023

LähiTapiola Länsi-Suomen puolivuotistulos pyrähti reilusti plussalle – Vakuutustoimintaa haastoivat vahinkomäärän ja kustannusten kasvu

Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla LähiTapiola Länsi-Suomen kokonaistulos kipusi tuntuvasti positiiviseksi. Vakuutustoiminnan tulosta rasittivat vahinkojen määrän kasvu ja kustannuksien nousu. Yhtiön vakavaraisuus säilyi vahvana. Sekä asiakasmäärä että asiakastyytyväisyys jatkoivat kasvuaan.

LähiTapiola Länsi-Suomen kokonaistulos nousi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla 9,0 miljoonaan euroon vertailujakson -16,9 miljoonasta eurosta. Yhtiön vakuutusmaksutulo kasvoi vertailujaksoon verrattuna 4,8 prosenttia ja oli yhteensä 45,7 miljoonaa euroa. Ajoneuvovakuuttamisessa markkinaosuus jatkoi kasvuaan kohoten lähes 43 prosenttiin.

– Kokonaistuloksen näkökulmasta kulunut puolivuotinen on paluu normaalimpaan. Olen erittäin tyytyväinen, että pystyimme myös epävakaana vuonna 2022 olemaan asiakkaidemme luottamuksen arvoisia. Tämän työn tulokset näkyvät nyt muun muassa asiakasmäärän ja -tyytyväisyyden kasvuna. On ollut myös ilahduttavaa nähdä, että omaa taloutta ollaan yhä kiinnostuneita turvaamaan sekä riskihenkivakuutuksella että sijoittamisen ratkaisuilla. Kaikesta tästä kiitos kuuluu tietysti asiakkaillemme, kumppaneillemme ja henkilöstöllemme ympäri Länsi-Suomen, iloitsee LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

– Toisaalta vahinkomäärien kasvu ja kustannuksien nousu toivat mukanaan omat haasteensa vakuutustoiminnan kannattavuuteen. Tämä vaatii meiltä jatkossa erityistä panostusta muun muassa vahinkojen ennaltaehkäisyyn, Aakula jatkaa.

LähiTapiola Länsi-Suomen positiiviseen kokonaistulokseen vaikutti merkittävästi sijoitusmarkkinoiden suotuisa kehitys.

– Vuosi 2022 oli sijoitusmielessä äärimmäisen huono, vaikka arvonnousu- ja lasku ovatkin kiinteä osa pitkäjänteistä sijoittamista. Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla markkinat alkoivat toipua, mikä näkyy nyt myös osaltaan tuloksessamme, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen talousjohtaja Jussi Seppälä.

Vahinkojen määrä kasvussa, isoilta vahingoilta ei vältytty – sään ääri-ilmiöt ja tuholaiset uusia uhkia

Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana LähiTapiola Länsi-Suomi maksoi asiakkailleen sattuneista 25 000 vahingosta korvauksia yhteensä yli 24 miljoonaa euroa.

– Jo viime vuonna oli nähtävissä korona-ajan jälkeinen vahinkojen kasvu. Sama trendi on jatkunut kuluvana vuonna, sillä viime vuoteen verrattuna vahinkomäärät ovat kasvaneet yli 10 prosentilla. Kasvua on niin ihmisille, ajoneuvoille kuin irtaimistolle sattuneissa vahingoissa. Sama koskee valitettavasti myös isoja palovahinkoja, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti.

Vahinkomäärien kasvun vaikutus on jäänyt yhtiön asiakkaille vähäiseksi. LähiTapiola Länsi-Suomi korvasi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla sattuneista vahingoista 95 prosenttia. Yli 75 prosenttia sai ratkaisun korvaushakemukseensa saman tai seuraavan päivän aikana.

Sampolahden mukaan vakuutusyhtiöt joutuvat lähivuosina varautumaan myös ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin murheisiin.

– Sään ääri-ilmiöiden lisääntymisen myötä myrsky-, tulva- ja maastopalovahinkojen riski kasvanee tulevaisuudessa. Jo nyt olemme nähneet säiden lämpenemisen kaksinkertaistaneen metsien hyönteisvahingot. Niiden vaikutukset eivät tule jäämään pieniksi.

Omistaja-asiakkaille 5 miljoonaa etuina, kaikille länsisuomalaisille nuorille uusi Yrityskylä

Kuluneella vuosipuoliskolla LähiTapiola Länsi-Suomi maksoi asiakkailleen keskittämisetuja yhteensä 3,4 miljoonaa euroa. Vakuutusmaksuista puolestaan kertyi asiakkaille 1,2 miljoonan potti S-ryhmän Bonusta.

– Meidät omistavat 107 000 asiakastamme, eivät ulkopuoliset sijoittajat. Siksi tuloksemme pitääkin näkyä erityisesti asiakkaille sekä rahallisena hyötynä että jatkuvasti parantuvina palveluina. Laajemmin toimialueen hyväksi tekemästämme työstä hyötyy asiakkaidemme lisäksi koko Länsi-Suomen seutu, toimitusjohtaja Aakula summaa.

LähiTapiola Länsi-Suomi teki alkuvuodesta 2023 lasten ja nuorten harrastustoimintaan 50 000 euron lahjoituksen, jonka kohteita pääsivät ehdottamaan omistaja-asiakkaat ympäri Länsi-Suomen. Yhtiö myös jatkoi yhteistyössä SPR:n kanssa ensiaputaitoihin keskittyviä Sankarikoulutuksia, joita se tarjoaa tänä vuonna 1 000 länsisuomalaiselle viidesluokkalaiselle.

Alueen nuorten talous-, työelämä- ja yrittäjyysosaamisen kasvattamiseksi LähiTapiola Länsi-Suomi lähti helmikuussa yhdessä muiden alueen toimijoiden kanssa perustamaan alakoululaisten Yrityskylää Poriin. Kolmivuotinen yhteistyö on 30 000 euron satsaus alueen 4 400 kuudesluokkalaiseen.

– Huomisen Satakunnan rakentavat tämän päivän lapset ja nuoret. Siksi koko alueemme elinvoimaisen tulevaisuuden kannalta on välttämätöntä tarjota heille jo varhain mahdollisuus kartuttaa yhteiskuntamme osana toimimiseen tarvittavia taitoja. Niistä erityisesti oman talouden hallinta on nykymaailmassa tärkeämpää kuin koskaan, Aakula linjaa.

Satsauksia toimistoihin ja verkossa tarjottaviin palveluihin – ”Olemme ja myös pysymme paikallisesti läsnä”

LähiTapiola Länsi-Suomi on alkuvuoden aikana panostanut toimistojensa kehittämiseen. Yhtiön Euran toimisto muutti remontoituihin tiloihin kesäkuussa, ja laajan uudistuksen kokenut Porin toimisto avautuu asiakkaille syyskuussa.

Verkkoasioinnin suosion kasvun myötä LähiTapiola Länsi-Suomi on alkuvuodesta lähtien kiinnittänyt erityistä huomiota myös sähköisten palveluiden kehittämiseen. Sama työ on parhaillaan käynnissä koko LähiTapiola-ryhmässä.

– Me olemme ja myös pysymme vastedeskin paikallisesti läsnä. Verkossa tarjottavien palveluiden parantamisella pyrimme laajentamaan tätä läsnäoloa toimistojemme lisäksi digitaalisiin kanaviin, joissa merkittävä ja alati kasvava osa asiakkaistamme mieluiten muutenkin hoitaa vakuutusasioitaan, toimitusjohtaja Aakula kertoo.

Tuore esimerkki sähköisen ja fyysisen maailman yhteensovittamisesta liittyy yhtiön Huittisten, Laitilan ja Ikaalisten toimistoihin.

– Kesän ajan toimistojen ovet ovat olleet auki kaikille 10–13 ja muina aikoina ajanvarauksella, joka hoituu helpoiten verkossa. Kokemukset ovat olleet sekä asiakkaiden että henkilöstön puolelta positiivisia, kun tekemisten kalenterointi onnistuu joustavammin puolin ja toisin, Aakula iloitsee.